Research Article
BibTex RIS Cite

SOCIAL WORK PROFESSION and EDUCATION from STUDENTS' PERSPECTİVE: A QUALITATIVE RESEARCH

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 94 - 117, 29.12.2021

Abstract

The aim of this research is to evaluate the perspectives of students studying in social work in Konya about the social work profession and education. The phenomenology design of the qualitative research method was used in the research. The research was conducted at three different universities and with 27 participants. The data were obtained with a semi-structured interview form, which was prepared by the researchers and consisted of open-ended questions. Descriptive analysis technique was preferred in the analysis of the data. Thoughts on the social work profession and education are divided into three main themes: "past", "present" and "future". While the expressions of the participants about the past and the future are positive, it can be said that their thoughts about the present are negative. Social work has been compared to a rare flower in the past. Today, although its value is increasing, it is stated that the quality problem has arisen with the increase in the number of graduates and schools. In addition, it is stated that it will be a discipline that will gain more importance in the future.

References

  • Acar, H., Çamur Duyan, G. (2003). Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14(1), 1-19.
  • Alptekin, K. (2016). Başlangıçtan Bugüne ve Yarına Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Alptekin, K., Topuz, S., ve Zengin, O. (2017). Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminde Neler Oluyor? Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • Aslan, Ş. B., ve Güngör, F. (2019). Bir Sosyal Bilim Disiplini Olarak Sosyal Çalışmanın Türkiye’de Bilgi Sorunu. Sosyal Çalışma Dergisi, 3(2), 222-236.
  • Aydın, H. (2009). Avrupa Birliği'ne Uyum Çabaları Ekseninde Yerel Yönetimler ve Sosyal Hizmetler İlişkisi. Türk İdare Dergisi, 465, 27-43.
  • Başer, D. (2018). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin KPSS'ye Hazırlık Süreçlerinin Sosyal Hizmet Eğitimine Yansımaları: Nitel Bir Araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(41), 359-383.
  • Berkün, S. (2010). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Çalışma Hayatında Karşılaştıkları Mesleki Sorunlar. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 100-101.
  • Beydili Gürbüz, E., Adıgüzel, İ., B., ve Akçay, S. (2017). The experiences of social work students on social work research. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1917-1927.
  • Bingöl, O. (2015). Genel Bağlarıyla Sosyal Hizmet ve Toplum. Mavi Atlas, (5), 69-77.
  • Canbaz, S., Sünter, A., T., Aker, S., ve Pekşen, Y. (2007). Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygı Düzeyi ve Etkileyen Faktörler. Genel Tıp Dergisi, 17(1), 15-19.
  • Çelik, G. (2011). Sosyal Hizmet Eğitiminde Alan Uygulaması. Sosyal Hizmet Sempozyumu 2011: 50.Yılında Türkiye’de Sosyal Hizmet Eğitimi: Sorunlar, Öncelikler ve Hedefler. Ankara: Sosyal Hizmet Araştırma ve Geliştirme Derneği Yayını.
  • Danış, M. (2007). Sosyal Hizmet Mesleği ve Disiplininde Sosyal Politikanın Yeri ve Önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(2), 51-64.
  • Demirbilek, M., Özdemirhan, S., Yigit, M., Özdemir, L., Yüksel, H. ve Özdemir, Ö. (2016). Sosyal Hizmet Son Sınıf Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Görüşleri Ve Mesleki Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 843 - 854.
  • Doğan, H. (2018). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Hizmet Eğitimi ve Mesleğin Geleceğine İlişkin Görüşleri. Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Erbay, E. Ve Sevin, Ç. (2013). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet 4. Sınıf Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerine ve Gelecekteki Meslek Yaşamlarına İlişkin Görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24(1), 25-40.
  • Erbay, E., Adıgüzel, İ., B. ve Akçay, S. (2013). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Hizmet Uygulaması Dersleri Kapsamında Uygulama Yürütücekleri Kurumları Tercih Etme Süreçleri. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24(2), 95-107.
  • Freund, A. (2006). Work and Workplace Attitudes on Social Workers: Do They Predict Organizational Reputation? Business and Society Review, 111(1), 67-87.
  • Geray, H. (2006). Toplumsal Araştırmada Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Işıkhan, V., Erbay, E., Akçay, S., ve Ege, A. (2016). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Gelecek Planları: Ankara, Başkent ve Hacettepe Üniversitesi Örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 7-24.
  • Karataş, K. ve Erkan, G. (2002). Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminin Tarihçesi. Sosyal hizmet sempozyumu, 112-133.
  • Kaynak, R., Ç. (2017). Sosyal Adalet, Eşitlik ve Sosyal Hizmet. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 257-258.
  • Koç, S., S. (2015). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Sorun Çözme Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı. Ankara, Türkiye.
  • ÖSYM. (2019). ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu: https://www.osym.gov.tr/TR,16858/2019-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html adresinden alındı
  • Polat, G. (2014). Madde Bağımlılığı Tedavisinde Sosyal Hizmet Mesleği. Okmeydanı Tıp Dergisi, (30), 143-148.
  • Selcik, O. ve Güzel, B. (2016). Sosyal Hizmet Mesleğinin Çalışma Alanı ve Sosyal Hizmet Uygulamasının. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 461-469.
  • Selcik, O. ve Güzel, B. (2016). Sosyal Hizmet Mesleğinin Çalışma Alanı ve Sosyal Hizmet Uygulamasının Türkiye Ölçeğinde Değerlendirilmesi. Uluslarası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 461-469.
  • Serpen, A. S., Duyan, V. ve Aldoğan, E. U. (2014, Ekim). Sosyal Adalet Savunuculuğu ve Ölçeği Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 25(1), 21-23.
  • Sevim, K. ve Altun, S. (2017). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Mesleki ve Akademik Beklentileri. AÇÜ Uluslarası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 51-65.
  • Sosyal Hizmetler Bölümü Lisans Hangi Üniversitelerde Var. (2019). Daktilos: https://daktilos.com/sosyal-hizmetler-bolumu-lisans-hangi-universitelerde-var/ adresinden alındı
  • Şahin, F. (2002). Genelci Sosyal Hizmetin Doğuşunu Hazırlayan Etmenler. Sosyal Hizmet Sempozyumu: Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar (s. 102-111).
  • Şimşek, Y. (2019). Avrupa Birliği’nin Türkiye’deki sosyal hizmet sürecine etkisi. SD (Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü) Dergisi (52), 48-51.
  • Taşğın, N., Özel, H. (2011). Türkiye'de Sosyal Hizmetlerin Dönüşümü. Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(2), 175-190.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ş. (2016). Sosyal Hizmette Krize Müdahale Yaklaşımının Kullanımı Krize Müdahale. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 481-486.
  • Yiğit, T. (2017). Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitim/Öğretiminde. Kalite Güvence Sistemi ve Akreditasyon. Standartlarına İlişkin Bir Model Çerçeve Önerisi. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 28(1), 151-168.
  • Zengin, O. (2011). Sosyal Hizmet Eğitiminin Eğitimci Boyutu: Mevcut Durum ve Geleceğin Sosyal Hizmet Akademisyenleri Hakkında Öngörüler. In V. Işıkhan, T. Tuncay, & E. Erbay (Eds.), 50. Yılında Turkiye’de sosyal hizmet eğitimi: Sorunlar, öncelikler ve hedefler (pp. 193–199). Ankara: Sosyal Hizmet Araştırma ve Geliştirme Derneği.
  • Zubaroğlu Yanardağ, M., Özmete, E. (2017). Bir Mesleki Uygulama Alanı Olarak Geçmişten Geleceğe Klinik Sosyal Hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 203-226.
  • Yan, M. C., Ge, Z. M., Cheng, S., L., ve Ka Tat Tsang, A. (2009). Imagining Social Work: A Qualitative Study of Students' Perspectives on Social Work in China. Social Work Education, 28(5), 528-543.

ÖĞRENCİLERİN GÖZÜNDEN SOSYAL HİZMET MESLEĞİ VE EĞİTİMİ: NİTELİKSEL BİR ÇALIŞMA

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 94 - 117, 29.12.2021

Abstract

Bu araştırmanın amacı Konya’da sosyal hizmet bölümlerinde eğitim gören öğrencilerin sosyal hizmet mesleği ve eğitimine yönelik bakış açılarını incelemektir. Araştırmada nitel araştırma metodunun olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırma üç farklı üniversitede ve 27 katılımcı ile yürütülmüştür. Veriler araştırmalar tarafından hazırlanan ve açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği tercih edilmiştir. Sosyal hizmet mesleği ve eğitimine ilişkin düşünceler “geçmiş”, “bugün” ve “gelecek” olmak üzere üç ana temaya ayrılmıştır. Katılımcıların geçmiş ve gelecekle ilgili ifadeleri olumlu iken bugüne ilişkin düşüncelerinin olumsuz olduğu söylenebilir. Sosyal hizmet geçmişte ender bulunan bir çiçeğe benzetilmektedir. Günümüzde ise değeri artmakla birlikte mezun ve okul sayısının artışı ile birlikte nitelik sorununun ortaya çıktığı belirtilmektedir. Ek olarak gelecekte ise daha da önem kazanan bir disiplin olacağı ifade edilmektedir.

References

  • Acar, H., Çamur Duyan, G. (2003). Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14(1), 1-19.
  • Alptekin, K. (2016). Başlangıçtan Bugüne ve Yarına Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Alptekin, K., Topuz, S., ve Zengin, O. (2017). Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminde Neler Oluyor? Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • Aslan, Ş. B., ve Güngör, F. (2019). Bir Sosyal Bilim Disiplini Olarak Sosyal Çalışmanın Türkiye’de Bilgi Sorunu. Sosyal Çalışma Dergisi, 3(2), 222-236.
  • Aydın, H. (2009). Avrupa Birliği'ne Uyum Çabaları Ekseninde Yerel Yönetimler ve Sosyal Hizmetler İlişkisi. Türk İdare Dergisi, 465, 27-43.
  • Başer, D. (2018). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin KPSS'ye Hazırlık Süreçlerinin Sosyal Hizmet Eğitimine Yansımaları: Nitel Bir Araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(41), 359-383.
  • Berkün, S. (2010). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Çalışma Hayatında Karşılaştıkları Mesleki Sorunlar. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 100-101.
  • Beydili Gürbüz, E., Adıgüzel, İ., B., ve Akçay, S. (2017). The experiences of social work students on social work research. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1917-1927.
  • Bingöl, O. (2015). Genel Bağlarıyla Sosyal Hizmet ve Toplum. Mavi Atlas, (5), 69-77.
  • Canbaz, S., Sünter, A., T., Aker, S., ve Pekşen, Y. (2007). Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygı Düzeyi ve Etkileyen Faktörler. Genel Tıp Dergisi, 17(1), 15-19.
  • Çelik, G. (2011). Sosyal Hizmet Eğitiminde Alan Uygulaması. Sosyal Hizmet Sempozyumu 2011: 50.Yılında Türkiye’de Sosyal Hizmet Eğitimi: Sorunlar, Öncelikler ve Hedefler. Ankara: Sosyal Hizmet Araştırma ve Geliştirme Derneği Yayını.
  • Danış, M. (2007). Sosyal Hizmet Mesleği ve Disiplininde Sosyal Politikanın Yeri ve Önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(2), 51-64.
  • Demirbilek, M., Özdemirhan, S., Yigit, M., Özdemir, L., Yüksel, H. ve Özdemir, Ö. (2016). Sosyal Hizmet Son Sınıf Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Görüşleri Ve Mesleki Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 843 - 854.
  • Doğan, H. (2018). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Hizmet Eğitimi ve Mesleğin Geleceğine İlişkin Görüşleri. Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Erbay, E. Ve Sevin, Ç. (2013). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet 4. Sınıf Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerine ve Gelecekteki Meslek Yaşamlarına İlişkin Görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24(1), 25-40.
  • Erbay, E., Adıgüzel, İ., B. ve Akçay, S. (2013). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Hizmet Uygulaması Dersleri Kapsamında Uygulama Yürütücekleri Kurumları Tercih Etme Süreçleri. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24(2), 95-107.
  • Freund, A. (2006). Work and Workplace Attitudes on Social Workers: Do They Predict Organizational Reputation? Business and Society Review, 111(1), 67-87.
  • Geray, H. (2006). Toplumsal Araştırmada Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Işıkhan, V., Erbay, E., Akçay, S., ve Ege, A. (2016). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Gelecek Planları: Ankara, Başkent ve Hacettepe Üniversitesi Örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 7-24.
  • Karataş, K. ve Erkan, G. (2002). Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminin Tarihçesi. Sosyal hizmet sempozyumu, 112-133.
  • Kaynak, R., Ç. (2017). Sosyal Adalet, Eşitlik ve Sosyal Hizmet. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 257-258.
  • Koç, S., S. (2015). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Sorun Çözme Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı. Ankara, Türkiye.
  • ÖSYM. (2019). ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu: https://www.osym.gov.tr/TR,16858/2019-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html adresinden alındı
  • Polat, G. (2014). Madde Bağımlılığı Tedavisinde Sosyal Hizmet Mesleği. Okmeydanı Tıp Dergisi, (30), 143-148.
  • Selcik, O. ve Güzel, B. (2016). Sosyal Hizmet Mesleğinin Çalışma Alanı ve Sosyal Hizmet Uygulamasının. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 461-469.
  • Selcik, O. ve Güzel, B. (2016). Sosyal Hizmet Mesleğinin Çalışma Alanı ve Sosyal Hizmet Uygulamasının Türkiye Ölçeğinde Değerlendirilmesi. Uluslarası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 461-469.
  • Serpen, A. S., Duyan, V. ve Aldoğan, E. U. (2014, Ekim). Sosyal Adalet Savunuculuğu ve Ölçeği Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 25(1), 21-23.
  • Sevim, K. ve Altun, S. (2017). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Mesleki ve Akademik Beklentileri. AÇÜ Uluslarası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 51-65.
  • Sosyal Hizmetler Bölümü Lisans Hangi Üniversitelerde Var. (2019). Daktilos: https://daktilos.com/sosyal-hizmetler-bolumu-lisans-hangi-universitelerde-var/ adresinden alındı
  • Şahin, F. (2002). Genelci Sosyal Hizmetin Doğuşunu Hazırlayan Etmenler. Sosyal Hizmet Sempozyumu: Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar (s. 102-111).
  • Şimşek, Y. (2019). Avrupa Birliği’nin Türkiye’deki sosyal hizmet sürecine etkisi. SD (Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü) Dergisi (52), 48-51.
  • Taşğın, N., Özel, H. (2011). Türkiye'de Sosyal Hizmetlerin Dönüşümü. Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(2), 175-190.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ş. (2016). Sosyal Hizmette Krize Müdahale Yaklaşımının Kullanımı Krize Müdahale. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 481-486.
  • Yiğit, T. (2017). Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitim/Öğretiminde. Kalite Güvence Sistemi ve Akreditasyon. Standartlarına İlişkin Bir Model Çerçeve Önerisi. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 28(1), 151-168.
  • Zengin, O. (2011). Sosyal Hizmet Eğitiminin Eğitimci Boyutu: Mevcut Durum ve Geleceğin Sosyal Hizmet Akademisyenleri Hakkında Öngörüler. In V. Işıkhan, T. Tuncay, & E. Erbay (Eds.), 50. Yılında Turkiye’de sosyal hizmet eğitimi: Sorunlar, öncelikler ve hedefler (pp. 193–199). Ankara: Sosyal Hizmet Araştırma ve Geliştirme Derneği.
  • Zubaroğlu Yanardağ, M., Özmete, E. (2017). Bir Mesleki Uygulama Alanı Olarak Geçmişten Geleceğe Klinik Sosyal Hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 203-226.
  • Yan, M. C., Ge, Z. M., Cheng, S., L., ve Ka Tat Tsang, A. (2009). Imagining Social Work: A Qualitative Study of Students' Perspectives on Social Work in China. Social Work Education, 28(5), 528-543.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Work (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Huriye İrem Kalaycı Kırlıoğlu 0000-0002-8352-8868

Mehmet Kırlıoğlu

Publication Date December 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Kalaycı Kırlıoğlu, H. İ., & Kırlıoğlu, M. (2021). ÖĞRENCİLERİN GÖZÜNDEN SOSYAL HİZMET MESLEĞİ VE EĞİTİMİ: NİTELİKSEL BİR ÇALIŞMA. Karabük Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 94-117.