Although efficiency is limited popular in terms of universal motors has wide range of applications. The size and performance of electrical equipment with the development of materials science in recent years have been significant changes. In this study, the universal motor, the stator core material SMC (soft magnetic composites), amorphous and M19, the rotor core material is amorphous, M19 and core losses occurring in the engine when using the SMC was determined by analytical and finite element method. For universal motor electromagnetic torque variation, iron loss, copper loss, efficiency and weight change were examined. If the stator core from M19 and rotor core form amorf was observed that maximum efficiency and minimum loss occurs. In the configuration of M19 material was obtained similar performance value with amorf structure. Thus it was determined the best core material can be used in universal motor.
Üniversal motorlar geniş kullanım alanına hitap etmesi bakımından popüler olmasına karşın verimleri sınırlıdır. Son yıllarda malzeme biliminin gelişmesiyle birlikte elektrik makinalarının boyut ve performanslarında önemli değişmeler olmuştur. Bu çalışmada üniversal motorun, stator nüve materyalinin YMK (yumşak manyetik kompozit), amorf ve M19, rotor nüve materyalinin amorf, M19 ve YMK kullanılması durumunda motorda meydana gelen nüve kayıpları analitik ve sonlu elemanlar yöntemi ile belirlenmiştir. Üniversal motor için elektromanyetik tork değişimi, demir kaybı, bakır kaybı, verimi ve ağırlık değişimi sonlu elemanlar yöntemi ile incelenmiştir. Stator nüve formlarının M19 ve rotor nüve formunun amorf olması durumunda maksimum verim ve minimum kaybın oluştuğu gözlenmiştir. M19 malzemelerinden oluşan konfigürasyonda ise amorflu yapıya benzer performans değerleri elde edilmiştir. Böylece üniversal motorda kullanılabilecek en iyi nüve materyali belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 18, 2021 |
Submission Date | December 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 13 Issue: 2 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.