Technological developments in the business world, in business processes; has brought with it the need for qualified and well-trained people. The demand and preferences-oriented human resource needs have been tried to be met by vocational schools with internship trainings added to their education and training programs. The education programs mentioned under the name of 3+1 are planned to be trained in 3 half-term schools and 1 half-term in enterprises, so that student skills; aimed to be associated with the labor market. In this study, it was tried to evaluate the business experiences of computer technology students who were educated in the 3+1 education and training program, which enabled them to be employed after the workplace training. Research; The study was carried out within the framework of the case study, which is one of the qualitative research methods. Data; Using the interview form technique, it was digitally recorded over the Zoom software according to the document system. Headings in the question form were coded as the main theme, sub-themes related to the header and sub-themes. 13 of the theme codes were made up of headers and 32 of them were subheadings. The coded data was evaluated with the content analysis method and the MAXQDA analysis program was used in the analysis of the data. Analysis findings were discussed in line with the objectives of the study and aimed at the purpose of the study; Conclusions and suggestions were made for students, school and business actors who are among the implementation stakeholders.
İş dünyasında yaşanan teknolojik gelişmeler, iş süreçlerinde; nitelikli ve iyi yetişmiş insan ihtiyacını da beraberinde getirmiştir. Talep ve tercihlere dönük insan kaynağı ihtiyacı, meslek yüksekokulları tarafından, eğitim ve öğretim programlarına eklenen staj eğitimleri ile giderilmeye çalışılmıştır. 3+1 adı altında anılan eğitim programları, 3 yarı dönem okulda 1 yarı dönem işletmelerde eğitim alacak şekilde planlanarak, öğrenci becerilerinin; iş piyasasıyla ilişkilendirilmesi hedeflenmiştir. Bu çalışmada, 3+1 eğitim ve öğretim programında, eğitim almış bilgisayar teknolojileri öğrencilerinin, iş yeri eğitimi sonrası istihdam edilmelerini sağlayan işletme deneyimleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Araştırma; nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması çerçevesinde gerçekleşmiştir. Veriler; görüşme formu tekniğinden yararlanılarak, Zoom yazılımı üzerinden belge sistemine göre dijital olarak kayıt edilmiştir. Soru formunda yer alan üst başlıklar, ana tema, üst başlığa bağlı alt başlıklarda, alt temalar olarak kodlanmıştır. Tema kodların 13 tanesi üst başlık, 32 tanesi alt başlıktan oluşmuştur. Kodlanan veriler, içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiş ve verilerin analizinde MAXQDA analiz programı kullanılmıştır. Çözümleme bulguları, çalışmanın hedefleri doğrultusunda tartışılmış ve çalışma amacına dönük; uygulama paydaşları içerisinde yer alan öğrenci, okul ve işletme aktörlerine yönelik sonuç ve öneriler çıkarılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2023 |
Submission Date | May 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |
Articles published in the Usak University Journal of Educational Research are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).