BibTex RIS Cite

Pre-Teacher of the Expectations Regarding Ideal Instructional Skills

Year 2016, Volume: 9 Issue: 1, 79 - 88, 11.01.2016

Abstract

Teaching profession, 43 of the 1739 National Education Basic Law their duties according to the article on the education field is a specialized profession. Considered as guiding learning activities that occur in the classroom environment and instructional experience is one of the most important role assumed by teachers. The purpose of this study, teachers' instructional skills of teachers ideally should be about what is to clarify expectations. Research of the candidates, ideally to be aware of instructional skills and to accept them as a reference for the future is important. Classroom teacher, preschool teacher and social studies education departments last year studying in the 118 teacher candidates derived from the findings, the candidate of the majority of the items mentioned in the ideal instructional skills are very important and important thinks. Moreover, these ideals in their own instructional skills are seen in 45.8% partly satisfactory, however, partly self-sufficient in terms of training teachers for ideal instructional skills (39.8%) are seen. 93.2% of the candidates' educational ideals have skilled teachers who know all aspects of the students stated that teachers had. Also according to the candidates, in terms of teaching skills of teachers to reach the ideal level of experience (51.7%) is a condition that can perform. 

References

  • Aydın, A, (1998). Sınıf Yönetimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Berliner, D, C, (1997). Teacher Expertise, Teaching and Learning in the Primary School. (Ed). Andrew Pollard and Jill Bourne, The Open University Press, Newyork.
  • Berliner, D. C. (1987). Simple Views of Effective Teaching and a Simple Theory of Classroom Instruction. Talks To Teachers, Random House, New York.
  • Bilen, M, (2006). Plandan uygulamaya öğretim, Anı yayıncılık, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Demirel, Ö. (Edit.). (2007). Eğitimde Yeni Yönelimler, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Gordon, T, (1999). Etkili Öğretmenlik Eğitimi, Çev: E. Aksay, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Hacıoğlu, F ve Alkan, C. (1998). Öğretmenlik Uygulamaları, Alkım Yayınları, İstanbul.
  • Harlen, W, (1998). The Teaching of Science in Primary Schools, David Fulton Publishers, London,
  • Küçükahmet, L, (edit), (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Alkım Yayıncılık, İstanbul.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar. Nobel yayınları, Ankara.
  • Sağlam, M. (2001). Öğretimi Etkileyen Etmenler. Öğretimde planlama ve değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir
  • Stein, M, Wang, M, (1988). Teacher Development and School Improvement: The Process of Teacher Change, Teaching and Teacher Education 4, (2) 171-187.
  • Ünal, S, ve Ada, S, (2000). Sınıf Yönetimi, Marmara Üniversitesi TEF Matbaası, İstanbul.
  • Weimer, Y. (1993). Improving Your Classroom Teaching. Sage Publications, London:
  • Woolfolk, A, (1998). Educational Psycology, Allan and Bacon Inc., Boston.

Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretimsel Becerilere İlişkin Beklentileri

Year 2016, Volume: 9 Issue: 1, 79 - 88, 11.01.2016

Abstract

Öğretmenlik mesleği, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 43. maddesine göre eğitim öğretim görevlerini üzerine alan özel bir uzmanlık mesleğidir. Öğrenmeyi kılavuzlama faaliyeti olarak ele alınan sınıf ortamında gerçekleşen öğretimsel yaşantılar öğretmenin üstlendiği en önemli rollerinden biridir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenin ideal öğretimsel becerilerinin ne olması gerektiği hakkında beklentilerini ortaya koymaktır. Araştırma, adayların, ideal öğretimsel becerilerin farkında olmaları ve bunları ileride bir referans olarak kabul etmeleri açısından önem taşımaktadır. Sınıf öğretmenliği, Okulöncesi öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler öğretmenliği bölümlerinin son sınıflarda öğrenim gören 118 öğretmen adayından elde edilen bulgulara göre, adayların büyük çoğunluğu maddelerde belirtilen ideal öğretimsel becerilerin çok önemli ve önemli olduğunu düşünmektedir. Bunun yanında, bu ideal öğretimsel becerileri kendilerinde %45,8 kısmen yeterli düzeyde görmekte, yine kendi staj öğretmenlerini ideal öğretimsel beceriler bakımından kısmen yeterli (%39,8) görmektedirler. Adayların %93,2’si ideal öğretimsel beceriye sahip öğretmenlerin öğrencisini her yönüyle tanıyan öğretmenler olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca adaylara göre, öğretmenin öğretim becerileri bakımından ideal düzeye ulaşabilmesi deneyimle (%51,7) gerçekleşebilecek bir durumdur.

References

  • Aydın, A, (1998). Sınıf Yönetimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Berliner, D, C, (1997). Teacher Expertise, Teaching and Learning in the Primary School. (Ed). Andrew Pollard and Jill Bourne, The Open University Press, Newyork.
  • Berliner, D. C. (1987). Simple Views of Effective Teaching and a Simple Theory of Classroom Instruction. Talks To Teachers, Random House, New York.
  • Bilen, M, (2006). Plandan uygulamaya öğretim, Anı yayıncılık, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Demirel, Ö. (Edit.). (2007). Eğitimde Yeni Yönelimler, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Gordon, T, (1999). Etkili Öğretmenlik Eğitimi, Çev: E. Aksay, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Hacıoğlu, F ve Alkan, C. (1998). Öğretmenlik Uygulamaları, Alkım Yayınları, İstanbul.
  • Harlen, W, (1998). The Teaching of Science in Primary Schools, David Fulton Publishers, London,
  • Küçükahmet, L, (edit), (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Alkım Yayıncılık, İstanbul.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar. Nobel yayınları, Ankara.
  • Sağlam, M. (2001). Öğretimi Etkileyen Etmenler. Öğretimde planlama ve değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir
  • Stein, M, Wang, M, (1988). Teacher Development and School Improvement: The Process of Teacher Change, Teaching and Teacher Education 4, (2) 171-187.
  • Ünal, S, ve Ada, S, (2000). Sınıf Yönetimi, Marmara Üniversitesi TEF Matbaası, İstanbul.
  • Weimer, Y. (1993). Improving Your Classroom Teaching. Sage Publications, London:
  • Woolfolk, A, (1998). Educational Psycology, Allan and Bacon Inc., Boston.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nida Bayındır

Hüseyin Çavdar This is me

Mehmet Gökçe

Publication Date January 11, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Bayındır, N., Çavdar, H., & Gökçe, M. (2016). Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretimsel Becerilere İlişkin Beklentileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 79-88. https://doi.org/10.12780/uusbd.84380

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr