BibTex RIS Cite

Market SegmentationwithTwoStep Clustering Algorithms, Determinatıon of Customer’sProfilesandNishMarkets

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 1 - 26, 03.06.2012

Abstract

Nowadays, the information technologies have being rapidly developed, in the same vainthestoragecapacity of thedatasetshavingbeingincreased. Thus, it createsthelargemasses of dataand it havecausedsomeproblemsabout how tobenefitthesemassesand how tomakethemmeaningful. Inordertosolvethesekinds of problems, Data Mining is extensivelyused in recentyears. Using Data MiningTechniques in businessesandinstitutionswhichhavehugemasses of dataareuseful in terms of competingwithothers. Inthisstudy, wetriedtocreate a sampleapplicationaboutdatasegmentation, nichemarketsandtarget market which is highlystrategicandcriticaldecisionforbusinessesbyusingone of the Data MiningTechniques, TwoStep Clustering Algorithm, withthe data acquiredfromvariables of demographicandsocio-culturalfeatures. Inthisapplication, weemployedTurkish Statistical Institute`sdatabaseandthedataobtainedfromTheHouseholds Budget Survey- 2010.

İki Aşamalı Kümeleme Algoritması ile Pazar Bölümlemesi, Müşteri Profillerinin Belirlenmesi ve Niş Pazarların Tespiti

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 1 - 26, 03.06.2012

Abstract

Özet Günümüzde, bilgi teknolojilerinin hızlı bir şekilde gelişmesine paralel olarak elde edilen verilerin depolanması kabiliyeti de artmıştır. Bu sayede, büyük veri yığınları oluşmuş ve bu veri yığınlarından nasıl faydalanılacağı, nasıl anlamlı hale getirileceği sorununu ortaya çıkarmıştır. İşte bu sorunun çözümüne imkân sağlayan Veri Madenciliği, son yıllarda yoğun olarak kullanılmaya başlanmıştır. Veri Madenciliği tekniklerinin kullanılması, büyük veri yığınlarına sahip olan işletmeler ve kurumlar açısından rakiplerine üstünlük sağlayabilecek son derece faydalı yöntemlerdendir. Bu çalışma da, Veri Madenciliği kümeleme tekniklerinden İki Aşamalı Kümeleme Algoritması kullanılarak demografik ve sosyokültürel özelliklere ait değişkenlerin verileri ile pazarların bölümlere ayrılması, işletmeler açısından son derece kritik ve stratejik karar olan hedef pazar olabilecek pazar nişlerinin tespit edilmesine yönelik bir örnek uygulama oluşturulmaya çalışılmıştır. Uygulama da, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)’naait veri tabanı ve bu veri tabanında 2010 yılı Hane halkı Bütçe Anketindeki veriler kullanılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Abdulkadir Özdemir

Kenan Orçanlı This is me

Publication Date June 3, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Özdemir, A., & Orçanlı, K. (2012). İki Aşamalı Kümeleme Algoritması ile Pazar Bölümlemesi, Müşteri Profillerinin Belirlenmesi ve Niş Pazarların Tespiti. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 1-26. https://doi.org/10.12780/UUSBD121

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr