The aim of this study is to determine the interest and awareness level of undergraduate students towards the historical and cultural works in Usak, where they are living temporally at the time of the study. There were 560 students participated in the study who were registered to nine different departments attached to the faculties of Education, Science and Liberal Arts, Economics and Administrative Sciences and Engineering in Usak University. A revised version of the instrument developed by Keçe and Dinç (2010) was used for data collection purposes. SPSS programme was used to descriptively analyse the collected data. The findings of the study reveal that the interest level of students towards the historical and cultural works in Usak is over the average, while their level of awareness towards them is less than average. The findings also indicated that the level of participants’ interest towards the historical and cultural works shows statistically significant differences between female and male students, while their level of knowledge and awareness about those works differs on the basis of departments students were registered to.
Bu araştırmanın amacı Uşak Üniversitesi’nde lisans eğitimine devam eden öğrencilerinin öğrenim gördükleri kentte bulunan tarihi-kültürel eserler hakkındaki ilgi ve farkındalık düzeylerini belirlemektir. Araştırmada ayrıca söz konusu ilgi ve farkındalık düzeylerinin cinsiyet ve öğrenim görülen bölüm değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Çalışma verileri, 2011-2012 akademik yılı güz döneminde, Uşak Üniversitesi’nin Eğitim, Fen-Edebiyat, İktisadi ve İdari Bilimler ve Mühendislik fakültelerinin dokuz farklı bölümünün üçüncü sınıflarında öğrenim gören toplam 560 lisans öğrencisinden toplanmıştır. Veriler Keçe ve Dinç (2010) tarafından geliştirilen anket formunun revize edilmiş versiyonu aracılığı ile toplanmış ve SPSS programı ile betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışma bulgularına göre öğrencilerin Uşak’taki tarihi-kültürel eserler hakkındaki ilgi düzeyleri ortalamanın üzerinde iken, bu eserler hakkındaki bilgi ve farkındalıkları düşük seviyededir. Tarihi ve kültürel eserler hakkındaki ilgi düzeyi cinsiyete göre farklılık gösterirken, bilgi ve farkındalık seviyeleri öğrenim görülen bölüme göre farklılaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 2, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 4 Issue: 2 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr