BibTex RIS Cite

The featured values for turkish course education in the ‘’Dürdane Hanım’’ novel writen by Sir Ahmet Mithat Efendi

Year 2014, Volume: 7 Issue: 3, 263 - 279, 03.06.2014

Abstract

İn the social science field, studies for the featured values has gained momentum in recent years to explaining human behavior. Confidently Looking to future and maintaining their existence is possible due to transfer their value to new generation. Therefore, teaching values and transfer are significantly important for their society. Aim of the values education is to provide transfer between generations all national, spiritual values owned by goverrnmental. This is turkish lesson that is teaching values and tranfer it efficiently from generations to generations. İn this lesson, values tranfer can be achieved due to using as basic material for literary Works. Therefore text that is in turkish lesson book is must be qualified for individual possible values. In this perspective, values that is issue of our study in the ‘’Dürdane Hanım’’ novel written by sir Ahmet Mithat were identified owing to document analysis method and have been demonstrated that can be used as material for transfer value to individuals given in the turkish lesson under topic of general objectives of the curriculum and The general aims of the Turkish national education.

References

  • AHMET MİTHAT EFENDİ (1999), ‚Dürdane Hanım‛, Akçağ Yayınları, Ankara
  • AKINCI, A. (2005). Hayata anlama vermede dini değerlerin ve din öğretimin rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (9), 7–24.
  • AKYÜZ, K. (1995) Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılâp Kitabevi, İstanbul,
  • AKYÜZ, Y. (1997) Türk Eğitim Tarihi, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • ALBAYRAK, L. (2010) ‚Ahmet Mithat Efendi’nin Eserlerinde Eğitim ve Çağdaş Eğitim Yaklaşımları Arasında Bir Karşılaştırma,‛ Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erzurum
  • AYDEMİR, C. (1989) Ömer Seyfettin ve Hikâyelerinde Eğitim Değerleri, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bursa.
  • DİLMAÇ, B. ve EKŞİ, H. (2007). Değerler eğitimi: Temel tartışmalar ve yaklaşımlar. İlköğretmen Dergisi, 14, Sayfa: 21–29.
  • ENGİNÜN, İ. (2007) Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergâh Yayınları, İstanbul
  • ESEN, N. (2006) ‛Modern Türk Edebiyatı Üzerine Okumalar, İletişim Yayınları, İstanbul
  • KAVCAR, C. (1999), Edebiyat ve Eğitim, Engin Yayınevi, Ankara
  • KODAMAN, B. (1988), Abdülhamit Devri Eğitim Sistemi, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara
  • MEB (2006). İlkoğretim Türkçe Dersi Öğretim programı (6, 7, 8. sınıflar). MEB Yayınları. Ankara
  • METK (1973), 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, Ankara
  • OKAY, O. (1989). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi, MEB Yayınları, Ankara
  • ÖZÖN, M. N. (2009) ‚Türkçede Roman‛ İletişim Yayınları, İstanbul
  • ÖZDEMİR, M. ve SÜĞÜMLÜ, Ü. (2014), Ahmet Mithat Efendi’nin ‚Jöntürk‛ Romanında Medeniyet Algısı‛ Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/3 Wınter, Sayfa, 1061-1084
  • SHERIDAN AKSOY, R. A. (2009), Ahmet Mithat Efendi Romanlarında Metinsel Kararsızlık, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • TANPINAR, A. H., (2003) ‚XIX. Asır Türk Edebiyatı,‛ Çağlayan Kitabevi, İstanbul
  • YAKIT, İ., (1992), Türk-İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme, Ötüken Yayınevi, İstanbul
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,
  • Nobel Yayınları, Ankara.
  • YUSOĞLU, N. (2011) ‚Ahmet Mithat Efendi’nin Macera Romanlarında İntikam‛ Online Thematic Journal of Turkic Studies, Sayı 2, Sayfa 291-301

Ahmet Mithat Efendi’nin “Dürdane Hanım” Romanında Türkçe Dersinin Öğretimine Yönelik Öne Çıkan Değerler

Year 2014, Volume: 7 Issue: 3, 263 - 279, 03.06.2014

Abstract

Sosyal bilimler alanında değerler üzerine yapılan çalışmalar - değerlerin insan davranışlarını açıklamada azımsanamayacak derecede bir öneme sahip olması nedeniyle - son dönemde hız kazanmıştır. Bir toplumun geleceğe güvenle bakabilmesi ve varlığını devam ettirebilmesi sahip olduğu değerleri gelecek nesillere aktarması ile mümkündür. Bu nedenle değerlerin öğretilmesi ve aktarımı toplumsal açıdan büyük önem taşımaktadır. Değerler eğitiminde amaç, toplumun sahip olduğu millî, manevi tüm değerlerin kuşaklar arasındaki aktarımını sağlamaktır. Değerlerin öğretilmesinin ve nesilden nesle aktarımının en etkili şekilde yapıldığı ve yapılabileceği ortam Türkçe dersleridir. Bu derslerde edebi eserler temel materyal olarak kullanılıp bireylere değerlerin aktarımı sağlanabilir. Bu nedenle Türkçe ders kitaplarına alınan metinlerin, bireye olumlu değerleri kazandıracak nitelikte olması gerekmektedir. Bu bakış açısıyla araştırmamıza konu ettiğimiz Ahmet Mithat Efendi’nin “Dürdane Hanım” romanındaki değerler doküman analizi yoluyla tespit edilmiş ve bu eserin Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları ile Türkçe dersi öğretim programındaki genel amaçlar başlığı altında verilen değerlerin bireylere aktarılmasında bir materyal olarak kullanılabileceği ortaya konulmuştur.

References

  • AHMET MİTHAT EFENDİ (1999), ‚Dürdane Hanım‛, Akçağ Yayınları, Ankara
  • AKINCI, A. (2005). Hayata anlama vermede dini değerlerin ve din öğretimin rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (9), 7–24.
  • AKYÜZ, K. (1995) Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılâp Kitabevi, İstanbul,
  • AKYÜZ, Y. (1997) Türk Eğitim Tarihi, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • ALBAYRAK, L. (2010) ‚Ahmet Mithat Efendi’nin Eserlerinde Eğitim ve Çağdaş Eğitim Yaklaşımları Arasında Bir Karşılaştırma,‛ Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erzurum
  • AYDEMİR, C. (1989) Ömer Seyfettin ve Hikâyelerinde Eğitim Değerleri, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bursa.
  • DİLMAÇ, B. ve EKŞİ, H. (2007). Değerler eğitimi: Temel tartışmalar ve yaklaşımlar. İlköğretmen Dergisi, 14, Sayfa: 21–29.
  • ENGİNÜN, İ. (2007) Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergâh Yayınları, İstanbul
  • ESEN, N. (2006) ‛Modern Türk Edebiyatı Üzerine Okumalar, İletişim Yayınları, İstanbul
  • KAVCAR, C. (1999), Edebiyat ve Eğitim, Engin Yayınevi, Ankara
  • KODAMAN, B. (1988), Abdülhamit Devri Eğitim Sistemi, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara
  • MEB (2006). İlkoğretim Türkçe Dersi Öğretim programı (6, 7, 8. sınıflar). MEB Yayınları. Ankara
  • METK (1973), 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, Ankara
  • OKAY, O. (1989). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi, MEB Yayınları, Ankara
  • ÖZÖN, M. N. (2009) ‚Türkçede Roman‛ İletişim Yayınları, İstanbul
  • ÖZDEMİR, M. ve SÜĞÜMLÜ, Ü. (2014), Ahmet Mithat Efendi’nin ‚Jöntürk‛ Romanında Medeniyet Algısı‛ Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/3 Wınter, Sayfa, 1061-1084
  • SHERIDAN AKSOY, R. A. (2009), Ahmet Mithat Efendi Romanlarında Metinsel Kararsızlık, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • TANPINAR, A. H., (2003) ‚XIX. Asır Türk Edebiyatı,‛ Çağlayan Kitabevi, İstanbul
  • YAKIT, İ., (1992), Türk-İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme, Ötüken Yayınevi, İstanbul
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,
  • Nobel Yayınları, Ankara.
  • YUSOĞLU, N. (2011) ‚Ahmet Mithat Efendi’nin Macera Romanlarında İntikam‛ Online Thematic Journal of Turkic Studies, Sayı 2, Sayfa 291-301
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Özdemir This is me

Hüseyin Taş This is me

Publication Date June 3, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Özdemir, M., & Taş, H. (2014). Ahmet Mithat Efendi’nin “Dürdane Hanım” Romanında Türkçe Dersinin Öğretimine Yönelik Öne Çıkan Değerler. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 263-279. https://doi.org/10.12780/UUSBD388

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr