Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Fen Bilimleri Derslerindeki Başarılarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Ölçeğin Geliştirilmesi

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 319 - 339, 29.09.2015

Abstract

Bu çalışma, öğrencilerin fen başarılarına etki eden faktörleri tespit etmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Fen Başarısına Etki Eden Faktörler Ölçeği (FBEFÖ) geliştirilirken öncelikle öğrenci görüşlerine başvurularak ve ilgili eğitim literatüründen faydalanılarak madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliğinin belirlenmesi amacıyla uzman görüşü alınmıştır. Uzman görüşü doğrultusunda revize edilen ölçek 681 üniversite öğrencisine uygulanmıştır. Yapılan madde analizi sonucunda madde toplam korelasyon değeri .30’dan küçük olan maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi yapıldıktan sonra binişik olduğu düşünülen maddeler çıkarılmış ve son haliyle ölçeğin toplam varyansın %45.045’ini açıkladığı görülmüştür. Öğrenci, öğretmen, materyal, öğrenme ortamı ve öğretim programı şeklinde beş alt boyuttan oluşan toplam 29 maddelik ölçeğin tamamı için Cronbach-Alpha iç tutarlık katsayısı .865 olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda geçerlik ve güvenirliği ortaya konan geliştirilen ölçeğin, ilerde fen başarısı belirleyicileri üzerinde yapılan araştırmalar için ışık tutacağı düşünülen geçerli, güvenilir ve kullanışlı bir ölçek olduğu düşünülmektedir.

References

  • Areepattamannil, S., & Kaur, B. (2013). Factors predicting science achievement of immigrant and non-immigrant students: A multi level analysis. International Journal of Science and Mathematics Education, 11(5), 1183 –1207. Berberoğlu, G., Çelebi, Ö., Özdemir, E., Uysal, E., &Yayan, B. (2003). Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Çalışmasında Türk Öğrencilerinin Başarı Düzeylerini Etkileyen Etmenler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(3), 3-14. Bindak, R. (2005). Tutum ölçeklerine madde seçmede kullanılan tekniklerin karşılaştırılması. Inönü Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 6(10), 17-26. Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis: For applied research. New York: Guilford. Bursal, M. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin 4-8. Sınıf Fen Akademik Başarılarının Boylamsal İncelenmesi: Sınıf Düzeyi ve Cinsiyet Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 1141-1156. Büyüköztürk, (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (16. Baskı). PegemA Akademi, Ankara. Çokluk, O., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (2. Baskı).Ankara: Pegem Akademi. Enders, C. K. &Tofighi, D. (2007). Centering predictor variables in cross-sectional multi level models: A new look at an old issue. Psychological Methods, 12, 121–138. Fraenkel, Wallen& Hyun, (2012).How to Design and Evaluate Research in Education. Eighth Edition. McGraw Hill. New York. Hooper, D.,Coughlan, J., &Mullen, M. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 7(2), 191-205. Hu, L.,& Bentler, P. M. (1999). Cutoffcriteriafor fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multi disciplinary Journal 6(1), 1-55.
Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 319 - 339, 29.09.2015

Abstract

References

  • Areepattamannil, S., & Kaur, B. (2013). Factors predicting science achievement of immigrant and non-immigrant students: A multi level analysis. International Journal of Science and Mathematics Education, 11(5), 1183 –1207. Berberoğlu, G., Çelebi, Ö., Özdemir, E., Uysal, E., &Yayan, B. (2003). Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Çalışmasında Türk Öğrencilerinin Başarı Düzeylerini Etkileyen Etmenler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(3), 3-14. Bindak, R. (2005). Tutum ölçeklerine madde seçmede kullanılan tekniklerin karşılaştırılması. Inönü Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 6(10), 17-26. Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis: For applied research. New York: Guilford. Bursal, M. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin 4-8. Sınıf Fen Akademik Başarılarının Boylamsal İncelenmesi: Sınıf Düzeyi ve Cinsiyet Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 1141-1156. Büyüköztürk, (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (16. Baskı). PegemA Akademi, Ankara. Çokluk, O., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (2. Baskı).Ankara: Pegem Akademi. Enders, C. K. &Tofighi, D. (2007). Centering predictor variables in cross-sectional multi level models: A new look at an old issue. Psychological Methods, 12, 121–138. Fraenkel, Wallen& Hyun, (2012).How to Design and Evaluate Research in Education. Eighth Edition. McGraw Hill. New York. Hooper, D.,Coughlan, J., &Mullen, M. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 7(2), 191-205. Hu, L.,& Bentler, P. M. (1999). Cutoffcriteriafor fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multi disciplinary Journal 6(1), 1-55.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Erdal Tatar This is me

Cemal Tosun This is me

Cengiz Tüysüz This is me

Nail İlhan This is me

Yunus Karakuyu This is me

Publication Date September 29, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Tatar, E., Tosun, C., Tüysüz, C., İlhan, N., et al. (2015). Öğrencilerin Fen Bilimleri Derslerindeki Başarılarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Ölçeğin Geliştirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 319-339.

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr