Sürücülerin şerit seçim eğilimleri ve çok şeritli karayollarında araçların şeritler arasındaki dağılımı, yol performansı ve güvenliği üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Bu çalışma, Türkiye'deki çok şeritli karayollarında sıkça gözlemlenen "Sağ Şeritten Kaçınma Fenomeni"ni (RLAP) incelemekte ve bu olgunun yol performansı ve güvenliği üzerindeki etkilerini değerlendirmektedir. RLAP'nin yoğun olarak görüldüğü bir yol kesiminden trafik verileri toplanmış ve kalibre edilmiş bir SUMO (Simulation of Urban Mobility) mikro simülasyon modeli kullanılarak analizler gerçekleştirilmiştir. Performans analizlerinde araç gecikmeleri ve şeritler arasındaki trafik yoğunluğu dağılımı gibi göstergeler, güvenlik analizlerinde ise "Çarpışma Süresine Kalan Zaman" gibi dolaylı güvenlik ölçütleri kullanılmıştır. Sonuçlar, RLAP'nin yol performansı ve güvenliği ciddi şekilde olumsuz etkilediğini göstermektedir. Özellikle, ortalama hızın üzerinde seyahat etmeyi hedefleyen otomobiller ve otobüsler en çok etkilenen araç türleri olarak tespit edilmiştir. Güvenlik açısından, RLAP koşullarında riskli olayların ideal koşullara göre yaklaşık dört kat daha sık gerçekleştiği görülmüştür. Bu çalışma, RLAP'yi çeşitli açılardan ele alarak kapsamlı bir şekilde inceleyen ilk araştırmadır. Bulgular, RLAP'nin olumsuz etkilerini anlamaya yönelik gelecekteki çalışmalar için önemli bir temel oluşturmakta ve bu olgunun önlenmesine yönelik gelişmiş stratejiler için başlangıç noktası sunmaktadır.
The lane selection tendencies of drivers and vehicle distribution across lanes on multi-lane highways significantly influence road performance and safety. This study investigates the "Rightmost Lane Avoidance Phenomenon" (RLAP), a common traffic behavior on multi-lane highways in Turkey, and evaluates its impact on road efficiency and safety. Traffic data were collected from a highway section where RLAP is prevalent, and analyses were conducted using a calibrated SUMO (Simulation of Urban Mobility) microsimulation model. Key performance indicators included vehicle delays and lane-specific traffic density, while safety was assessed using surrogate safety measures like "Time to Collision." The results reveal that RLAP severely affects road performance and safety, with the phenomenon increasing the risk of safety-critical incidents nearly fourfold compared to ideal conditions. Among vehicle types, passenger cars and buses traveling at higher speeds are disproportionately impacted. This study is the first to comprehensively analyze RLAP, emphasizing its adverse consequences on road networks. Findings provide critical insights into the challenges posed by RLAP and highlight the need for targeted strategies to mitigate its effects. The study lays a foundation for future research aimed at understanding and addressing RLAP, contributing to enhanced traffic management and improved road safety outcomes.
Competing interests The author declares no competing interests Author contributions The paper is sole authored.
The authors would like to acknowledge the General Directorate of Highways of Turkey for providing the traffic data used in this study
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Transportation and Traffic |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | July 4, 2025 |
| Publication Date | July 15, 2025 |
| Submission Date | December 26, 2024 |
| Acceptance Date | April 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 2 |
Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science, 71450 Yahşihan / Kırıkkale, Türkiye.
ijerad@kku.edu.tr