İn the social science field, studies for the featured values has gained momentum in recent years to explaining human behavior. Confidently Looking to future and maintaining their existence is possible due to transfer their value to new generation. Therefore, teaching values and transfer are significantly important for their society. Aim of the values education is to provide transfer between generations all national, spiritual values owned by goverrnmental. This is turkish lesson that is teaching values and tranfer it efficiently from generations to generations. İn this lesson, values tranfer can be achieved due to using as basic material for literary Works. Therefore text that is in turkish lesson book is must be qualified for individual possible values. In this perspective, values that is issue of our study in the ‘’Dürdane Hanım’’ novel written by sir Ahmet Mithat were identified owing to document analysis method and have been demonstrated that can be used as material for transfer value to individuals given in the turkish lesson under topic of general objectives of the curriculum and The general aims of the Turkish national education.
Sosyal bilimler alanında değerler üzerine yapılan çalışmalar - değerlerin insan davranışlarını açıklamada azımsanamayacak derecede bir öneme sahip olması nedeniyle - son dönemde hız kazanmıştır. Bir toplumun geleceğe güvenle bakabilmesi ve varlığını devam ettirebilmesi sahip olduğu değerleri gelecek nesillere aktarması ile mümkündür. Bu nedenle değerlerin öğretilmesi ve aktarımı toplumsal açıdan büyük önem taşımaktadır. Değerler eğitiminde amaç, toplumun sahip olduğu millî, manevi tüm değerlerin kuşaklar arasındaki aktarımını sağlamaktır. Değerlerin öğretilmesinin ve nesilden nesle aktarımının en etkili şekilde yapıldığı ve yapılabileceği ortam Türkçe dersleridir. Bu derslerde edebi eserler temel materyal olarak kullanılıp bireylere değerlerin aktarımı sağlanabilir. Bu nedenle Türkçe ders kitaplarına alınan metinlerin, bireye olumlu değerleri kazandıracak nitelikte olması gerekmektedir. Bu bakış açısıyla araştırmamıza konu ettiğimiz Ahmet Mithat Efendi’nin “Dürdane Hanım” romanındaki değerler doküman analizi yoluyla tespit edilmiş ve bu eserin Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları ile Türkçe dersi öğretim programındaki genel amaçlar başlığı altında verilen değerlerin bireylere aktarılmasında bir materyal olarak kullanılabileceği ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 3 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr