The importance of brand positioning, which is the effort of finding a different place in the minds of consumers than the rivals, increased as a result of the high competition between brands. To identify the current perception of the consumer forms the first phase of these efforts. Identifying consumers’ perceptual maps guides positioning decisions. In this study multi-dimensional scaling analysis was used to identify the perceptual maps of university students on laptop markets where the competition is high. The data was obtained by evaluation of similarities of the brand pairs and evaluation of the certain features of the brands. Functional and aesthetic features were obtained as two dimensions in the end of analysis. In the research, laptop brands were evaluated in terms of these two dimensions.
Markalar arası artan rekabetin bir sonucu olarak tüketici zihninde rakiplere göre farklı bir yer edinme çabası olarak görülen marka konumlandırmanın önemi artmıştır. Bu çabaların ilk aşamasını, tüketicilerin markalara ilişkin mevcut algıların belirlenmesi oluşturmaktadır. Tüketicilerin algı haritalarının belirlenmesi konumlandırma kararlarında yol gösterici olmaktadır. Bu çalışmada rekabetin yoğun olarak yaşandığı dizüstü bilgisayar markalarına ilişkin üniversite öğrencilerinin algı haritalarını belirlemek üzere metrik olmayan çok boyutlu ölçekleme analizi kullanılmıştır. Çalışma verileri, katılımcıların marka çiftlerine ilişkin benzerlik ve her bir markanın belirlenen özellikler üzerinden değerlendirmesi ile elde edilmiştir. Analiz sonucunda fonksiyonel ve estetik özellikler olmak üzere iki boyut elde edilmiştir. Çalışmada yer alan dizüstü bilgisayar markaları, elde edilen boyutlar üzerinden değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 3, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 3 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr