As technology develops and world conditions change, needs and solutions in the structural field change and evolve in parallel with current methods in the field of science. Compared to alternative construction methods, steel construction systems are more robust and can provide safe structural solutions to construction needs of various geometries. In this study, structural analyses of industrial hangar-type steel structure are carried out by changing the truss arrangement and stability conditions and the obtained results are comparatively evaluated. Structural analyses of a total of 24 different industrial hangar type steel structure with the same dimensions on a fixed location are performed for 3 various truss and 6 various bracing systems under fixed and live loads, and the attained limit values are analyzed according to the practice code of structural specifications. Analysis and loading conditions are based on TS EN 1991-1-4 and TS EN 1991-1-3, TBEC (Turkey Building Earthquake Code), and RDCCPSS (Regulation on Design, Calculation and Construction Principles of Steel Structures). Seismic loads are applied to the structures within the time-history mode superposition method and dynamic analyses are performed using seismic acceleration records of the 6.8 Ms Erzincan earthquake that occurred in 1992. In the design of the steel elements, the Load and Resistance Factor Design method of RDCCPSS are taken into account. By restricting only the capacity design in the structures, at least one of each type of structural element is ensured to operate at a minimum capacity of 80% and other structural responses are obtained. The base shear force, structure weight, column top drift, apex drift and maximum displacement results obtained from the structural analyses are evaluated comparatively according to the structural analysis program. As a result, it is observed that eccentrically braced structures give more advantageous structural responses in terms of structural weight, while concentrically braced structures give more advantageous structural responses in terms of drift and displacement.
Industrial hangar type steel structure Concentrically and eccentrically brace Truss structural system
Teknoloji geliştikçe ve dünya koşulları değiştikçe, yapısal alandaki ihtiyaçlar ve çözümler bilim alanındaki güncel yöntemlere göre değişmekte ve gelişmektedir. Alternatif yapı metotlarına kıyasla, çelik yapı sistemleri daha dayanıklıdır ve çeşitli geometrideki yapı ihtiyaçlarına güvenli çözümler sunabilmektedir. Bu çalışmada, endüstriyel hangar tipi çelik yapının, örgü düzeni ve stabilite durumları değiştirilerek yapısal analizler gerçekleştirilmiş ve elde edilen sonuçlar karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Sabit bir lokasyon üzerinde aynı boyutlara sahip toplam 24 farklı endüstriyel hangar tipi çelik yapının, farklı 3 makas ve 6 çapraz sistemi için sabit ve hareketli yükler altında yapısal analizleri gerçekleştirilmiş, elde edilen sınır değerler uygulama şartnamelerine göre incelenmiştir. TS EN 1991-1-4 ve TS EN 1991-1-3 standartları, Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği (TBDY) ve Çelik Yapıların Tasarım, Hesap ve Yapımına Dair Esaslar (ÇYTHYDE) yönetmeliği dikkate alınmıştır. Yapılara, sismik yükler zaman-tanım alanında mod birleştirme yöntemi kapsamında etkitilmiş ve 1992 yılında meydana gelen 6,8 Ms büyüklüğündeki Erzincan depreminden elde edilen sismik ivme kayıtları kullanılarak dinamik analizler yapılmıştır. Çelik elemanların tasarımında ÇYTHYDE'deki Yük ve Dayanım Katsayıları ile Tasarım (YDKT) hesap yöntemi kullanılmıştır. Yapılarda sadece kapasite tasarımı sınırlandırılarak her tip yapı elemanından en az birinin minimum %80 kapasitede çalışması sağlanıp diğer yapısal tepkiler elde edilmiştir. Yapısal analizlerden elde edilen taban kesme kuvveti, yapı ağırlığı, kolon üst nokta ötelenmesi, tepe noktası ötelenmesi ve maksimum deplasman sonuçları yapısal analiz programına göre karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, dışmerkez çaprazlı yapıların yapısal ağırlık açısından, merkezi çaprazlı yapıların ise öteleme açısından daha avantajlı yapısal tepkiler verdiği gözlemlenmiştir.
Bu çalışmada, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği ABD’da tamamlanmış olan “Hangar türü çelik sanayi yapısında farklı makas ve çapraz tiplerinin yapısal sistem üzerindeki etkilerinin incelenmesi” başlıklı yüksek lisans tez çalışmasında yer alan sonuçların ve bulguların bir bölümü sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Steel Structures |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | September 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 3 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.