Çocuğun maksimum düzeyde
gelişimsel hedeflere ulaşmasını sağlayan en önemli etkenlerden biri okul aile
işbirliğidir. Okul aile işbirliğinin istenilen düzeyde gerçekleşebilmesi için
aile ve öğretmenlerin birbirlerinden ve okul yönetiminden beklentilerin ortaya
konulması işbirliğinin sağlanabilmesi açısından önemlidir. Bu bağlamda
araştırmanın amacı; okul aile işbirliği sürecindeki ailelerin ve öğretmenlerin görüşlerinin
ortaya konulmasıdır. Araştırma “Yarı
Yapılandırılmış Görüşme” formunun kullanıldığı nitel bir araştırmadır.
Araştırmanın örneklemini Eskişehir ili Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
Odunpazarı ve Tepebaşı merkez ilçelerindeki anaokullarında çalışan 3 öğretmen
ve 3 öğretmenin sınıfından tesadüfi seçilmiş olan 5 çocuğun annesi/babası olmak
üzere toplam 15 anne/baba oluşturmaktadır. Amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt
örneklem ve tipik durum örneklemesi kullanılmıştır.
Nitel veriler öğretmen ve
anne/babalara hazırlanan iki ayrı yarı yapılandırılmış görüşme formu
aracılığıyla toplanmıştır. Görüşme yoluyla toplanan verilerin analizinde
betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Görüşmelerde her bir anne/babanın
ve öğretmenin verdiği cevaplar okul aile işbirliğinde kullanılan iletişim
tekniklerine göre kodlanmıştır. Temalar altında elde edilen veriler yüzde
frekans tabloları halinde düzenlenmiştir. Öğretmenlerin görüşlerine doğrudan
alıntılar yapılarak araştırmada yer verilmiştir.
Araştırma sonucunda okul
aile işbirliği kapsamında ailelerin öğretmenlerden beklentileri, çocukları
hakkında daha fazla bilgi alma, daha çok sosyal etkinliklere katılmanın
gerektiği; öğretmenlerin ailelerden beklentileri, ailelerin seminerlere,
konferanslara katılarak bilgi sahibi olmaları gerektiği; aileler ve
öğretmenlerin okul yönetiminden beklentileri ise toplantı ve konferansların
arttırılarak yapılması gerektiği yönündedir. Öğretmenler okul aile işbirliği
için aile katılım etkinliklerinin artırılmasını önerirken, aileler en çok
“mesajlaşma ve toplantı” yolunu önererek bu önerilerinin yeterli olduğunu
belirtmiştir. Araştırmanın sonuçları değerlendirildiğinde öğretmen ve ailelerin
birbirilerinden farklı beklenti ve önerileri olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2018 |
Submission Date | September 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |
Articles published in the Usak University Journal of Educational Research are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).