The purpose of this research is to examine job satisfaction of the teachers working at Science and Art Centers in the provinces of Ankara and Afyonkarahisar, in terms of organizational factors. The target population of the study consists of 16 teachers working at the Science and Art Centers (SAC) in the academic year 2011-2012. An Interview form developed after the literature review by the researchers and it is used to collect data. To ensure the validity of the interview form, a scholar, who specialized in the field, is asked to examine the questions presented in the interview form. For reliability, interview analyses were made by experts separately and the necessary arrangements were made on the subjects of discussion "consensus" and "dissensus". According to the research findings, the teachers found their wages inadequate compared with the work they do and their educational levels. Teachers stated that they have limited opportunities for professional development and advancement. Administrators’ approaches to solve problems in the institution are found to be a positive, constructive and relevant by the teachers. Most of the teachers said that the institutional which they work fulfills its duties. Colleagues’ cooperation in accordance with the objectives of the school, which is an organizational factor in job satisfaction, is positive according to the findings. Most of the teachers have expressed satisfaction with the working conditions. The majority of the teachers emphasized the importance of the spiritual satisfaction in their work. Work environment is found to be inadequate by the majority of the teachers. In conclusion, it can be said that teachers are satisfied with working at SACs with the exception of working conditions and wages.
Bu araştırmanın amacı, Ankara ve Afyonkarahisar illerindeki Bilim Sanat Merkezlerinde çalışan öğretmenlerin iş doyum durumlarını örgütsel faktörler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışmanın evreni 2011-2012 eğitim-öğretim yılı 2. döneminde Bilim Sanat Merkezlerinde (BİLSAM) görev yapan toplam 16 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için araştırmacılar tarafından literatür tarayarak oluşturulan görüşme formları kullanılmıştır. Görüşme formunun geçerliğini sağlamak için formda yer alan sorular alanında uzman olan bir akademisyenin incelemesine sunulmuş, görüşme formunun güvenilirliği için ise görüşme analizleri uzmanlar tarafından ayrı ayrı yapılarak “görüş birliği” ve “görüş ayrılığı” olan konular tartışılarak gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenler yaptıkları iş ve eğitim durumlarına göre ücretlerini yetersiz bulmuşlardır. Öğretmenler, mesleki gelişme ve yükselme olanaklarının sınırlı olduğu söylemişlerdir. Kurumda yöneticilerin sorunlara yaklaşımları öğretmenler tarafından olumlu, yapıcı ve ilgili olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu çalıştıkları kurumun üzerine düşen görevleri yerine getirdiğini söylemişlerdir. İş doyumunda örgütsel faktörlerden iş arkadaşları ile okulun hedefleri doğrultusunda çalışmak elde edilen bulgulara göre olumlu bulunmuştur. Çalışma şartlarını öğretmenlerin büyük çoğunluğu yeterli bulmuştur. Öğretmenlerin çoğunluğu yaptıkları işin niteliğine manevi doyumun önemli olduğunu vurgulamıştır. Çalışma ortamı ise öğretmenlerin büyük çoğunluğu tarafından yetersiz bulunmuştur. Sonuç olarak çalışma şartları ve ücret dışında öğretmenlerin BİLSAM ‘da çalışırken iş doyumunu yaşadıkları söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: -ÖYGE Özel Sayısı |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr