This research has been conducted in order to evaluate the opinions of high school students on earthquake training delivered in geography course in Düzce Province, with different variants. For this, a scale has been developed for determining the opinions of high school students on earthquake training delivered in geography course. This research has been performed in screening model. The study group includes 411 students randomly selected from various high schools in Duzce province in 2011-2012 academic year. The analyses have been carried out with SPSS 17.0 statistical software. In the analyses frequency, percents, mean values have been employed, independent samples t-test and one way variance analysis (ANOVA) techniques have been applied. In the end of research, the opinions of high school students on the earthquake training delivered in geography course have been similar to the variables of gender, possession status of their residences, floors in their apartments, their incomes, most respected institution. On the contrary, the opinions of high school students on the earthquake training delivered in geography course have been changed according to school types. According to the multiple comparison test, difference was found among the students studying in an occupational high school and Anatolian Teacher Training High School, those students studying in an occupational high school consider that training more sufficient.
Bu araştırma; Düzce ilinde öğrenim gören lise öğrencilerinin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimine ilişkin görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda araştırmacılar tarafından lise öğrencilerinin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla bir ölçek geliştirilmiştir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 öğretim yılında Düzce il merkezinde çeşitli liselerde öğrenim gören öğrencilerden random olarak seçilen 411 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi SPSS 17.0 istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde; frekans, yüzde, ortalama değerleri kullanılmış; ilişkisiz örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimine ilişkin görüşleri cinsiyet, oturdukları konutun mülkiyet durumu, oturdukları binanın kat sayısı, gelir, en fazla güven duyulan kurum değişkenlerine göre benzer bulunmuştur. Buna karşılık lise öğrencilerinin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimine ilişkin görüşleri okul türü değişkenine göre farklılaşmıştır. Yapılan çoklu karşılaştırma testi sonucuna göre meslek lisesi ile Anadolu öğretmen lisesinde öğrenim gören öğrenciler arasında fark bulunmuş, meslek lisesinde öğrenim gören öğrencilerin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimini daha yeterli buldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 1 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr