İnsan gelişimi, bazı temel farklılıkları içermekle birlikte, belirli bir sıra izler ve herkes için aynıdır. Özürlülük durumunun varlığı kişinin fiziksel, sosyal ve psikolojikgelişimini etkileyecektir. Ancak, özürlü bireylerin de diğer bireyler gibi sağlıklı biryaşam sürmesi için her gelişim döneminde başarması gereken gelişim bazı görevleri bulunmaktadır. Her bir gelişim dönemi bu gelişim görevlerinin doğru ve yeterlibir biçimde yerine getirilmesi oranında sağlıklı olacaktır
Brooks-Gunn J. E. Reiter. “The Role of Pubertal Processes.”At The Threshold: The Developing Adolescent. Harvard University Press. Cambridge, 1990.
Case, S. “Refocusing on the Parent: What Are the Social Issues of Concern for Parents of Disabled Children?”Disability & Social Work, XV, No: 2, 2000: 271-292.
Cüceloğlu, Doğan.İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. Remzi Kiatbe- vi. 4. Basım. Ankara, 1993.
Erkan, Gönül.Ortopedik Özürlü Çocukların Kendini Kabul Düzeyi Üzerine Bir Araştırma İstanbul, 1990.
Demiröz, Filiz. “Görme Özürlü Okullarındaki Sosyal Hizmet Gereksinimi ve Uygulama- larının Değerlendirilmesi. ”,Görme Özürlüler İçin Rehabilitasyon Deneyimleri, Yeni Re- habilitasyon Politikaları ve Meslek Tanımları, Kasım Karataş (Ed.) , Körler Federasyonu Yayını No: 4, Ankara: 2000.
Gander, Mary. Harry W. Gardiner.Çocuk ve Ergen Gelişimi. Çev: Prof. Dr. Ali Dönmez, Yrd. Doç. Dr. Nilgün Çelen, Prof. Dr. Bekir Onur. Yayına Hazırlayan: Bekir Onur. İmge Kitabevi. Ankara: 1993
Gallagher, J. D. Beckman, A. Cross. “Families of Handicapped Children: Sources of Stress and its Amelioration”.Exceptional Children. 50 (1)i10-19 1983
Gaylord-Ross, R. Bowder, D. “Functional Assessment: Dynamic and Domain Properties.” Critical Issues in the Lives of People With Severe Disabilities. (Ed.) L.H. Ma- yer&L.Brown. Paul H. Brooks. Baltimore, 1991.
İçağasıoğlu, Arzu. “Zihinsel Özürlüler Özel Rehabilitasyon Merkezleri: Verilen Hizmetler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları. ” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.
Mackelprng, Romel; Richard Sasgiver.Disability: A Diversity Model Approach in Human Service Practice. Brooks/Cole Publishing Company, California, 1999.
Shapiro J. No Pity:People With Disabilities, Forging A New Civil Rights Movement. Times Books. New York, 1993.
Spencer, P. A. Bodner-Johnson, M. Gutfreund. „Interacting with infants with a hearing loss: What can we learn from mothers who are deaf?”Journal of Early Intervention 16,64-78. 1992
Valentine, D. P. “Children with Special Needs: Sources of Support and Stress for Fami- lies”.Sexuality and Disabilities: A Guide For Human Service Practitioners. D. Valen- tine& W Mackelprang (Ed.). Haworth Press. Binghamton,1993.
http: //www. betterhealth. vic. gov. au. “Disability and Sexual Issues” 17. 04. 2004.
Although human development follows certain order and same for all people, it contains some of basic differences. Disability has influence on physical, psychologicaland social development of persons. But, persons with disabilities should achievesome developmental task in each development period for a healthy life
Brooks-Gunn J. E. Reiter. “The Role of Pubertal Processes.”At The Threshold: The Developing Adolescent. Harvard University Press. Cambridge, 1990.
Case, S. “Refocusing on the Parent: What Are the Social Issues of Concern for Parents of Disabled Children?”Disability & Social Work, XV, No: 2, 2000: 271-292.
Cüceloğlu, Doğan.İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. Remzi Kiatbe- vi. 4. Basım. Ankara, 1993.
Erkan, Gönül.Ortopedik Özürlü Çocukların Kendini Kabul Düzeyi Üzerine Bir Araştırma İstanbul, 1990.
Demiröz, Filiz. “Görme Özürlü Okullarındaki Sosyal Hizmet Gereksinimi ve Uygulama- larının Değerlendirilmesi. ”,Görme Özürlüler İçin Rehabilitasyon Deneyimleri, Yeni Re- habilitasyon Politikaları ve Meslek Tanımları, Kasım Karataş (Ed.) , Körler Federasyonu Yayını No: 4, Ankara: 2000.
Gander, Mary. Harry W. Gardiner.Çocuk ve Ergen Gelişimi. Çev: Prof. Dr. Ali Dönmez, Yrd. Doç. Dr. Nilgün Çelen, Prof. Dr. Bekir Onur. Yayına Hazırlayan: Bekir Onur. İmge Kitabevi. Ankara: 1993
Gallagher, J. D. Beckman, A. Cross. “Families of Handicapped Children: Sources of Stress and its Amelioration”.Exceptional Children. 50 (1)i10-19 1983
Gaylord-Ross, R. Bowder, D. “Functional Assessment: Dynamic and Domain Properties.” Critical Issues in the Lives of People With Severe Disabilities. (Ed.) L.H. Ma- yer&L.Brown. Paul H. Brooks. Baltimore, 1991.
İçağasıoğlu, Arzu. “Zihinsel Özürlüler Özel Rehabilitasyon Merkezleri: Verilen Hizmetler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları. ” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.
Mackelprng, Romel; Richard Sasgiver.Disability: A Diversity Model Approach in Human Service Practice. Brooks/Cole Publishing Company, California, 1999.
Shapiro J. No Pity:People With Disabilities, Forging A New Civil Rights Movement. Times Books. New York, 1993.
Spencer, P. A. Bodner-Johnson, M. Gutfreund. „Interacting with infants with a hearing loss: What can we learn from mothers who are deaf?”Journal of Early Intervention 16,64-78. 1992
Valentine, D. P. “Children with Special Needs: Sources of Support and Stress for Fami- lies”.Sexuality and Disabilities: A Guide For Human Service Practitioners. D. Valen- tine& W Mackelprang (Ed.). Haworth Press. Binghamton,1993.
http: //www. betterhealth. vic. gov. au. “Disability and Sexual Issues” 17. 04. 2004.