The marriage industries which are supported by capitalism, are rebuilding made over the the today's institution of marriage based on romanticism, rationality and fantasy facts ".
The these industries, are commoditized the identities of the bride and groom through the romantic imaginations and they are prepared for marketing. Media companies also have marketshare in global capitalist markets. The media which is increased the consumption of goods and services, are create new consumer culture of marriage within the scope of organizing marriage seromonies even though they are changing from culture to culture. The mariage magazines which are involved marriage culture are popularized “magic of marriage” myth, created by patterns of flexibility and solidarity in the consumer culture.
Nowadays,the marriage magazines are perform as a stop shopping. Described bride identity in the traditional role models is knited with consumer culture. Bride identities are incorporated into simulation environment via sembolization of white angels/princes which are familarized in child stage. Woman identity is constructed via rationalisings in fantasy world.
In this study is investigated which strategies are used, how announced to consumer, consturuction of bride identity, which marriages are commodification and the management of marriage projects and their distinctive and different ways in marriage magazines and marriage web cites . So that the contents of “Perfect Wedding” ve “Bride’s” magazines and http://www.mutlugelin.com ve http://www.gelinlik.org” web cites are analysed by the method of qulitative content analysis.
“Romantizm, Rasyonalite ve Fantazya” olguları temel alınarak, kapitalizm tarafından desteklenen evlilik endüstrileri, günümüzün evlilik kurumunu yeniden inşa etmektedir.
Evlilik endüstrileri, özellikle de romantik imajinasyon yoluyla, evlilik kurumunu ve gelin kimliğini metalaştırmakta ve pazara hazırlamaktadır. Kapitalist pazar payı içinde medya şirketlerinin de ortaklığı vardır. Tüketimi hızlandıran medya, kültürden kültüre evlilik seremonileri değişse de, evlilik organizasyonları çerçevesinde yeni bir “evlilik tüketim kültürü” oluşturmaktadır. Tüketim söz konusu olduğunda, kapitalizm aracı olan evlilik dergileri de, esneklik ve işbirliği içinde yeni “evlilik büyüsünü” devreye sokmaktadırlar.
Günümüzde Evlilik dergileri, evlilik için “alışveriş durağı” görevi üstlenmektedir. Erkek, kadın kimliğinin geleneksellik içinde örüntülenerek çocukluk sürecinde oluşturulan “gelin/prenses/beyaz melek” olmak simülasyonu, tüketim kültürü içinde hareket ettirmektedirler. Geleneksel rol modelleri içinde tanımlanan gelin kimliği tüketim kültürü ile örüntülendirilmektedir. Çocukluk evresinde masallarda tanıtılan gelin/prenses/ beyaz melek sembolleştirmeleriyle gelin kimliği simülaşyon ortamına çekilmektedir. Kadın kimliği, “hayal dünyası” ve “rasyonalite” içinde yapılandırılmaktadır.
Araştırmada, evlilik dergileri ve evlilik üzerine kurulu web sitelerinde, tüketicilere nasıl seslenildiği, hangi stratejiler kullanıldığı, hangi evlilik tiplerinin ticarileştirildiği, gelin kimliğinin inşası ve “farklı ve ayırıcı” yanıyla evlilik projesinin yönetimi incelenmektedir. Bu doğrultuda, “Perfect Wedding” ve “Bride’s” dergilerinin içerikleri, http://www.mutlugelin.com ve http://www.gelinlik.org” adlı web sitesi içerikleri niteliksel analiz yöntemi ile ele alınmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 1 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr