BibTex RIS Cite

Turkish People’s Adaptation Process to New Media Trends (Sample: Istanbul)

Year 2013, , - , 01.12.2012
https://doi.org/10.14225/Joh402

Abstract

After the 2000s, developing and spreading internet media and social media tend to stand for traditional media. That many news in America will close their priting house in 2015 supports the trend. Along with the development of digital media, social media has become a profitable platform for traditional media publishers in developed countries. In developing countries such as our country, both slow transition period to new technology and slower absorption of technology complicated that people adapt to new media flows. In this study, Turkish people’s adaptation process to new media trends was analysed. For this purpose, a survey was conducted and the results, evaluated in the SPSS program, were interpreted statistically.

References

  • Alemdar, K. ve Erdoğan, İ.,(1998). Cumhuriyet Döneminde Türkiye'de Medyanın Gelişim Süreci. Cumhuriyet Döneminde Türkiye'de Bilim: Sosyal Bilimler – II, ss: 1–10.
  • Aziz, A., (1976). Radyo ve Televizyona Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Yayınları.
  • Başlar, G., (2013). Yeni Medyanın Gelişimi ve Dijitalleşen Kapitalizm, Akademik Bilişim 2013, İstanbul. (http://ab.org.tr/ab13/bildiri/247.pdf.)
  • Binark, M., (2007). Yeni Medya, Gençlik ve Gündelik Yaşam, Evrensel Kültür. ss: 24–28.
  • Binark, M. ve Bayraktutan-Sütcü, G., (2007). Toplumsal Sorunların Günah Keçisi: İnternet. www.bianet.org (10.08.2013).
  • Biocca, F.,(2000). New Media Technology and Youth: Trends in the Evolution of New Media. Journal Of Adolescent Health, Volume 27, Number 2, pp: 22–29.
  • Hendry, D.G., Woelfer, J.P., Harper, R., Bauer, T., Fitzer, B. and Champagne, M.,(2011). How to integrate digital media into a drop-in for homeless young people for deepening relationships between youth and adults. Children and Youth Services Review, Volume 33, pp: 774–782.
  • Kahara, R., Yamimi, F., Bunari, G. and Habil, H., (2012). The 8th International Language for Specific Purposes (LSP) Seminar -Aligning Theoretical Knowledge with Professional Practice, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 66, pp: 564 – 570.
  • Kalaycı, Ş., (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaptan,S., (1993). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, G.Ü. Eğt. Bil. Ankara,
  • Krejcie and Morgan (1970). “Determining Sample Size For Research Activities”, Educational and Psychological Measurement, USA.
  • Mariscal, J., (2005). Digital divide in a developing country. Telecommunications Policy, Volume 29, pp: 409–428.
  • Parker, C., (2011). 301 Ways To Use Social Media To Boost Your Marketing. New York: McGraw Hill.
  • Selwyn, N., (2006). Digital division or digital decision? A study of non- users and low-users of computers. Poetics, Volume 34, pp: 273–292.
  • Telekomünikasyon Kurumu, (2012). Sektöründe Düzenlemelere Yönelik Gelişmeler Bülteni. Sektörel Araştırma ve Strateji Geliştirme Dairesi Bülteni, Sayı: 52, ss: 15–19.
  • TUIK (Turkish Statistics Institute), (2010). the Research on Household Technology Usage Habit. News Bulletin, Volume: 148.
  • Verhoevena, P., Tenchb, R., Zerfassc, A., Morenod, A. and Vercic, D., (2012). How European PR practitioners handle digital and social media. Public Relations Review, Volume 38, Number 1, pp: 162–164.
  • Weinberg, T., (2009). The new community Rules: Marketing on the social web. California: O’Reilly.

YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)

Year 2013, , - , 01.12.2012
https://doi.org/10.14225/Joh402

Abstract

2000’li yıllardan sonra gelişen ve yaygınlaşan internet medyası ve sosyal medya akımları, klasik medyanın yerine geçme eğilimindedir. Amerika’daki birçok gazetenin 2015 yılı itibariyle matbaalarını kapatıp dijital medya yayınlarına geçme kararı bu eğilimi desteklemektedir. Dijital medyanın gelişimi ile birlikte sosyal medya, gelişmiş ülkelerdeki klasik medya yayıncıları için karlı bir platform olmaya başlamıştır. Ülkemiz gibi gelişmekte olan ülkelerde, gerek teknolojiye geçiş sürecinin yavaş olması gerekse de teknolojinin daha yavaş özümsenmesi, halkın bu yeni medya akımlarına uyum sağlamasını zorlaştırmıştır. Bu çalışmada, Türk insanının yeni medya akımlarına uyum sağlama süreci incelenmiştir. Bu amaçla Survey yöntemine dayalı olarak bir anket çalışması yürütülmüş ve anket sonuçları SPSS programında değerlendirilerek istatistiksel açıdan raporlanarak yorumlanmıştır.

References

  • Alemdar, K. ve Erdoğan, İ.,(1998). Cumhuriyet Döneminde Türkiye'de Medyanın Gelişim Süreci. Cumhuriyet Döneminde Türkiye'de Bilim: Sosyal Bilimler – II, ss: 1–10.
  • Aziz, A., (1976). Radyo ve Televizyona Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Yayınları.
  • Başlar, G., (2013). Yeni Medyanın Gelişimi ve Dijitalleşen Kapitalizm, Akademik Bilişim 2013, İstanbul. (http://ab.org.tr/ab13/bildiri/247.pdf.)
  • Binark, M., (2007). Yeni Medya, Gençlik ve Gündelik Yaşam, Evrensel Kültür. ss: 24–28.
  • Binark, M. ve Bayraktutan-Sütcü, G., (2007). Toplumsal Sorunların Günah Keçisi: İnternet. www.bianet.org (10.08.2013).
  • Biocca, F.,(2000). New Media Technology and Youth: Trends in the Evolution of New Media. Journal Of Adolescent Health, Volume 27, Number 2, pp: 22–29.
  • Hendry, D.G., Woelfer, J.P., Harper, R., Bauer, T., Fitzer, B. and Champagne, M.,(2011). How to integrate digital media into a drop-in for homeless young people for deepening relationships between youth and adults. Children and Youth Services Review, Volume 33, pp: 774–782.
  • Kahara, R., Yamimi, F., Bunari, G. and Habil, H., (2012). The 8th International Language for Specific Purposes (LSP) Seminar -Aligning Theoretical Knowledge with Professional Practice, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 66, pp: 564 – 570.
  • Kalaycı, Ş., (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaptan,S., (1993). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, G.Ü. Eğt. Bil. Ankara,
  • Krejcie and Morgan (1970). “Determining Sample Size For Research Activities”, Educational and Psychological Measurement, USA.
  • Mariscal, J., (2005). Digital divide in a developing country. Telecommunications Policy, Volume 29, pp: 409–428.
  • Parker, C., (2011). 301 Ways To Use Social Media To Boost Your Marketing. New York: McGraw Hill.
  • Selwyn, N., (2006). Digital division or digital decision? A study of non- users and low-users of computers. Poetics, Volume 34, pp: 273–292.
  • Telekomünikasyon Kurumu, (2012). Sektöründe Düzenlemelere Yönelik Gelişmeler Bülteni. Sektörel Araştırma ve Strateji Geliştirme Dairesi Bülteni, Sayı: 52, ss: 15–19.
  • TUIK (Turkish Statistics Institute), (2010). the Research on Household Technology Usage Habit. News Bulletin, Volume: 148.
  • Verhoevena, P., Tenchb, R., Zerfassc, A., Morenod, A. and Vercic, D., (2012). How European PR practitioners handle digital and social media. Public Relations Review, Volume 38, Number 1, pp: 162–164.
  • Weinberg, T., (2009). The new community Rules: Marketing on the social web. California: O’Reilly.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İdil Aladağ This is me

Mustafa Yağbasan This is me

Publication Date December 1, 2012
Published in Issue Year 2013

Cite

APA Aladağ, İ., & Yağbasan, M. (2012). YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). Tarih Okulu Dergisi, 2013(XVI). https://doi.org/10.14225/Joh402
AMA Aladağ İ, Yağbasan M. YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). Tarih Okulu Dergisi. December 2012;2013(XVI). doi:10.14225/Joh402
Chicago Aladağ, İdil, and Mustafa Yağbasan. “YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)”. Tarih Okulu Dergisi 2013, no. XVI (December 2012). https://doi.org/10.14225/Joh402.
EndNote Aladağ İ, Yağbasan M (December 1, 2012) YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). Tarih Okulu Dergisi 2013 XVI
IEEE İ. Aladağ and M. Yağbasan, “YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)”, Tarih Okulu Dergisi, vol. 2013, no. XVI, 2012, doi: 10.14225/Joh402.
ISNAD Aladağ, İdil - Yağbasan, Mustafa. “YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)”. Tarih Okulu Dergisi 2013/XVI (December 2012). https://doi.org/10.14225/Joh402.
JAMA Aladağ İ, Yağbasan M. YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). Tarih Okulu Dergisi. 2012;2013. doi:10.14225/Joh402.
MLA Aladağ, İdil and Mustafa Yağbasan. “YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)”. Tarih Okulu Dergisi, vol. 2013, no. XVI, 2012, doi:10.14225/Joh402.
Vancouver Aladağ İ, Yağbasan M. YENİ MEDYA AKIMLARINA TÜRK İNSANININ UYUM SAĞLAMA SÜRECİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). Tarih Okulu Dergisi. 2012;2013(XVI).