Our education and political system are accustomed to both scientific and technological, as well as the social aspects of the changes made in order to adapt to the transformations in the world. The beginning of a significant change in the academic year 2005-2006 has established in Turkish Education System. The basis of this change is to be implement the extensive preparations in the curriculum. Survey method is used in this research which aims to put forth elementary school candidate teachers’ opinions about 4th and 5th grade social science course activities for consideration. Research is administered at the Department of Elementary School Education with elementary school candidate teachers at Çanakkale Onsekiz Mart University. "Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Test" and “Scale for the Eligibility of Activities for Critical Thinking” developed by Semiz (2011) are used to gather data. Analysis of the data revealed that candidate teachers’ assessed the eligibility level of activities in 4th and 5th graders’ course books as moderate. Units of “I Learn My Past” in 4th graders’ and “Lets Recognize Our Region” in 5th graders’ course books are assessed more eligible for critical thinking than others.
Eğitim sistemimiz gerek siyasi, gerek bilimsel-teknolojik, gerekse de sosyal açılardan dünyada ve ülkemizde yaşanan dönüşümlere uyum sağlamak amacıyla yapılan değişikliklere alışkın durumdadır. 2005-2006 Öğretim yılı Türk Eğitim Sisteminde önemli bir değişimin başlangıcını oluşturmuştur. Bu değişimin temeli ise öğretim programlarında yapılan kapsamlı hazırlıkların uygulanmaya başlamasıdır. Sınıf öğretmeni adaylarının ilköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler etkinliklerinin eleştirel düşünmeye uygunluğuna ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencileri üzerinde yürütülen araştırmada “Watson-Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Testi” ve Semiz (2011) tarafından geliştirilen “Etkinlikler için Eleştirel Düşünmeye Uygunluk Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler incelendiğinde sınıf öğretmeni adaylarının 4. ve 5. sınıf çalışma kitaplarındaki etkinlikleri eleştirel düşünmeye “orta düzeyde uygun” olarak değerlendirdikleri, 4. Sınıfta “Geçmişimi Öğreniyorum” ünitesinin, 5. Sınıfta ise “Bölgemizi Tanıyalım” ünitesinin sınıf öğretmeni adaylarına göre diğer ünitelerden daha çok eleştirel düşünmeyi desteklediği anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 1 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr