Duyarlılık analizi, seçilen modele ait birbirinden bağımsız değişkenlerin tekil etkilerini ya da bu değişkenlerin birbiri ile etkileşimlerinin model üzerindeki etkisini görmek üzere geliştirilmiş bir yöntemdir. Bu çalışmada ortalama günlük trafik hacmi (ADT), şerit genişliği (W), yol kenarı alanı (C), sabit nesnenin banketten uzaklığı (D), arazi durumu (T) parametrelerini içeren 5 değişkene sahip bir kaza modeline ait parametrelerin kaza üzerindeki tekli ve çoklu etkileşimleri faktöriyel tasarım metodu ile belirlenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur. Etkili parametrelerin belirlenmesinde faktöriyel tasarım esaslarına göre hesaplanan parametre etkileri Box ve diğ. tarafından belirtilen şekilde normal dağılım grafiğinde gösterilerek ve mutlak standart sapmaların Henderson-Sellers tarafından kullanıldığı şekilde birincil ve ikincil olarak kategorize edilerek belirlenmiştir. Modele ait tekil parametreler içinde parametre etkisi en fazla olan değişken sırasıyla ADT (ortalama günlük trafik hacmi), D sabit nesnenin banketten uzaklığı ve W (şerit genişliği) olarak bulunmuştur. Çoğul etkileşimler göz önüne alındığında ise şerit genişliği- sabit nesnenin banketten uzaklığı (W-D) ve ortalama günlük trafik hacmi- sabit nesnenin banketten uzaklığı (ADT-D) birlikteliğinin etkisinin sabit bir cisme çarpa şeklinde meydana gelen kazalarda en etkili parametre etkileşimi olduğu görülmüştür.
The sensitivity analysis is a method developed to
examine the singular impacts of independent variables or the impacts of
interactive relations between the independent variables on a selected model. In
this study, the single and multiple interactions of parameters on an accident
model with 5 variables including average daily traffic volume (ADT), lane width
(W), roadside area (C), the distance of fixed positioned object to shoulder (D)
and terrain condition (T) are determined by factorial design method and solutions
are offered. In the determination of the effective parameters, parameter
affects and their interactions calculated according to factorial design method
principles are shown on the normal distribution graphic as it is addressed by
Box et al. and categorized as primary and secondary importance in respect to
use of absolute standard deviation by Henderson-Sellers. The most effective
singular parameter variables related to the model are stated as average daily
traffic volume (ADT), the distance of fixed positioned object to shoulder (D) and
lane width (W), respectively. Considering the multiple interactions, lane width-the
distance of fixed positioned object to shoulder (W-D) and average daily traffic
volume-the distance of fixed positioned object to shoulder (ADT-D) association
effects are indicated as the most effective parameter interactions for fixed object
accidents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | September 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 12 Issue: 1 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.