The aim of this study was to examine high school students' mental models of electrification, thunder and lightning. Within this research, a case study was carried out. The study was carried out with 110 students and study group was selected with purposeful sampling method in the academic year of 2012-2013in one of city of Turkey. In order to identify students' mental models of a total of six open-ended questions those require description and visualization utilized. Analysis was carried out by comparing the description and visualization answers of students, and mental models of students were elicited by means of classification as primitive, synthesis and scientific models. As a result of analysis, synthesis models were determined the mental model of majority of the students.
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin elektriklenme, yıldırım ve şimşek kavramlarıyla ilgili zihinsel modellerini tespit etmektir. Araştırma kapsamında özel du¬rum araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırma 2012-2013 akademik yılında bir il merkezindeki liselerde öğrenim gören ve amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş 110 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerin zihinsel modellerini tespit etmek üzere betimleme ve görsellemeyi gerektiren toplam altı açık uçlu soruda yararlanılmıştır. Analizler betimleme ve görselleme durumlarının karşılaştırılması ve ilkel, sentez ve bilimsel modeller şeklinde sınıflandırması yoluyla gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda, öğrenci zihinsel modellerinin sentez modellerde çoğunluk gösterdiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 4 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr