Günümüzde bilim ve teknolojide meydana gelen
değişimler hayatımızın her alanını etkilemektedir. Sürekli değişen bir toplum
içerisinde eğitim sistemi de değişmek zorundadır. Hızlı
değişimlerin ve gelişmelerin yaşandığı yüzyılımızda, öğretmenlerin de yenilikçi
öğretmen özelliklerine sahip olması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı,
öğretmenlerin yenilikçi öğretmen özelliklerini belirleyebilmek için “Yenilikçi
Öğretmen Özellikleri Ölçeği”ni geliştirmektir. Bu amaçla ölçeğin deneme
uygulaması formu, literatür taranarak, öğretmenlerin ve uzmanların görüşleri
alınarak oluşturulmuştur. 105 maddelik madde havuzundan aynı anlama gelen
maddeler uzman görüşleri alınarak araştırmacılar tarafından çıkartılmış ve
formda 83 madde kalmıştır. Ölçeğin deneme uygulaması 83 maddeyle yapılmıştır.
Ankara ilindeki 14 özel ve kamu fen lisesinde görev yapmakta olan 200 öğretmene
araştırmacılar tarafından yüz yüze uygulanmıştır. Deneme uygulaması ölçeğinin
verileri analiz edildiğinde, ölçeğin genelinden elde edilen Cronbach α
güvenirlik katsayısı (.95) güvenirliğin yüksek olduğunu göstermektedir. Açımlayıcı
Faktör Analizi (AFA) yapılmış, ölçek 53 maddelik, dört faktörlü bir yapıda
oluşmuştur. Faktörler “yeniliklere açık öğretmen”, “bilişim teknolojilerine
açık öğretmen”, “öğrenmeye açık öğretmen” ve “gelişime ve işbirliğine açık
öğretmen” olarak nitelendirilmiştir. Ölçeğin tümü için Cronbach α=0.85 ve her
bir alt boyut için hesaplanan Cronbach α katsayılarının 0.70’in üzerinde olması
ölçeğin bütün olarak ve alt boyutlarının kendi içinde tutarlı olduklarına
işaret etmektedir. Daha sonra 389 öğretmen üzerinde asıl uygulama yapılmıştır.
Yapılan DFA sonuçlarına göre deneme uygulamasında ortaya konulan yapının
doğrulandığı görülmüştür. Sonuç olarak, yapılan tüm geçerlik ve güvenirlik
işlemleri, ölçeğin öğretmenlerin yenilikçi öğretmen özelliklerini belirlemede
geçerli ve güvenilir biçimde kullanılabilecek bir ölçme aracı olduğunu ortaya
koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | November 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Articles published in the Usak University Journal of Educational Research are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).