Trenlerin seyahat hızlarının artması ve tekrarlı
geçişleri, yüksek frekanslı dinamik yükleri meydana getirir. Titreşen demiryolu üstyapısı, titreşim
enerjisini çevresindeki zeminlere iletir. Demiryolu ağına yakın bölgelerdeki
yapılar zemin ortamının karakterine göre biçimlenen titreşimlerden etkilenir.
Kuvvetli yer hareketleri binalara ve temellerine hasar verebileceği gibi
binalarda yaşayan insanlara da konfor bozucu titreşimleriyle rahatsızlık
verebilir. Türkiye’de taşıma gücü zayıf, alüvyon zemin ve yoğun yerleşim
bölgelerinden geçen (Eskişehir-Adapazarı-İzmit), inşaatı devam eden ve
geçirilmesi planlanan yüksek hızlı trenler’in (YHT) çevrede oluşturdukları
titreşimlerin tespiti için şuana kadar herhangi bir saha araştırması
yapılmamıştır. Bu çalışmanın amacı, YHT’lerin yakın çevrede oluşturduğu
titreşimleri doğal saha koşullarında belirlemektir. YHT demiryolu hattına yakın
seçilmiş gözlem noktalarında, YHT trafiğinin ürettiği kuvvetli zemin
titreşimleri yedi yüksek kaliteli sismik sensör ile kayıt altına alınmış ve
titreşimlerin oluşturdukları pik ivme değerlerinin mesafeyle azalımı
hesaplanmıştır. Saha çalışması sonuçları, Bornitz’in iki nokta arasındaki
enerji azalımı ile ilgili olarak sunmuş olduğu analitik çözüm ile
karşılaştırılmıştır. Analitik yöntemin serbest zemin yüzeyinde oluşan düşey
ivme genliklerini tahmin etmede başarılı olduğu fakat yatay ivme kayıtları için
fazla kestirim yaptığı bulunmuştur.
Railway platform which is vibrated with
higher frequency dynamic loads induced by high speed train cars transfer these
vibrations energies to surrounding ground and close by structures are effected
by them. Strong ground motion not only can give damage to the nearby buildings
and their footings but also effect the human comfort by undesired vibrations.
Extensive in-situ research are still required for both recent ongoing
construction projects in soft soil deposits (Eskişehir-Adapazarı-Izmit) and for
planned construction projects on highly populated areas
(Edirne-Istanbul-Ankara-Kars) in Turkey. The aim of the study can be summarized
as to determine comfort disturbance and devastating environmental vibration
created by high speed trains on free field. Strong ground motions induced by
high speed train measured and recorded at the inspection points selected at the
site close to high speed train line passing through highly populated regions.
Environmental effects of these vibration data compared and evaluated. However,
the applicability of a well know half space solutions based on Bornitz’s
analytical approach which takes account the loss of the amplitude of waves due
to geometrical damping and material damping of Rayleigh waves are investigated.
Bornitz’s solution tends to overlap vertical free field vibration with in-situ
measured records.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 15, 2015 |
Submission Date | August 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 7 Issue: 3 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.