BibTex RIS Cite

Evaluating Pre-service Teachers’ Usage Purposes and Expectations of TV and Internet Technologies in Media Literacy Context

Year 2010, Volume: 3 Issue: 2, 51 - 62, 02.06.2010

Abstract

In this study the value of media literacy, that became an important concept in nowadays, is discussed by comparing it with other literacies and as media literacy education took its place in educational context by being integrated into teaching program, it is aimed to explain pre-service teachers’ media usages and their expectations from media. From this point, TV and internet, as being the most ? Yrd. Doç. Dr., Uşak Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi M. Kemal KARAMAN 52 common and intensively used medias in daily life, are handled in this study and attempted to explain pre-service teachers’ TV watching purposes, programs that they mostly watch and internet usage purposes along with characteristics of programs which they sees and their expectations from media. In 2007-2008 academic years, 495 pre-service teachers from Usak University, Faculty Education, Department of Turkish Teacher Education, Department of Primary School Education and Department of Social Studies Education participated in this study. Data is collected by a survey which is developed by researchers. Descriptive statics were used in data analyses. Findings showed that pre-service teachers watch TV mostly for “watching news”, “news and news programs” are the mostly watched programs by them and they use Internet mostly for “accessing information”. Beside this, “informing and transferring news” function comes at the first range among expectations of pre-service teachers from media.

Öğretmen Adaylarının TV ve İnternet Teknolojilerini Kullanma Amaç ve Beklentilerinin Medya Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi

Year 2010, Volume: 3 Issue: 2, 51 - 62, 02.06.2010

Abstract

Bu çalışmada günümüzde büyük bir önem kazanan medya okuryazarlığı ele alınarak, bu kavramın diğer okuryazarlıklar arasındaki yeri tartışılmış ve eğitimöğretim programı ile bütünleştirilerek eğitsel bağlamda da yerini alan medya okuryazarlığının eğitimini verecek olan öğretmen adaylarının medyayı kullanım biçimlerini ve beklentilerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda günlük yaşamda en yaygın ve yoğun bir şekilde kullanılan TV ve İnternet ele alınarak öğretmen adaylarının TV izleme amaçları, TV’de en çok izledikleri programlar ve interneti kullanım amaçlarının ortaya konulmasının yanı sıra, öğretmen adaylarının bu medyadan aktarılan programlarda aradıkları temel özellikler ve beklentileri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmaya 2007-2008 eğitim-öğretim döneminde Uşak Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe, Sınıf ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümlerinin 2. ve 3. sınıflarında öğrenim görmekte olan 495 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket yolu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler kullanılmıştır. Elde edilen bulgular öğretmen adaylarının TV’yi en çok “Haber izleme amaçlı” kullandıklarını ve TV’de izledikleri programlar arasında ilk sırada “Haber ve haber programlarının” yer aldığını, interneti ise en çok “Bilgiye erişim” amaçlı olarak kullandıklarını göstermiştir. Diğer yandan “Bilgilendirme ve haber verme” işlevinin ise bu medyalardan beklenilen en temel özellik olduğu ortaya çıkmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

M. Kemal Karaman This is me

Publication Date June 2, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Karaman, M. K. (2010). Öğretmen Adaylarının TV ve İnternet Teknolojilerini Kullanma Amaç ve Beklentilerinin Medya Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 51-62. https://doi.org/10.12780/UUSBD71

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr