Stres,
bir bütün olarak bireyi tehdit eden çevresel faktörlerin bir bileşimi olarak
düşünülebilir. Stresle baş etme, içsel ve dışsal talepleri dengelemek için
bireyin bilişsel ve davranışsal çabalarını ifade etmektedir. Bu çalışmanın
amacı, okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının stresle başa çıkma
tarzlarını bazı değişkenlere göre incelemesidir. Araştırmada, öğretmenlerinin
stresle başa çıkma tarzlarının cinsiyet, yaş ve toplam mesleki kıdem gibi
demografik değişkenler açısından incelenmesi, öğretmen adaylarının ise yaş,
cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Aynı branştaki
öğretmen ve öğretmen adaylarının stresle başa çıkma tarzlarını ortaya koyan
araştırmanın çalışma grubunu, Balıkesir ilinde görev yapan 143 okul öncesi
öğretmeni ve Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi okul öncesi
eğitimi anabilim dalında eğitim gören 180 okul öncesi öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Şahin ve Durak (1995) tarafından
geliştirilen "Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği" kullanılmıştır. Kullanılan ölçek ve alt boyutlarının güvenirlik katsayıları,
çalışmaya esas değişkenlerin ortalama, mod, medyan, çarpıklık ve basıklık
değerleri hesaplanmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız grup t testi, tek
yönlü varyans analizi, varyansın homojenliği için Levene testi ve farklar için
Post-hoc testleri uygulanmıştır. Araştırma sonucuna göre, öğretmen adaylarının
stresle başa çıkma tarzlarında kadınların, sosyal destek arama puanları
erkeklere oranla daha yüksek olduğu, 4. sınıfların stresle başa çıkma
tarzlarından sosyal destek arama puanlarının 2. sınıflara oranla daha yüksek
olduğu, Öğretmenlerin Stres ile başa çıkma tarzlarının yaşa göre Kendine
Güvenli Yaklaşım, Boyun Eğici yaklaşım ve İyimser yaklaşım tarzlarında gruplar
arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, öğretmenlerin stresle başa
çıkma tarzlarından kendine güvenli yaklaşım ve İyimser yaklaşım tarzına ilişkin
ortalama puanlarının öğretmen adaylarına oranla daha yüksek olduğu sonucuna
varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2019 |
Submission Date | May 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
Articles published in the Usak University Journal of Educational Research are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).