Bu çalışmanın konusu, Türk sinemasında din temsillerinin sol düşüncenin etkisi altında nasıl şekillendiğinin incelenmesidir. Çalışmanın amacı, din adamları, dini kurumlar ve dini pratiklerin sinemada eleştirel bir bakış açısıyla nasıl temsil edildiğini ortaya koymaktır. Araştırma, özellikle 1960’lı ve 1970’li yıllarda sol ideolojinin etkisiyle çekilen filmlerde dinin sömürü, gericilik ve modernleşme karşıtlığı ile ilişkilendirilmesini analiz etmeyi hedeflemektedir. Çalışmada niteliksel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Şark Bülbülü, Kibar Feyzo, Züğürt Ağa, Zübük, Hudutların Kanunu gibi filmler, karakter analizi ve tematik inceleme yoluyla değerlendirilmiştir. Bu filmlerde din adamlarının feodal sistemle işbirliği yapan, halkı sömüren ve dini çıkarları için araçsallaştıran figürler olarak sunulduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte "Hacı" karakterlerinin ikiyüzlü bir profil çizdiği ve öğretmen-imam ikilemi üzerinden modernleşme ile gelenek çatışmasının vurgulandığı görülmüştür. Bulgular Türk sinemasının sol ideolojik perspektifle din adamlarını olumsuz stereotiplerle temsil ettiğini göstermektedir. Türk sinemasının bazı filmlerinde dine dogmatik bir bakış açısıyla yaklaşılmış olup dini toplumsal eşitsizliklerin ve sömürünün devamında bir araç olarak ele alınmış; öğretmenler ilerici, imamlar ise gerici figürler olarak kurgulanmıştır.
This study examines how representations of religion in Turkish cinema have been shaped under the influence of leftist thought. The research aims to reveal how religious figures, institutions, and practices are portrayed through a critical lens in cinema. The study focuses particularly on films made during the 1960s and 1970s, analyzing how religion is associated with exploitation, reactionism, and opposition to modernization under the influence of leftist ideology. A qualitative content analysis method was employed. Films such as Şark Bülbülü, Kibar Feyzo, Züğürt Ağa, Zübük, and Hudutların Kanunu were analyzed through character studies and thematic examination. The findings indicate that religious figures are often depicted as collaborators with the feudal system, exploiting the people and instrumentalizing religion for personal gain. Additionally, "Hacı" characters are portrayed with hypocrisy, while the teacher-imam dichotomy highlights the conflict between modernization and tradition. The results show that Turkish cinema, from a leftist ideological perspective, tends to represent religious figures with negative stereotypes. In certain films, religion is approached dogmatically and presented as a tool for maintaining social inequalities and exploitation, while teachers are portrayed as progressive and imams as reactionary figures.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Political Movement |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 24, 2025 |
| Publication Date | October 28, 2025 |
| Submission Date | June 4, 2025 |
| Acceptance Date | October 3, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 49 |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com