Nowadays, electric vehicles have become widespread all over the world. Although lithium-ion batteries, which are one of the most commonly used battery types in electric vehicles, have many advantages, they release high amounts of heat during operation, which causes the battery temperature to increase, which in turn causes performance and safety problems. In order to eliminate these problems and keep the batteries in the optimum temperature range, heat pipe systems have been used in recent years and the effect of heat pipe systems on battery cooling performance has been examined in many studies. In this study, battery modules formed with heat pipes of different lengths, 15 cm and 17 cm, were examined at different discharge rates as 1C, 3C and 5C in order to examine the effect of heat pipe length on battery cooling performance. It was observed that the short heat pipe system reduced the maximum battery surface temperature from 23.19°C to 22.93°C at 1C discharge rate, from 29.26°C to 28.94°C at 3C discharge rate, and from 34.12°C to 33.89°C at 5C discharge rate. It was calculated that the temperature difference between the evaporator and condenser sections of the heat pipe decreased from 1.04 °C to 0.83 °C at 1C discharge rate, from 5.36 °C to 4.29 °C at 3C discharge rate, and from 14.91 °C to 11.93 °C at 5C discharge rate in the short heat pipe system compared to the long heat pipe system, and it was determined that the temperature difference between the evaporator and condenser sections was 20% less in the short pipe system, thus faster cooling.
Günümüzde elektrikli araçlar tüm dünyada yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. Elektrikli araçlarda en çok kullanılan batarya çeşitlerinden biri olan lityum iyon bataryaların birçok avantajı olmasına rağmen çalışma esnasında yüksek miktarda ısı açığa çıkarmaları batarya sıcaklığının artmasına, bu durum ise performans ve güvenlik sorunlarına neden olmaktadır. Bu sorunları bertaraf edebilmek ve bataryaları optimum sıcaklık aralığında tutabilmek için son yıllarda ısı borulu sistemler kullanılmaya başlanmış ve ısı borulu sistemlerin batarya soğutma performansına etkisi bir çok çalışmada incelenmiştir. Bu çalışmada, ısı borusu uzunluğunun batarya soğutma performansına etkisini inceleyebilmek için 15 cm ve 17 cm olmak üzere farklı uzunluklardaki ısı boruları ile oluşturulan batarya modülleri 1C, 3C ve 5C olmak üzere farklı deşarj hızlarında incelenmiştir. Kısa ısı borulu sistemin maksimum batarya yüzey sıcaklığını 1C deşarj hızında 23,19°C’den 22,93°C’ye, 3C deşarj hızında 29,26°C’den 28,94°C’ye ve 5C deşarj hızında 34,12°C’den 33,89°C’ye düşürdüğü görülmüştür. Isı borusunun buharlaştırıcı ve yoğuşturucu kısımları arasındaki sıcaklık farkının ise kısa ısı borulu sistemde uzun ısı borulu sisteme göre 1C deşarj hızında 1,04 °C’den 0,83 °C’ye, 3C deşarj hızında 5,36 °C’den 4,29 °C’ye, 5C deşarj hızında ise 14,91 °C’den 11,93 °C’ye düştüğü hesaplanarak buharlaştırıcı ve yoğuşturucu kısımlar arasındaki sıcaklık farkının kısa borulu sistemde %20 daha az olduğu dolayısıyla daha hızlı soğutma yaptığı tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 3, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 29, 2024 |
Acceptance Date | October 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 1 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.