BibTex RIS Cite

İlkokul Yöneticilerinin Zaman Yönetimi Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi*

Year 2016, Volume: 9 Issue: 26/2, - , 28.04.2016

Abstract

Bu araştırmanın amacı ilkokul yöneticilerinin, eğitim durumu, okul yöneticiliğindeki görevleri, kıdem, zamanı iyi değerlendirme ile ilgili yayın okuma düzeyi ve eğitim-öğretimle ilgili görevleri yerine getirmek için yeterli zamana sahip olup olmama değişkenlerine göre zaman yönetimi konusundaki görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaçla Konya il merkezinde bulunan Karatay, Meram ve Selçuklu ilçelerinde görev yapan 240 ilkokul yöneticisinin (okul müdürleri, müdür başyardımcıları ve müdür yardımcıları) görüşleri alınmıştır. Verilerin toplanması amacı ile Demir (2003) tarafından geliştirilen “Yöneticilerin Çalışma Zamanlarını Etkili Kullanmaya Yönelik Uygulamalara İlişkin Görüşleri” adlı ölçek kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonuçları incelendiğinde; yöneticilerin zamanı etkin kullanmaya ilişkin görüşleri genel olarak “çok” düzeyinde olduğu ve zamanı etkin kullanmaya özen gösterdikleri; üstlerin, mevzuatın ve denetçilerin özellikle önem verdikleri dosyalama sistemi, yazışma ve toplantı/görüşme saatlerine daha fazla önem verdikleri söylenebilir. Engelleyici davranışlarla nadiren karşılaştıkları; en fazla karşılaşılan engelleyici davranışların zaman yetersizliği algısı, özel ricaların çokluğu ve yapılacak işler arasında sürekli bir geçişkenliğin olduğu gözlemlenmiştir. Zamanı etkin kullanmaya engel durumların yöneticiler için çok fazla geçerliği olmadığı söylenebilir. Müdür görevindeki yöneticilerin müdür yardımcılarından; zaman yönetimi yayınları okuyanların okumayanlardan daha iyi zaman yönetimi gösterdikleri bulgusu elde edilmiştir. Eğitim-öğretim görevlerini yerine getiremeyen yöneticiler zamanı etkin kullanma konusunda daha fazla engelleyici durumla karşılaştığı görüşünü belirtmiştir.

References

  • Kaynakça
  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ada, Ş., &Gümüş, S. (2012). The reflection of instructional leaderhip concept on educational administration master’s programs: A comparison of Turkey and the United States of America. International Journal of Educational Sciences, 4(2), 462- 474.
  • Akçay, C. ve Başar, M. A. (2004). İlköğretim okulu müdürlerinin yönetsel görevlere ayırdıkları zaman ve bunları önemli görme dereceleri. Kuram ve Uygulamada EğitimYönetimi, 10 (2), 170-197.
  • Aksoy, N. (1993). Ankara ili genel lise müdürlerinin çalışma zamanlarını kullanma biçimleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aksoy, E., & Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri.Sosyal Bilimler Dergisi,19, 235- 249.
  • Aşık-Akşit, N. (2008). Yönetsel bir beceri olarak zaman yönetimi. Anahtar Dergisi, 18-20.
  • Alkan, A. (1999). İlköğretim okul müdürlerinin çalışma zamanlarını değerlendirme biçimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Altınok, V. (1994). Eğitim kurumlarında zaman yönetiminin verimlilik üzerine etkisi (meslek liseleri üzerine bir deneme). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, S. A. (2011). Başarılı ilköğretim okulu müdürlerinin zaman yönetimi stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(4), 491-507.
  • Ardıç, C. (2010). Zaman yönetimi ve zaman yönetiminde dönüştürücü liderlerin davranışlarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, A. (2002). Etkili okul ve okul geliştirme: kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş Okul Müdürlerinin Değişen Rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,13(2), 75-93.
  • Bayındır, N. (2012). Dumlupınar üniversitesi sınıf öğretmeni adaylarının serbest zamanlarını değerlendirme biçimleri. Dumlupinar University Journal of Social Science/Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(32), 233- 240.
  • Çelik, V. (2012). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Drucker, P. F. (2007). Etkin yöneticinin seyir defteri. (Çev. Zülfü Dicleli). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Demir, H. (2003). Zaman yönetimi ve gençlik ve spor il müdürlüklerinde görev yapan yöneticiler üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erdem, R. ve Kaya, S. (1998). Zaman yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 7(2), 98-120.
  • Fidan, Y. (2011). Özel sektör ve kamu yöneticilerinin zaman yönetimi davranışlarının karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 47-74.
  • Gözel, E. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin zaman yönetimi hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Gumus, S., & Akcaoglu, M. (2013). Instructional leadership in Turkish primary schools: An analysis of teachers' perceptions and current policy. Educational Management, Administration, & Leadership, 41(3), 289- 302.
  • Gümüşeli, A. İ. (1996). Okul müdürlerinin öğretim liderliğini sınırlayan etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 2(2), 202-211.
  • Gürel, E (2004). ZamanYönetimi. http://d.yimg.com/kq/groups/13615701/749244750/name/Zaman+Yonetimi.doc adresinden 02.05.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Halis, İ. (2003). Sınıf içi davranışlar. Ö. Üre (Edit.), Sınıf Yönetimi (s.155-182). Ankara: Mikro Yayıncılık.
  • İslamoğlu, H. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İzmit: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karslı, M. D. (2008). Sınıfta öğrenme zamanının yönetimi. M. Şişman, S. Turan (Edit.), Sınıf yönetimi (s. 97-111). Ankara:Pegem Akademi.
  • Livatyalı, H.Y. (2005). Zaman Yönetimi ve Okul. M. Gürsel, H. Sarı, B. Dilmaç (Edit.), Sınıf Yönetimi (s. 255-273). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Öktem, M. K. (1993). Zaman yönetimi: örgütsel etkililiği artırmada zaman faktöründen yararlanılması. Amme İdaresi Dergisi, 26(1), 217-238.
  • Özbey, N. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özçelik, G. (2006). Moda eğitimi veren kurumlarda etkili zaman yönetimini belirlemeye yönelik bir araştırma). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sabuncuoğlu, Z., Paşa, M. (2002). Zaman yönetimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Sayan, İ. (2005). Yönetici hemşirelerde zaman yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Silahtaroğlu, F. (2004). Akademisyenlerde zaman yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Sökmen, A. (2012). Yöneticiler zamanı nasıl yönetiyor? Ankara’daki hastanelerde bir uygulama. Journal of Business Research-Turk/ İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(4), 126-140.
  • Süsin, M. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin zaman yönetimi hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Şahin, B. (2007). Okul yöneticilerinin günlük mesailerinde yaptıkları işlere genel bir bakış.YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi. Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Tengilimoğlu, D., Altınöz, M., Başpınar, N. Ö, Erdönmez,C., Tutar, H. (Edt.). (2011). Zaman yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Türkmen, M. (2005). Gençlik ve spor müdürlüğü merkez örgütünde zaman yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yılmaz, A. ve Aslan S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 25-46.
  • Yeşil, F. (2009). Hastane yöneticilerinin etkili zaman yönetimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış YüksekLisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yörük, S. ve Akdağ, G. A. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarının etkililiği ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3 (1), 66-92.
Year 2016, Volume: 9 Issue: 26/2, - , 28.04.2016

Abstract

References

  • Kaynakça
  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ada, Ş., &Gümüş, S. (2012). The reflection of instructional leaderhip concept on educational administration master’s programs: A comparison of Turkey and the United States of America. International Journal of Educational Sciences, 4(2), 462- 474.
  • Akçay, C. ve Başar, M. A. (2004). İlköğretim okulu müdürlerinin yönetsel görevlere ayırdıkları zaman ve bunları önemli görme dereceleri. Kuram ve Uygulamada EğitimYönetimi, 10 (2), 170-197.
  • Aksoy, N. (1993). Ankara ili genel lise müdürlerinin çalışma zamanlarını kullanma biçimleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aksoy, E., & Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri.Sosyal Bilimler Dergisi,19, 235- 249.
  • Aşık-Akşit, N. (2008). Yönetsel bir beceri olarak zaman yönetimi. Anahtar Dergisi, 18-20.
  • Alkan, A. (1999). İlköğretim okul müdürlerinin çalışma zamanlarını değerlendirme biçimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Altınok, V. (1994). Eğitim kurumlarında zaman yönetiminin verimlilik üzerine etkisi (meslek liseleri üzerine bir deneme). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, S. A. (2011). Başarılı ilköğretim okulu müdürlerinin zaman yönetimi stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(4), 491-507.
  • Ardıç, C. (2010). Zaman yönetimi ve zaman yönetiminde dönüştürücü liderlerin davranışlarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, A. (2002). Etkili okul ve okul geliştirme: kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş Okul Müdürlerinin Değişen Rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,13(2), 75-93.
  • Bayındır, N. (2012). Dumlupınar üniversitesi sınıf öğretmeni adaylarının serbest zamanlarını değerlendirme biçimleri. Dumlupinar University Journal of Social Science/Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(32), 233- 240.
  • Çelik, V. (2012). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Drucker, P. F. (2007). Etkin yöneticinin seyir defteri. (Çev. Zülfü Dicleli). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Demir, H. (2003). Zaman yönetimi ve gençlik ve spor il müdürlüklerinde görev yapan yöneticiler üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erdem, R. ve Kaya, S. (1998). Zaman yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 7(2), 98-120.
  • Fidan, Y. (2011). Özel sektör ve kamu yöneticilerinin zaman yönetimi davranışlarının karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 47-74.
  • Gözel, E. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin zaman yönetimi hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Gumus, S., & Akcaoglu, M. (2013). Instructional leadership in Turkish primary schools: An analysis of teachers' perceptions and current policy. Educational Management, Administration, & Leadership, 41(3), 289- 302.
  • Gümüşeli, A. İ. (1996). Okul müdürlerinin öğretim liderliğini sınırlayan etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 2(2), 202-211.
  • Gürel, E (2004). ZamanYönetimi. http://d.yimg.com/kq/groups/13615701/749244750/name/Zaman+Yonetimi.doc adresinden 02.05.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Halis, İ. (2003). Sınıf içi davranışlar. Ö. Üre (Edit.), Sınıf Yönetimi (s.155-182). Ankara: Mikro Yayıncılık.
  • İslamoğlu, H. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İzmit: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karslı, M. D. (2008). Sınıfta öğrenme zamanının yönetimi. M. Şişman, S. Turan (Edit.), Sınıf yönetimi (s. 97-111). Ankara:Pegem Akademi.
  • Livatyalı, H.Y. (2005). Zaman Yönetimi ve Okul. M. Gürsel, H. Sarı, B. Dilmaç (Edit.), Sınıf Yönetimi (s. 255-273). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Öktem, M. K. (1993). Zaman yönetimi: örgütsel etkililiği artırmada zaman faktöründen yararlanılması. Amme İdaresi Dergisi, 26(1), 217-238.
  • Özbey, N. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özçelik, G. (2006). Moda eğitimi veren kurumlarda etkili zaman yönetimini belirlemeye yönelik bir araştırma). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sabuncuoğlu, Z., Paşa, M. (2002). Zaman yönetimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Sayan, İ. (2005). Yönetici hemşirelerde zaman yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Silahtaroğlu, F. (2004). Akademisyenlerde zaman yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Sökmen, A. (2012). Yöneticiler zamanı nasıl yönetiyor? Ankara’daki hastanelerde bir uygulama. Journal of Business Research-Turk/ İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(4), 126-140.
  • Süsin, M. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin zaman yönetimi hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Şahin, B. (2007). Okul yöneticilerinin günlük mesailerinde yaptıkları işlere genel bir bakış.YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi. Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Tengilimoğlu, D., Altınöz, M., Başpınar, N. Ö, Erdönmez,C., Tutar, H. (Edt.). (2011). Zaman yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Türkmen, M. (2005). Gençlik ve spor müdürlüğü merkez örgütünde zaman yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yılmaz, A. ve Aslan S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 25-46.
  • Yeşil, F. (2009). Hastane yöneticilerinin etkili zaman yönetimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış YüksekLisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yörük, S. ve Akdağ, G. A. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarının etkililiği ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3 (1), 66-92.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İsrafil Şahin This is me

Emine Gümüş

Publication Date April 28, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 9 Issue: 26/2

Cite

APA Şahin, İ., & Gümüş, E. (2016). İlkokul Yöneticilerinin Zaman Yönetimi Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi*. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(26/2). https://doi.org/10.12780/uusbd.90252

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr