In this paper, properties such as friction and wear that occur during the operation between the rollers and rail in the automatic cabin door and landing door mechanisms of elevators were studied. Smooth and failure-free operation of the rails and rollers in the floor and cabin door opening and closing mechanisms, which are integral components of elevator systems, is crucial for ensuring safety and comfort. Although elevator floor and car door mechanism rails vary according to the operating system, they generally operate in dry and/or boundary friction conditions. Under these friction conditions, wear is inevitable.
In the literature, the study of the tribological properties of materials such as rail, brake, and roller is usually done with model test rigs such as Pin on Disc or Reciprocating wear test systems. Two types of presented test systems were used in the study. First, a test model with an elevator car door opening and closing system designed and produced with the suggestions and support of the manufacturers within the scope of the project (Durak, 2023), and secondly, the reciprocating wear test rig were used. Galvanized coated rail and AFC (Dry/Slippery Film Lubricating Coating) technology, which is widely used in the market, were used as test specimens. The friction coefficients and wear amounts of the samples were determined experimentally and the test results obtained were interpreted. In addition, damage cases were observed on both the roller and the rails. It is expected that the findings will greatly contribute to the development of literature, rail, and roller materials for elevator and elevator element manufacturers.
Süleyman Demirel Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
SDÜBAP 3134-YL-12
Süleyman Demirel Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
Bu makalede asansörlerdeki otomatik kabin kapı ve kat kapıları mekanizmasındaki makara ile ray arasında çalışma sırasında oluşan sürtünme, aşınma gibi özellikler incelenmiştir. Asansör sistemlerinin elemanlarından olan kat ve kabin kapı açma kapama mekanizmasındaki ray ve makaralarının pürüzsüz ve hasarsız çalışmaları hem emniyet hem de konfor açısından önemlidir. Asansör kat ve kabin kapı mekanizmalarındaki ray-makara arasında, çalışma sistemine göre farklılık gösterse de genellikle kuru ve/veya sınır sürtünme şartları oluşmaktadır. Bu şartlarda da aşınma kaçınılmaz olmaktadır.
Literatürde ray, fren, makara gibi malzemelerin tribolojik özelliklerinin incelenmesi, genellikle Pim – Disk veya Gidip-Gelme Aşınma Test Cihazları gibi model test düzenekleri ile yapılmaktadır. Çalışmada iki tip test sistemi kullanılmıştır. Birincisi proje (Durak, 2023) kapsamında üretici firmalarında öneri ve desteği ile tasarlanarak üretilen asansör kabin kapı açma kapma sistemli test modeli ve ikincisi ise Gidip Gelme aşınma test cihazı kullanılmıştır. Test numunesi olarak piyasada çok yaygın kullanılan Galvaniz kaplanmış ray ve AFC (Kuru/Kaygan Film Yağlama Kaplama) teknolojisi ile kaplanmış ray numuneler kullanılmıştır. Numunelerin sürtünme katsayıları ve aşınma miktarları deneysel olarak tespit edilerek elde edilen test sonuçları yorumlanmıştır. Ayrıca hem makara hem de raylarda hasar durumları gözlemlenmiştir. Elde edilen bulguların, asansör ve asansör elemanları imalatçıları için bir literatür, ray ve makara malzemesi geliştirilmesine katkı sağlaması beklenmektedir.
SDÜBAP 3134-YL-12
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Machine Design and Machine Equipment, Tribology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | SDÜBAP 3134-YL-12 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 20, 2023 |
Acceptance Date | November 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 3 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.