BibTex RIS Cite

AN ANALYSIS ON THE EFFECTIVENESS OF SOME COMMITTEES IN TURKISH PRIMARY SCHOOLS

Year 2009, Volume: 2 Issue: 2, 44 - 58, 02.06.2009

Abstract

The purpose of this study was to examine the functions of education and school committees in Turkish public schools. Data were collected randomly selected 36 individuals serving on these committees by using semi structured interviewing technique in the city of Eskisehir in 2006–2007 educational years. Descriptive analysis technique was used in examining the findings of the study. The findings of the study indicate that school districts principals committee was negatively affected from too much red tape procedures. In addition, the result of the study indicate that the school committees face some problems working with local managements and NGO’s that they work together as well as lack of financial resources. Finally, committees face problems in implementing and putting committee decisions into practice.

İLKÖĞRETİM OKULLARINDAKİ BAZI KURULLARIN ETKİLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2009, Volume: 2 Issue: 2, 44 - 58, 02.06.2009

Abstract

Bu arastırmanın amacı, ilköğretim okullarında yer alan kurulların isleyisinde karsılasılan güçlükleri belirlemek ve bunlara iliskin çözüm önerileri gelistirmektir. Arastırmanın çalısma grubunu, 2006–2007 eğitim-öğretim yılında Eskisehir merkez ilköğretim okullarında görev yapan ve rastlantısal yolla seçilen 36 katılımcı olusturmustur. Arastırmanın verileri, okullarda görev yapan ve aynı zamanda eğitim bölgesi müdürler kurulu üyeleri olan okul müdürleri ve eğitim bölgesi koordinatör okul müdürü, öğrenci davranıslarını değerlendirme kurulu, yöneltme öneri kurulu, zümre öğretmenler kurulu baskan ve üyelerinden ‘yarı yapılandırılmıs görüsme tekniği’ kullanılarak elde edilmistir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıstır. Arastırma bulgularına göre; kurulların islevselliğini olumsuz yönde etkileyen belli baslı etmenlerin kurulların isleyisindeki izlek fazlalılığı, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluslarıyla yasanan sıkıntılar ile maddi kaynak yoksunluğu olduğu sonucuna ulasılmıstır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selahattin Turan This is me

Ayşe Dönmez Gülnihal Çakmak This is me

Publication Date June 2, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Turan, S., & Çakmak, A. D. G. (2009). İLKÖĞRETİM OKULLARINDAKİ BAZI KURULLARIN ETKİLİLİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 44-58. https://doi.org/10.12780/UUSBD56

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr