The purpose of this study is to define the similarities and differences of the educational supervision systems of the developing countries and developed countries by comparing them and in Turkey, as a developing country, to define the situation of the educational supervision and also to make some recommendations about how it should be. In this study, the educational supervision systems of France, England, Germany, Finland, South Africa, Poland, Iran, India and Turkey have been analyzed and compared. As a result,, it is seen that Turkey, France, South Africa and Iran have more centralized supervision systems than the other countries. In Germany and Finland the autonomous structures of the schools are easily seen. England prefers a professional support from outside, thus, it is provided that schools can act more freely. Other striking point in developed countries is the faith in teachers and their skills. According to the developing levels of the countries, it is seen that in developing countries mostly it is focused on defining the inadequacy and finding mistakes. Recently there have been many changes on educational supervision system in Turkey. The most striking point is that there is an effort to foreground the intra-school supervision system. In order to increase the quality of the education in Turkey, the intra-school supervision system must be strengthen and also teachers must be included into this process and approach of guidance must be improved.
Bu çalışmanın amacı, gelişmekte olan ülkelerle, gelişmiş ülkelerin eğitim denetimi sistemlerini karşılaştırarak yapılanma ve işleyiş açısından benzerlik ve farklılıklarını belirlemek ve gelişmekte olan ülkelerden biri olan Türkiye’de eğitimde denetimin ne durumda olduğunu ortaya koymak ve nasıl olması gerektiğine ilişkin öneriler getirmektir. Bu çalışmada Fransa, İngiltere, Almanya, Finlandiya, Güney Afrika, Polonya, İran, Hindistan ve Türkiye’nin eğitim denetim sistemleri incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak Türkiye, Fransa, Güney Afrika ve İran’ın diğer ülkelere göre daha merkeziyetçi bir denetim yapısına sahip olduğu görülmektedir. Almanya ve Finlandiya’da ise daha çok okulların özerkliği dikkat çekmektedir. İngiltere, okulların denetiminde dışarıdan profesyonel bir yardım almayı tercih ederek, okulların daha özgür hareket etmeleri sağlanmaktadır. Gelişmiş ülkelerde öğretmenlere ve yeterliliklerine duyulan inanç dikkat çeken bir diğer noktadır. Gelişmişlik düzeylerine göre bakıldığında, gelişmekte olan ülkelerde daha çok eksikleri belirleme, hata bulmaya odaklanma gibi hususların ön plana çıktığı görülmektedir. Türkiye’de de son zamanlarda eğitimde denetim sisteminin yapısı üzerinde sıkça değişiklikler yapılmaya başlanmıştır. Dikkat çeken nokta ise yakın zamanda okul içi denetimi ön plana çıkarıcı girişimlerin var olduğudur. Türkiye’de, eğitimde niteliği arttırabilmek için iç denetimin güçlendirilmesi, bu sürece öğretmenlerin de dâhil edilmesi ve rehberlik anlayışının yerleştirilmesi yararlı olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 1 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr