The heist of the Izmir Archaeology Museum, which took place with a murder in 1969, left a deep mark on Turkish museology and brought out the security deficiencies of our museums. However, this is not a problem unique to Turkey. At that time, similar museum heists took place abroad, and the stolen artifacts pointed to the existence of an international security problem. Antiquities smuggling increased in parallel with museum heists, and smuggled artifacts were illegally placed on international markets. This process revealed the existence of a global crisis in museum security and established a ground for the development of worldwide museum security protocols. The museum heits in 1969, especially the Izmir Archaeology Museum, attracted the attention of the public both in the Turkish and foreign press, and demonstrated a supportive attitude towards taking steps to protect cultural heritage. The 1969 Izmir theft was not only a national event but also an example of the need to address museum security on a global scale.
museum heits illicit trafficking of cultural property antiquities smuggling museology art theft
1969 yılında bir cinayetle gerçekleşen İzmir Arkeoloji Müzesi soygunu, Türkiye müzeciliğinde derin izler bırakmış, müzelerimizin güvenlik eksikliklerini ortaya çıkarmıştır. Ancak, bu durum yalnızca Türkiye'ye özgü bir sorun değildir. O dönemde yurtdışında da benzer müze soygunları gerçeklemiş çalınan eserler uluslararası bir güvenlik sorununun varlığına işaret etmiştir. Kültür ve tabiat varlıklarının yasadışı ticareti, müze soygunlarıyla paralel olarak artmış, kaçırılan eserler uluslararası piyasalarda yasa dışı yer almıştır. Bu süreç, müze güvenliğine dair küresel bir krizin varlığını ortaya çıkarmış ve dünya çapında müze güvenlik protokollerinin geliştirilmesine zemin hazırlamıştır. İzmir Arkeoloji Müzesi başta olmak üzere 1969 senesinde yaşanan müze soygunları hem Türk basınında hem de yurt dışı basının da yer alarak kamuoyunun dikkatini çekmiş, kültürel mirasın korunmasına yönelik adımların atılması konusunda destekleyici bir tavır sergilemiştir. 1969 İzmir soygunu, sadece ulusal bir olay olarak kalmayıp, müze güvenliğinin küresel ölçekte ele alınması gerektiğini gösteren bir örnek olmuştur.
müze soygunları kültür ve tabiat varlıklarının yasa dışı ticareti tarihi eser kaçakçılığı müzeoloji sanat hırsızlığı
Yüksek lisans dönemimde, eski eser kaçakçılığına dair kültürel mirası korumaya duyduğum özel ilgi, akademik çalışmalarımı derinleştirmeme ve bu alanda daha bilinçli bir bakış açısı geliştirmeme vesile oldu. Bu süreçte, kıymetli hocalarım Prof. Dr. Fethiye Erbay ve Doç. Dr. Mutlu Erbay’ın desteği benim için çok değerliydi. Sağladıkları kaynaklar, yönlendirmeleri ve teşvik edici yaklaşımları sayesinde araştırmalarımı daha sağlam temellere oturtma şansı buldum. Bilgiye ulaşmanın, onu doğru analiz etmenin ve paylaşmanın önemini bana hissettirdikleri için kendilerine gönülden teşekkür ederim.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Cultural Heritage and Conservation |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 12, 2025 |
| Publication Date | June 10, 2025 |
| Submission Date | February 14, 2025 |
| Acceptance Date | May 5, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |
CreativeCommons Attribtion-ShareAlike 4.0 International Licence 146271331027042
Diamond Open Access refers to a scholarly publication model in which journals and platforms do not charge fees to either authors or readers.
Open Access Statement:
This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
Archiving Policy:
http://jfhs.scientificwebjournals.com/en/pub/jfhs/lockss-manifest
Archiving is done according to ULAKBİM "DergiPark" publication policy (LOCKSS).