Bu çalışmanın amacı, matematik eğitiminde üretken yapay zeka araçlarının kullanımını incelemek ve bu araçların potansiyel faydalarını değerlendirmektir. Araştırmada, doküman incelemesi yöntemi kullanılarak literatür taraması yapılmış, belirlenen anahtar kelimeler doğrultusunda Google Akademik, Web of Science ve Scopus veri tabanlarında yapılan aramalarla belirlenen çalışmalar detaylı şekilde analiz edilmiştir. Çalışmada, üretken yapay zeka araçları soru türü, eğitim düzeyi, açıklamalı anlatım, grafik oluşturma, görsel yükleyebilme, cihaz desteği, Türkçe dil desteği ve adım adım açıklamalı anlatım olmak üzere sekiz tema altında değerlendirilmiştir. Ayrıca 13 farklı üretken yapay zeka araçları tek tek ele alınarak özellikleri açıklanmıştır. Bulgular, ChatGPT, Mathway, GeoGebra ve Photomath gibi araçların, öğrencilerin matematiksel kavramları anlamalarını kolaylaştırdığı, görselleştirme ve simülasyonlarla öğrenme sürecini zenginleştirdiğini göstermiştir. Özellikle cebir ve geometri gibi zorlu konularda bu araçların öğrenci motivasyonunu ve başarısını artırdığı belirlenmiştir. Araştırmada, yapay zeka araçlarının etkin kullanımını sağlamak için öğretmenlerin pedagojik ve dijital becerilerinin geliştirilmesi gerektiği, ayrıca kullanıcı rehberliği ve etik kaygıların dikkate alınmasının önemi vurgulanmıştır.
Etik kurul raporu gerekmemektedir.
The purpose of this study is to explore the use of generative artificial intelligence tools in mathematics education and evaluate their potential benefits. The research employed the document analysis method, conducting a literature review by searching for specified keywords in Google Scholar, Web of Science, and Scopus databases. The studies identified were analyzed in detail and evaluated under eight themes: question type, education level, explanatory descriptions, graph creation, visual uploading, device support, Turkish language support, and step-by-step explanatory narration. Additionally, 13 different generative artificial intelligence tools were examined individually, and their features were explained in detail. The findings revealed that tools such as ChatGPT, Mathway, GeoGebra, and Photomath facilitate students' understanding of mathematical concepts, enriching the learning process through visualization and simulations. These tools were found to increase student motivation and success, particularly in challenging topics like algebra and geometry. The study emphasized the necessity of enhancing teachers' pedagogical and digital skills to ensure the effective use of AI tools. Additionally, the importance of user guidance and addressing ethical concerns was highlighted.
An ethics committee report is not required.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies, Mathematics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 28, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | May 1, 2025 |
Acceptance Date | August 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |
Articles published in the Usak University Journal of Educational Research are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).