The screens, encountered in all areas of our lives, has led to changes interms of reading environment. From an early age accustomed to reading on paper an wrting to screen, was replaced by reading from screen and wrting to screen. This study aims to explain the development of the screen, which will continue to exist with a major development in emerging and changing technology in the future and are intended to provide estimates of the future. In this study, the data collected by scanning the literature were analyzed by content analysis. Data were obtained from information technology company, explained how to develop and how to make our lives easier of computer, mobile phone, of billboards and videos. Videos are provided access to the Internet. Researchers are made by inferences from those documents. In addition, the researchers reported in their forecasts for the future of screen literacy. According to the findings, all of the leading IT companies, they try to explain every aspect of life in the future will be in the display. This is generally the biggest indication that private individual shave to thrive if teachers and students display their screen literacy skills. Therefore, our teachers and our students must continue developing ways to screen literacy. Educators can not keep up with the future of information technology will be impossible to be successful.
Hayatımızın her alanında karşımıza çıkan ekranlar okuma yazma ortamı açısından da değişikliğe sebep olmuştur. Küçük yaşlardan itibaren alışılan kâğıt üzerinden okuma ve kağıta yazma, yerini ekrandan okuma yazmaya bırakmıştır. Bu çalışma ile, hızla gelişen ve değişen teknoloji içerisinde ortaya çıkan ve gelecekte de büyük bir gelişimle varlığını sürdürecek olan ekran okuryazarlığının gelişim sürecini açıklamak ve geleceğine ilişkin tahminler sunmak amaçlanmaktadır. Çalışmada, literatür tarayarak toplanan veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Veriler, bilişim teknolojisi şirketlerinin gelecekte bilgisayar, cep telefonu, reklam panosu ve saat ekranının nasıl gelişeceği ve hayatımızı nasıl kolaylaştıracağı ile ilgili videolar izlenerek elde edilmiştir. Videolara internetten erişim sağlanmıştır. Araştırmacılar tarafından bu belgelerden çıkarımlar yapılmıştır. Ayrıca araştırmacılar ekran okuryazarlığının geleceğine yönelik kendi tahminlerini de belirtmişlerdir. Elde edilen bulgulara göre, lider bilişim teknolojisi firmalarının hepsi, gelecekte ekranların yaşamın her noktasında olacağını açıklamaya çalışmaktadırlar. Bu da genelde bireylerin özelde ise öğretmen ve öğrencilerin ekran okuryazarlığı becerilerinin gelişmek zorunda olduğunun en büyük göstergesidir. Bu sebeple öğretmenlerimiz ve öğrencilerimiz ekran okuryazarlığını geliştirerek yollarına devam etmelidirler. Gelecek bilgi teknolojilerine ayak uyduramayan eğitimcilerin başarılı olmaları imkânsızlaşacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 4 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr