Research Article
BibTex RIS Cite

BAL KALİTESİ VE BAL SATIN ALMA İLİŞKİSİ

Year 2019, Volume: 19 Issue: 2, 136 - 142, 12.11.2019
https://doi.org/10.31467/uluaricilik.586270

Abstract

Bu çalışma, bal kalitesi ile bal satın alımı
arasındaki ilişkiyi modellemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmanın amacına ulaşmak
için bal tüketim yapıları da gösterilmiştir. Çalışmanın evreni Kırklareli'dir.
Kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veriler anket yöntemi ile
toplanmıştır.
İlişkiyi tanımlamak için kısmi en küçük
kareler yöntemiyle yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Bal kalitesi ile
bal satın alımı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur ancak katılımcıların
bal kalitesi algıları farklı yapılar göstermiştir. Etiketteki garantilerin ve
marka isimlerinin bal kalitesi algısında yeri yoktur. Bu bulgu bal
pazarlamacılarına çok farklı bir yaklaşımı işaret etmektedir.

References

  • Arvanitoyannis, I. and Krystallis, A. (2006). An empirical examination of the determinants of honey consumption in Romania, International journal of food science & technology, 41(10), 1164-1176.
  • Bölüktepe, F. E., and Yılmaz, S. (2006). Tüketicilerin Bal Satın Alma Davranış ve Alışanlıklarını Etkileme Sürecinde Markanın Önemini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Uludağ Arıcılık Dergisi, 6(4), 135-142.
  • Burucu, V., and Bal, H. S. G. (2018). Marketing Opportunities of Beekeeping Farms: A Case of Azdavay District of Kastamonu Province, Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 23-35.
  • Ceyhan, V. and Canan, S. (2017). Türkiye Arıcılarının Koloni Yönetim Sistemleri İtibariyle Ekonomik Performansı, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 4(4), 516-522.
  • Hair Jr., J.F., Sarstedt, M., Hopkins, L. and Kuppelwieser, V.G. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM), European Business Review, 26 (2), 106–121.
  • Kızılaslan, N. and Adıgüzel, F. (2012). Tokat ili merkez ilçede arı yetiştiricileri birliği üyelerinin birliğe örgütsel bağlılıklarının analizi, GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 29(1), 13-27.
  • Ringle, C.M., Wende, S. and Will, A. (2005). SmartPLS 2.0.M3. Hamburg: SmartPLS, http://www.smartpls.de.
  • Sayılı, M. (2013). Tokat ilinde tüketicilerin arı ürünleri tüketim durumları ve alışkanlıkları, Uludağ Arıcılık Dergisi, 13(1), 16-22.
  • Söğüt, B., Şeviş, H. E., Karakaya, E., İnci, H. and Yılmaz, H. Ş. (2019). Bingöl İlinde Arıcılık Faaliyetinin Mevcut Yapısı Üzerine Bir Araştırma. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 6(2), 168-177.
  • Soylu, M. and Silici, S. (2018). Honey consumption preferences of university students Üniversite öğrencilerinin bal tüketim tercihleri, Journal of Human Sciences, 15(1), 386-398.
  • Yalçın, F. Ç. and Büyükbay, E. O. (2015). Tokat İli Merkez İlçede Arıcılık Yapan İşletmelerde Bal ve Diğer Arı Ürünlerinin Organik Üretim Potansiyeli, Journal of Agricultural Faculty of Gaziosmanpasa University, 32 (2), 14-23.

HONEY QUALITY AND HONEY PURCHASING RELATIONSHIP

Year 2019, Volume: 19 Issue: 2, 136 - 142, 12.11.2019
https://doi.org/10.31467/uluaricilik.586270

Abstract

This
study aims to model the relationship between honey quality and honey purchasing.
To reach the aim of this research honey consumption patterns are also shown.
The universe of the study is Kırklareli. Convenience sampling method was used.
Data were collected by questionnaire method. Structural equation modelling with
partial least squares method was used to identify the relationship. There were
found a significant relationship between honey quality and honey purchasing but
honey quality perception of the participants showed different construct. Brand
names and warrantees on label have no value in honey quality perception. This
finding indicates a very distinctive approach to honey marketers.




References

  • Arvanitoyannis, I. and Krystallis, A. (2006). An empirical examination of the determinants of honey consumption in Romania, International journal of food science & technology, 41(10), 1164-1176.
  • Bölüktepe, F. E., and Yılmaz, S. (2006). Tüketicilerin Bal Satın Alma Davranış ve Alışanlıklarını Etkileme Sürecinde Markanın Önemini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Uludağ Arıcılık Dergisi, 6(4), 135-142.
  • Burucu, V., and Bal, H. S. G. (2018). Marketing Opportunities of Beekeeping Farms: A Case of Azdavay District of Kastamonu Province, Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 23-35.
  • Ceyhan, V. and Canan, S. (2017). Türkiye Arıcılarının Koloni Yönetim Sistemleri İtibariyle Ekonomik Performansı, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 4(4), 516-522.
  • Hair Jr., J.F., Sarstedt, M., Hopkins, L. and Kuppelwieser, V.G. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM), European Business Review, 26 (2), 106–121.
  • Kızılaslan, N. and Adıgüzel, F. (2012). Tokat ili merkez ilçede arı yetiştiricileri birliği üyelerinin birliğe örgütsel bağlılıklarının analizi, GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 29(1), 13-27.
  • Ringle, C.M., Wende, S. and Will, A. (2005). SmartPLS 2.0.M3. Hamburg: SmartPLS, http://www.smartpls.de.
  • Sayılı, M. (2013). Tokat ilinde tüketicilerin arı ürünleri tüketim durumları ve alışkanlıkları, Uludağ Arıcılık Dergisi, 13(1), 16-22.
  • Söğüt, B., Şeviş, H. E., Karakaya, E., İnci, H. and Yılmaz, H. Ş. (2019). Bingöl İlinde Arıcılık Faaliyetinin Mevcut Yapısı Üzerine Bir Araştırma. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 6(2), 168-177.
  • Soylu, M. and Silici, S. (2018). Honey consumption preferences of university students Üniversite öğrencilerinin bal tüketim tercihleri, Journal of Human Sciences, 15(1), 386-398.
  • Yalçın, F. Ç. and Büyükbay, E. O. (2015). Tokat İli Merkez İlçede Arıcılık Yapan İşletmelerde Bal ve Diğer Arı Ürünlerinin Organik Üretim Potansiyeli, Journal of Agricultural Faculty of Gaziosmanpasa University, 32 (2), 14-23.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Structural Biology
Journal Section Research Articles
Authors

İsmail Dülgeroğlu 0000-0002-0153-2514

Publication Date November 12, 2019
Acceptance Date August 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 19 Issue: 2

Cite

Vancouver Dülgeroğlu İ. HONEY QUALITY AND HONEY PURCHASING RELATIONSHIP. U. Arı. D.-U. Bee J. 2019;19(2):136-42.

Important Note: Since the author-referee information is kept confidential on both sides in our journal, both the author and the referees must upload the document to the system after removing their personal information in the review document section.

Note: Authors can also use homepage of our Journal.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

download
 

This work is licensed under Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.