4+4+4 Transition system and TEOGS (the Transition Examinations from Primary to Secondary Education) are the latest reforms included in the educational renevations in Turkey. This study aims to investigate the views of primary and secondary school teachers working in Ankara and Uşak in 2013-2014 academic year on guidance and vocational guidance, the transition between various schooling stages and TEOGS. Employing an improved version of the questionnaire first developed by Yurdakul (2009) as a data collection tool, this study designed as a quantitative survey research. The data collected from 293 teachers was descriptively analysed and interpreted. According to the study findings, the teachers think that the counselling and guidance services in Turkish schools are insufficient and this arise from the lack or limited number of counselling teachers in schools. Another finding indicate that the data collected by counselling and guidance services on students’ social and psychological characteristics have not effectively been used by the relevant authorities. Besides, most participants hold that the vocational guidance services must start in middle school years. While the participants present positive attitudes on TEOGS, they express negative view points on the latest transition system (4+4+4 ) between schooling levels. According to the participants the reasons behind those negative perspectives are insufficient substructure, the implementatiton of the system without piloting, the reduce of the students’ school starting age and the inclusion of grade 5 in middle schools.
The transition between various schooling levels Counselling and vocational guidance Teachers’ view
Ülkemizde eğitim konusundaki reform çalışmaları kapsamında en son 4+4+4 eğitim sistemi ve kademeler arası geçişte de TEOGS gibi uygulamalar başlatılmıştır. Bu çalışma, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Ankara ve Uşak illerinde görev yapan ilk ve ortaöğretim öğretmenlerinin mesleki rehberlik, yönlendirme, kademeler arası geçiş ve yeni ortaöğretime geçiş sistemi konularındaki düşüncelerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nicel araştırma yöntemlerine göre tasarlanan çalışmada Yurdakul (2009) tarafından hazırlanan anket formu yeniden düzenlenip geliştirilmiş ve veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Toplam 293 öğretmenden toplanan veriler betimsel olarak analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenler okuldaki rehberlik hizmetlerinin yetersiz olduğunu bunun da rehber öğretmen eksikliğinden kaynaklandığına düşünmektedir. Bulgular ayrıca kademeler arası geçişte öğrencilerin sosyal ve psikolojik özellikleri ile ilgili formlar dikkate alınmadığını ve etkin kullanılmadığını göstermektedir. Katılımcıların büyük çoğunluğu kademeler arası geçişte mesleki yönlendirmenin ortaokulda başlaması gerektiğini ve TEOGS uygulamasını olumlu bulduklarını belirtmişlerdir. 4+4+4 Sistemi ise altyapı yetersizliği, pilot uygulama yapılmadan sisteme geçilmesi, okula başlama yaşının düşürülmesi ve 5. sınıfların ortaokula dâhil edilmesi gibi olumsuz yönleri nedeniyle katılımcılar tarafından faydalı bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 3 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr