The effects of ICT in macro and micro economic dynamics caused indisputable changes in competitive brand strategies. This changes on branding process brought new insights in advertising industry and followed by brands. In the sense of technological face of competitiveness and its reflection on consumer behaviour, due to new economic approach, developing international competitiveness shapes and supported via global network environments. Network technology with the support of the advancement in technologies and the use of ICT-based creative advertising strategies is becoming almost mandatory. With digitalized new economic approach, creative advertisement strategies, force to cristalised the best brands in international market which can use technology better and eager to reach the market leadership. It quite easy to express that, technology friendly brands closer for market leadership. In this paper, changing advertisement sector with development direction of network technologies in new economics, transition from traditional advertisement to ICT based new advertisement approach even developing knowledge in target market and/or reaching marketing targets and rise in sales figures; in every phase we can easily face with the reflection of new economics. In this respect, "according to the rules improbable-Purposeful Qualitative Content Analysis Method" selected advertising practices are examined. Carried out analyzes of the development of new and different approaches to the functioning of the proposed system.
Bilgi İletişim Teknolojilerinin (BİT) makro ve mikro ekonomik dinamiklere getirdiği değişimler ve yenilikler, markaların rekabet stratejilerini tartışılmaz boyuta ulaştırdığı görülmektedir. Markaların rekabette izlediği bir yol olan markalaşma sürecine bağlı olarak reklam sektörünün de yeni anlayışları beraberinde getirdiği gözlenmektedir. Rekabetin teknolojik boyutu ve tüketici davranışlarına yansımaları açısından gelişen uluslararası rekabete açık, yeni ekonomik anlayış bir organizasyon biçimi olan küresel ağ ortamları gibi aracılarla desteklenmektedir. Ağ teknolojilerindeki gelişmeler ve teknolojinin desteği ile BİT tabanlı yaratıcı reklam stratejilerinin kullanımı adeta zorunlu bir hal almaktadır. Elektronik ticaret ile dijitalleşen yeni ekonomik anlayış ile yaratıcı reklam stratejileri, markalar arasında teknolojiyi en iyi kullanan markanın ekonomide lider olma olasılığını güçlendirmektedir. Bu çalışmada, ağ teknolojilerindeki gelişimler doğrultusunda yeni ekonominin dönüşüme uğrattığı reklam sektöründe, geleneksel reklam mecralarından BİT tabanlı yeni reklam mecralarına geçilerek, hedef kitlede farkındalığın yaratılmasından, pazarlama hedeflerinin gerçekleşmesi ve satış rakamlarının artmasına kadar her aşamada yeni ekonominin izleri ve yansımaları değerlendirilmektedir. Bu amaçla, “Nitel İçerik Analizi Yöntemi kurallarına göre Olasılıksız-Amaçsal Yöntem” kullanılarak seçilen reklam uygulamaları incelenmektedir. Gerçekleştirilen analizler üzerinden yeni sistemin işleyişine ve gelişimine dair farklı yaklaşımlar önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 2, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 2 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr