BibTex RIS Cite

The Opennes to Change and Imagination at Teacher Candidates as The Explanation of Creative Thinking

Year 2012, Volume: 5 Issue: 2, 46 - 62, 02.06.2012

Abstract

This research, in the frame of the views of teacher candidates, has been carried out in order to determine the level of being open to change and that the imagination explains creative thinking The study group of the research consists of 413 teacher candidates who study at Konya Mevlana University (Turkey), faculty of education in the autumn semester of the 2011 -2012 academic year. The data of the study have been acquired by the scales of creative thinking, being openness to change and imagination that were developed by Goldberg. The confirmatory factor analysis of the scales and the model has been made with AMOS (Analysis of Moment Structures) 16.0. It has been determined that, according to the result of the mediation test, being open to change creates partly influence of mediation between imagination and creative thinking. On the other hand, it has been pointed out that imagination with the mediation of being open to change has got positive effect in a higher level on creative thinking.

Öğretmen Adaylarında Yaratıcı Düşünmenin Yordayıcısı Olarak Değişime Açıklık ve Hayal Gücü

Year 2012, Volume: 5 Issue: 2, 46 - 62, 02.06.2012

Abstract

Bu araştırma, öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde, değişime açık olmanın ve hayal gücünün yaratıcı düşünmeyi yordama düzeyini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 akademik yılı güz döneminde Mevlana Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 413 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Goldberg (2010) tarafından geliştirilen yaratıcı düşünme, değişime açıklık ve hayal gücü ölçekleriyle elde edilmiştir. Ölçeklerin doğrulayıcı faktör analizleri ve önerilen model AMOS (Analysis of Moment Structures) 16.0 programıyla yapılmıştır. Yapılan aracılık testi sonucuna göre değişime açık olmanın hayal gücü ve yaratıcı düşünme arasında kısmı aracılık etkisi yaptığı saptanmıştır. Öte yandan hayal gücünün, değişime açıklık aracılığı ile yaratıcı düşünme üzerinde daha yüksek düzeyde ve pozitif yönde bir etkisi olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Çankaya This is me

Etem Yeşilyurt Sinan Yörük Önder Şanlı This is me

Publication Date June 2, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Çankaya, İ., & Şanlı, E. Y. S. Y. Ö. (2012). Öğretmen Adaylarında Yaratıcı Düşünmenin Yordayıcısı Olarak Değişime Açıklık ve Hayal Gücü. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 46-62. https://doi.org/10.12780/UUSBD114

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr