BibTex RIS Cite

The Context of Sociological Identity and Music: The Case of Karabuk University

Year 2015, Volume: 8 Issue: 2, 121 - 154, 01.04.2015

Abstract

Music, as an art, basically addresses to the pleasures and aesthetic concerns of the people. Music with its different meaning shows up as an important reflection of the social practical.  In this context music as a social identity, has an important role. Music, emerging in different ways according to the social conditions, is an important social tool used to express themselves. Changing social conditions affect the music style and affects individuals' music preferences. So music transforms into a space that reflects social identity. This study has sat the impact of music on sociological context. The main purpose of the study is to determine how people, who outward themselves with their form of socialization, use it as a tool. The study of the universe is Karabük University. Sociological analysis of the study is significant with the results which reflect the meaning of music for the youth.

References

  • AKAY, Ali vd. (1995); İstanbul’da Rock Hayatı – Sosyolojik Bir Bakış, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • ARISTO (1975); Politika, Çev: Mete Tunçay, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • BAUMAN, Zygmunt (2003); Modernlik ve Müphemlik, çev: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BENNETT, Andy (2006); “Subcultures or Neo-tribes? Rethinking the Relationship between Youth, Style and Musical Taste”, in Bennet, A; Shank B; Tonbree, J. (Ed) The Popular Music Studies Reader, London: Routledge.
  • COOK, Nicholas (1999); Müziğin ABC’si, Çev: Turan Doğan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • COVINGTON, H. (2001); “Therapeutic Music for Patients with Psychiatric Disorders”, Holistic Nursing Practice, Vol: 15 (2), pp.59-69.
  • EROL, Ayhan (2002); Popüler Müziği Anlamak: Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • GENÇEL, Özge (2006); “Müzikle Tedavi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 14, No:2, ss.697-706.
  • GÜNGÖR, Nazife (1993); Arabesk, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • IŞIK, Caner; EROL, Nurdan (2002); Arabeskin Anlam Dünyası, İstanbul: Bağlam Yayıncıları.
  • KAPLAN, Ayten (2005); Kültürel Müzikoloji, İstanbul: Bağlam yayınları.
  • LÜKÜSLÜ, Demet (2011); “Ulusaşırı Bir Gençlik Kültürü ve Toplumdan Saygı Talebi Olarak Hip-Hop”, Toplum ve Bilim, sayı:121, ss.201-222.
  • MAFFESOLI, Michel (1996); The Time of The Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society, London: SAGE Publications Ltd.
  • NACAKÇI, Zeki ve KURTULDU, M. Kayhan (2000); Kuramdan Uygulamaya Müzik Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ÖZ, Nesrin Biber (2001); “İnsanın Kültürel Gelişiminde Müzik Eğitiminin Önemi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIV, Sayı:1, Bursa, ss.101-106.
  • ÖZBEK, Meral (2012); Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • PLATON (1975); Devlet, çev: Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ROWE, David (1996); Popüler kültürler: Rock ve Sporda Haz Politikası, çev: Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SAĞIR, Adem ve AL, Mustafa (2007); “Postmodern Sosyalleşme Sürecinde “Rock” Müzik ve “Rocker”lar: Sakarya Örneği”, Sosyoloji Yazıları I, İstanbul: Kızıl Elma Yayınları.
  • SAĞIR, Adem ve İNCİ, Ülkü H. (2013); “Karabük’te Üniversite Algısı: Karabük Üniversitesi Örneği”, İTOBİAD, Cilt:2, Sayı:2, ss.49-81.
  • SELANİK, Cavidan (1996); Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • SENNETT, Richard (2005); Karakter Aşınması- Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerinde Etkileri, çev: Barış Yıldırım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SOMAKCI, Pınar (2003); “Türklerde Müzikle Tedavi”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 15, Cilt:2, ss.131-140.
  • SOYKAN, Ömer Naci (2002); “Müzik Estetiği”, Cogito Dergisi, Sayı:30, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları,.
  • STOKES, Martin (1998) ; Türkiye’de Arabesk Olayı, Çev: Hale Eryılmaz, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ŞENOCAK, Emel (2005); “Müziğin İnsan Yaşamındaki Yeri”, Müzik Sempozyumu, E.Ü. Kayseri, Nisan14–16, ss.270-279.
  • UÇAN, Özlem ve OVAYOLU, Nimet (2006); “Müzik ve Tıpta Kullanımı”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 3, ss.14-22.
  • URAL, Ayhan ve KILIÇ, İbrahim (2011); Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Delta Yayıncılık.
  • WARDE, Alan (2005); “Consumers, Identity and Belonging Reflections on Some Theses of Zygmunt Bauman”, (iç) The Authority of The Consumer, ed. Russel Keat, Nigel Whiteley and Nicholas Abercrombie, London: Routledge, pp.53-68.
  • WOODY, Robert H. (2007); “Popular Music in School: Remixing the Issues”, Music Educators Journal, Vol: 93, No: 4, pp.32-37.
  • YELKEN, Ramazan (1999); Cemaatin Dönüşümü- Geç Modern Dönemde Cemaat Sosyolojisi, Ankara: Vadi Yayınları.

Sosyolojik Bağlamda Müzik ve Kimlik: Karabük Üniversitesi Örneği

Year 2015, Volume: 8 Issue: 2, 121 - 154, 01.04.2015

Abstract

Müzik, bir sanat biçimi olarak temelde insanın zevklerine ve estetik kaygılarına hitap eder. Müzik, içerdiği farklı anlamlarla da toplumsal tutumların ve pratiklerin önemli bir yansıması olarak ortaya çıkar. Bu bağlamda müzik, toplumsal bir kimlik olarak bireylerin davranış pratiklerinde önemli bir yere karşılık gelir. Bu karşılık, aynı zamanda estetik kaygıların kültürel bir süreç sonucunda ortaya çıkıyor olması nedeniyle de özellikle anlamlıdır. Toplumsal koşullara uygun olarak farklı biçimlerde ortaya çıkan müzik, bireylerin kendilerini ifade etmeleri için kullandığı önemli sosyal araçlardan birisidir. Değişen sosyal şartlar, müzik tarzlarını ve bireylerin müzik tercihlerini de etkilemektedir. Böylece müzik, sosyal kimliklerin yansıdığı sosyolojik betimleme alanına dönüşmektedir. Çalışma, bu bağlamdan hareketle müziğin, toplumsal kimlikler üzerindeki etkisini sosyolojik bağlama oturtmuştur. Çalışmanın temel amacı, sosyalleşme biçimleriyle kendilerini dışa vuran bireylerin müziği bir araç olarak nasıl kullandıklarını tespit etmektir. Çalışmanın evreni Karabük Üniversitesi olarak belirlenmiştir. Çalışma sonuç olarak gençler için müziğin ifade ettiği anlamları sosyolojik olarak çözümlemiş olması bakımından dikkate değerdir.

References

  • AKAY, Ali vd. (1995); İstanbul’da Rock Hayatı – Sosyolojik Bir Bakış, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • ARISTO (1975); Politika, Çev: Mete Tunçay, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • BAUMAN, Zygmunt (2003); Modernlik ve Müphemlik, çev: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BENNETT, Andy (2006); “Subcultures or Neo-tribes? Rethinking the Relationship between Youth, Style and Musical Taste”, in Bennet, A; Shank B; Tonbree, J. (Ed) The Popular Music Studies Reader, London: Routledge.
  • COOK, Nicholas (1999); Müziğin ABC’si, Çev: Turan Doğan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • COVINGTON, H. (2001); “Therapeutic Music for Patients with Psychiatric Disorders”, Holistic Nursing Practice, Vol: 15 (2), pp.59-69.
  • EROL, Ayhan (2002); Popüler Müziği Anlamak: Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • GENÇEL, Özge (2006); “Müzikle Tedavi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 14, No:2, ss.697-706.
  • GÜNGÖR, Nazife (1993); Arabesk, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • IŞIK, Caner; EROL, Nurdan (2002); Arabeskin Anlam Dünyası, İstanbul: Bağlam Yayıncıları.
  • KAPLAN, Ayten (2005); Kültürel Müzikoloji, İstanbul: Bağlam yayınları.
  • LÜKÜSLÜ, Demet (2011); “Ulusaşırı Bir Gençlik Kültürü ve Toplumdan Saygı Talebi Olarak Hip-Hop”, Toplum ve Bilim, sayı:121, ss.201-222.
  • MAFFESOLI, Michel (1996); The Time of The Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society, London: SAGE Publications Ltd.
  • NACAKÇI, Zeki ve KURTULDU, M. Kayhan (2000); Kuramdan Uygulamaya Müzik Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ÖZ, Nesrin Biber (2001); “İnsanın Kültürel Gelişiminde Müzik Eğitiminin Önemi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIV, Sayı:1, Bursa, ss.101-106.
  • ÖZBEK, Meral (2012); Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • PLATON (1975); Devlet, çev: Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ROWE, David (1996); Popüler kültürler: Rock ve Sporda Haz Politikası, çev: Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SAĞIR, Adem ve AL, Mustafa (2007); “Postmodern Sosyalleşme Sürecinde “Rock” Müzik ve “Rocker”lar: Sakarya Örneği”, Sosyoloji Yazıları I, İstanbul: Kızıl Elma Yayınları.
  • SAĞIR, Adem ve İNCİ, Ülkü H. (2013); “Karabük’te Üniversite Algısı: Karabük Üniversitesi Örneği”, İTOBİAD, Cilt:2, Sayı:2, ss.49-81.
  • SELANİK, Cavidan (1996); Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • SENNETT, Richard (2005); Karakter Aşınması- Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerinde Etkileri, çev: Barış Yıldırım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SOMAKCI, Pınar (2003); “Türklerde Müzikle Tedavi”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 15, Cilt:2, ss.131-140.
  • SOYKAN, Ömer Naci (2002); “Müzik Estetiği”, Cogito Dergisi, Sayı:30, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları,.
  • STOKES, Martin (1998) ; Türkiye’de Arabesk Olayı, Çev: Hale Eryılmaz, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ŞENOCAK, Emel (2005); “Müziğin İnsan Yaşamındaki Yeri”, Müzik Sempozyumu, E.Ü. Kayseri, Nisan14–16, ss.270-279.
  • UÇAN, Özlem ve OVAYOLU, Nimet (2006); “Müzik ve Tıpta Kullanımı”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 3, ss.14-22.
  • URAL, Ayhan ve KILIÇ, İbrahim (2011); Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Delta Yayıncılık.
  • WARDE, Alan (2005); “Consumers, Identity and Belonging Reflections on Some Theses of Zygmunt Bauman”, (iç) The Authority of The Consumer, ed. Russel Keat, Nigel Whiteley and Nicholas Abercrombie, London: Routledge, pp.53-68.
  • WOODY, Robert H. (2007); “Popular Music in School: Remixing the Issues”, Music Educators Journal, Vol: 93, No: 4, pp.32-37.
  • YELKEN, Ramazan (1999); Cemaatin Dönüşümü- Geç Modern Dönemde Cemaat Sosyolojisi, Ankara: Vadi Yayınları.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Adem Sağır

Barış Öztürk This is me

Publication Date April 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Sağır, A., & Öztürk, B. (2015). Sosyolojik Bağlamda Müzik ve Kimlik: Karabük Üniversitesi Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 121-154. https://doi.org/10.12780/uusbd.48205

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr