Review
BibTex RIS Cite

MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ

Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 28 - 44, 25.04.2017

Abstract

Medikal turizm, hastaların kaliteli ve ekonomik sağlık hizmeti alabilmeleri için kendi ülkeleri dışına gerçekleştirdikleri planlı seyahatler olarak tanımlanmaktadır. Medikal turizmde sağlık hizmetlerinin uluslararası alanda kabul görmüş standartlar doğrultusunda verilmesi hizmet kalitesi bakımından büyük önem arz etmektedir. Medikal turizmde hizmet kalitesini arttıran unsurlardan biri hasta güvenliğinin sağlanmasıdır. Bu çalışmada, medikal turizmde hizmet kalitesi ve hasta güvenliğinin önemi incelenmiştir. Medikal turizmde sağlık hizmetleri kalite standartları açıklanarak, hasta güvenliğinin önemi vurgulanmıştır. Medikal turizmde sağlık hizmeti sunan tüm çalışanların hasta güvenliği hakkında bilgi sahibi olmaları ve hizmetlerin bu bilinç doğrultusunda sunulması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akdu, U. (2014). Medikal Turizmde Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakatinin Değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Antalya.
  • Baker, D.A., Crompton, J.L. (2000). Quality, satisfaction and behavioral intentions. Annals of Tourism Research, 27(3): 785-804. Bayer, M. Z. (1992). Turizme Giriş, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, No:253, İstanbul.
  • Bennett, M., King, B., Milner, N. (2004). The health resort sector in Australia: A positioning study. Journal of Vacation Marketing, 10(2): 122-137.
  • Binler A. (2015). Türkiye’nin Medikal Turizm Açısından Değerlendirilmesi ve Politika Önerileri. Uzmanlık Tezi, Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, T.C. Kalkınma Bakanlığı Yayın No:2839.
  • Bookman M. Z., Bookman, K. R. (2007). Medical Tourism in Developing Countries, New York: Palgrave Macmillan. Connell, J. (2006). Medical Tourism: Sea, sun, sand and surgery. Tourism Management, 27: 1093-00.
  • Connell, J. (2013). Medical Tourism. UK: CABI.
  • Değer, Ç. (2012). Kano Modeli ile Bütünleştirilmiş Servqual Analizinin Kalite Fonksiyon Yayılımına Uygulanarak Hizmet Kalitesinin İyileştirilmesi ve Bir Sağlık Kuruluşunda Uygulanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Demirbilek S., Çolak M. (2008). Sağlık Hizmetlerinde Kalite: Manisa İli Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:2, 91-111.
  • Erfurt-Cooper, P. and Cooper, M. (2009). Health and Wellness Tourism. Channel View Publications, Bristol.
  • Ertem Ü. T. (2015). Hasta Güvenliği. Ed.: Ay F. A. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Eurostat (2016). Hourly Labor Costs, http://ec.europa.eu/eurostat/ (Erişim Tarihi: 06.06.2016).
  • Gearhart, S. F. (2009). The Relationship Between Care Provider Perceptions of Safety Culture and Patient Perceptions of Care on Three Hospital Units. Doctor of Philosophy, University of California, San Francisco.
  • Glinos, I. A., Baeten, R., Helble, M. & Maarse, H. (2010), A typology of cross-border patient mobility. Health & Place, 16, 1145-1155.
  • Gümüş, F., Büyük, Ö. (2008). Sağlık Turizminde Yeni Açılımlar: Tıp Turizmi, III. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi Kongre Bildiri Kitabı: 433-442.
  • Helmy E. M. (2011). Benchmarking The Egyptian Medical Tourism Sector Against International Best Practices: An Exploratory Study, Journal of Tourism, 6(2): 293- 311.
  • Horowitz, M.D., Rosensweig, J. (2007) Medical Tourism: Globalization of the Healthcare Marketplace, Medscape General Medicine, 9(4): 33-42.
  • İçöz, O. (2009). Sağlık Turizmi Kapsamında Medikal (Tıbbi) Turizm ve Türkiye’nin Olanakları. Journal of Yaşar University, 4(14), 2257-2279.
  • Jagyasi, P. (2010): “Medical Tourism, Research & Survey Report. JCI (2016). Who is JCI. http://www.jointcommissioninternational.org/about-jci/who-is-jci/ (Erişim tarihi: 25.06.2016).
  • JCI (2016a). International Patient Safety. http://www.jointcommissioninternational.org/improve/international-patient-safety-goals/ (Erişim tarihi: 25.06.2016).
  • Küçük O., Budak S. K., Akyol H., Altınkurt T. (2015). Afet Müdahale Kurumu Olarak Hastane Ve Ambulans Hizmet Kalitesi İle Hasta Memnuniyet İlişkisi Bağlamında Bir Uygulama. The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 41: 561-582.
  • Lunt N., Smith R., Exworthy M., Green S.T., Horsfall D., Mannion R. (2010). Medical Tourism: Treatments, Markets and Health System Implications: A scoping review, https://www.oecd.org/els/health-systems/48723982.pdf (Erişim Tarihi: 25.06.2016).
  • Manaf, N.H., Hussin, H., Kassim, P., Alavi, R., Dahari, Z. (2015). Medical Tourism Service Quality. Total Quality Management and Business Excellence, 26 (9-10): 1017-1028.
  • Martin, D. S., Ramamonjiarivelo, Z., Martin, W. S. (2011). MEDTOUR: A scale for measuring medical tourism intentions. Tourism Review, 66(1/2): 45–56.
  • Panchapakesan, P. (2013). Antecedents of Customer Loyality in Medical Tourism, Instituto Universitário de Lisboa Working Paper Series, 13/03: 1-32.
  • Parasuraman, A., Valarie Zeithaml, Leonard Berry (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49: 41-50.
  • Patient Safety: Achieving a New Standard for Care. (2004). Editors: Philip Aspden, Janet M. Corrigan, Julie Wolcott, and Shari M. Erickson. Instıtute of Medicine of the National Academies, The National Academies Press, Nw Washington. http://www.nap.edu/read/10863/chapter/1 (Erişim Tarihi: 12.07.2016).
  • Pollard, K. (2010a). Medical tourism statistics: comparing apples with apples. http://treatmenta-broad.blogspot.com/2010/03/medical-tourism-statistics-comaaring.html (Erişim Tarihi: 03.06.2016). PwC (2016). Medical Cost Trend of 2016. http://www.pwc.com (Erişim Tarihi: 09.06.2016)
  • Rad, F. N., Som, A. P. M., Zainuddin, Y. (2010). Service quality and patients’ satisfaction in medical tourism. World Applied Science Journal, 24(30): 24–30.
  • Reisman, D. (2010). Health Tourism. Social Welfare through International Trade. Cheltenham, Glos, UK: Edward Elgar.
  • Rose, R. C., Uli, J., Abdul, M., Ng, K.L. (2004). Hospital service quality: a managerial challenge, International Journal of Health Care Quality Assurance, 17: 146-159.
  • Ross, K. (2001). Health Tourism: An Overview, HSMAI Marketing Review, http://www.hospitalitynet.org/news/4010521.html (Erişim Tarihi: 10.12.2016)
  • Stumbo N. J. ve Pegg S., "Travelers and tourists with disabilities: a matter of priorities and loyalties, " Tourism Review International, Cilt. 8, Sayı. 3, (2005), 195-209.
  • T. C. Sağlık Bakanlığı (2016). Sağlıkta Kalite Standartları-Hastane, Versiyon-5; Revizyon-01, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, 2. Baskı: Ankara.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2011). Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Uygulama Rehberi. http://www.saglik.gov.tr/SaglikTurizmi/dosya/1-75066/h/saglik-turizmi-ve-turistin-sagligi-uygulama-rehberi.pdf (Erişim Tarihi: 01.08.2016).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2015). Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Sağlıkta Akreditasyon Standartları Hastane Seti–v1.1.
  • Tengilimoğlu, D. (2013). Sağlık Turizmi. Siyasal Kitabevi. Ankara Theobald William F. (1998). Global Tourism 2nd Edition. Travel & Tourism Program, Purdue Unıversity, USA: Butterworth Heinemann.
  • Tomes, A. E., Ng, S. C. P. (1995). Service quality in hospital Care: The development of an inpatient questionnaire. International Journal of Health Care Quality Assurance, 8(3): 25–33.
  • TÜİK (2016). Turizm İstatistikleri. http://www.tuik.gov.tr (Erişim Tarihi: 11.02.2017)
  • Turner, Pau, D., Pol, Louis, G. (1995). Beyond Patient Satisfaction, Journal of Health Care Marketing, 15(3): 45-53.
  • TUSEB (2016). http://tuseb.gov.tr/tuska/haber_detay.php?id=40 (Erişim tarihi: 12.07.2016).
  • TUSEB (2016a). http://tuseb.gov.tr/tuska/haber_detay.php?id=36 (Erişim tarihi: 12.07.2016).
  • Tütüncü Ö., Kiremitçi İ., Çalışkan U. (2011). Sağlık Turizmi, Güvenlik ve Kalite. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1): 91-93. ÜSTDER (2016). Uluslararası Hasta Güvenliği. http://ustder.com/sayfa/94/uluslararasi-hasta-guvenliginin-hedefleri (Erişim Tarihi: 25.06.2016).
  • Woodside, A.G., L.L. Frey, R.T. Daly. (1989). Linking Service Quality, Customer Satisfaction, and Behavioral Intention: from General to Applied Frameworks of the Service Encounter, Journal of Health Care Marketing, 9 (4): 5–17.
  • World Health Organization (2014). Service Delivery and Safety, The High 5s Project Interim Report December 2013. Geneva, Switzerland.
  • World Health Organization (2014). 10 facts on patient safety, http://www.who.int/features/factfiles/patient_safety/en/ (Erişim tarihi: 25.06.2016).

HEALTH SERVICE QUALITY AND PATIENT SAFETY WITHIN MEDICAL TOURISM

Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 28 - 44, 25.04.2017

Abstract

Patients’ planned travels to outside of their home countries to get an affordable and qualified health is defined as medical tourism. Providing health services towards international standards and auditing the service providers within the scope of these standards have an essential role in medical tourism. Patient safety is one of the important components of quality improvement in medical tourism. This study evaluates the importance of quality and patient safety in medical tourism. The quality standards of health services in medical tourism is described and the importance of patient safety is emphasised. It is concluded that, the factors increasing perceived quality for patient and patient’s companion on patient safety must be determined. Health service providers must be aware of patient safety and the services must be provided towards this awarenessas as much as possible.

References

  • Akdu, U. (2014). Medikal Turizmde Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakatinin Değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Antalya.
  • Baker, D.A., Crompton, J.L. (2000). Quality, satisfaction and behavioral intentions. Annals of Tourism Research, 27(3): 785-804. Bayer, M. Z. (1992). Turizme Giriş, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, No:253, İstanbul.
  • Bennett, M., King, B., Milner, N. (2004). The health resort sector in Australia: A positioning study. Journal of Vacation Marketing, 10(2): 122-137.
  • Binler A. (2015). Türkiye’nin Medikal Turizm Açısından Değerlendirilmesi ve Politika Önerileri. Uzmanlık Tezi, Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, T.C. Kalkınma Bakanlığı Yayın No:2839.
  • Bookman M. Z., Bookman, K. R. (2007). Medical Tourism in Developing Countries, New York: Palgrave Macmillan. Connell, J. (2006). Medical Tourism: Sea, sun, sand and surgery. Tourism Management, 27: 1093-00.
  • Connell, J. (2013). Medical Tourism. UK: CABI.
  • Değer, Ç. (2012). Kano Modeli ile Bütünleştirilmiş Servqual Analizinin Kalite Fonksiyon Yayılımına Uygulanarak Hizmet Kalitesinin İyileştirilmesi ve Bir Sağlık Kuruluşunda Uygulanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Demirbilek S., Çolak M. (2008). Sağlık Hizmetlerinde Kalite: Manisa İli Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:2, 91-111.
  • Erfurt-Cooper, P. and Cooper, M. (2009). Health and Wellness Tourism. Channel View Publications, Bristol.
  • Ertem Ü. T. (2015). Hasta Güvenliği. Ed.: Ay F. A. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Eurostat (2016). Hourly Labor Costs, http://ec.europa.eu/eurostat/ (Erişim Tarihi: 06.06.2016).
  • Gearhart, S. F. (2009). The Relationship Between Care Provider Perceptions of Safety Culture and Patient Perceptions of Care on Three Hospital Units. Doctor of Philosophy, University of California, San Francisco.
  • Glinos, I. A., Baeten, R., Helble, M. & Maarse, H. (2010), A typology of cross-border patient mobility. Health & Place, 16, 1145-1155.
  • Gümüş, F., Büyük, Ö. (2008). Sağlık Turizminde Yeni Açılımlar: Tıp Turizmi, III. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi Kongre Bildiri Kitabı: 433-442.
  • Helmy E. M. (2011). Benchmarking The Egyptian Medical Tourism Sector Against International Best Practices: An Exploratory Study, Journal of Tourism, 6(2): 293- 311.
  • Horowitz, M.D., Rosensweig, J. (2007) Medical Tourism: Globalization of the Healthcare Marketplace, Medscape General Medicine, 9(4): 33-42.
  • İçöz, O. (2009). Sağlık Turizmi Kapsamında Medikal (Tıbbi) Turizm ve Türkiye’nin Olanakları. Journal of Yaşar University, 4(14), 2257-2279.
  • Jagyasi, P. (2010): “Medical Tourism, Research & Survey Report. JCI (2016). Who is JCI. http://www.jointcommissioninternational.org/about-jci/who-is-jci/ (Erişim tarihi: 25.06.2016).
  • JCI (2016a). International Patient Safety. http://www.jointcommissioninternational.org/improve/international-patient-safety-goals/ (Erişim tarihi: 25.06.2016).
  • Küçük O., Budak S. K., Akyol H., Altınkurt T. (2015). Afet Müdahale Kurumu Olarak Hastane Ve Ambulans Hizmet Kalitesi İle Hasta Memnuniyet İlişkisi Bağlamında Bir Uygulama. The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 41: 561-582.
  • Lunt N., Smith R., Exworthy M., Green S.T., Horsfall D., Mannion R. (2010). Medical Tourism: Treatments, Markets and Health System Implications: A scoping review, https://www.oecd.org/els/health-systems/48723982.pdf (Erişim Tarihi: 25.06.2016).
  • Manaf, N.H., Hussin, H., Kassim, P., Alavi, R., Dahari, Z. (2015). Medical Tourism Service Quality. Total Quality Management and Business Excellence, 26 (9-10): 1017-1028.
  • Martin, D. S., Ramamonjiarivelo, Z., Martin, W. S. (2011). MEDTOUR: A scale for measuring medical tourism intentions. Tourism Review, 66(1/2): 45–56.
  • Panchapakesan, P. (2013). Antecedents of Customer Loyality in Medical Tourism, Instituto Universitário de Lisboa Working Paper Series, 13/03: 1-32.
  • Parasuraman, A., Valarie Zeithaml, Leonard Berry (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49: 41-50.
  • Patient Safety: Achieving a New Standard for Care. (2004). Editors: Philip Aspden, Janet M. Corrigan, Julie Wolcott, and Shari M. Erickson. Instıtute of Medicine of the National Academies, The National Academies Press, Nw Washington. http://www.nap.edu/read/10863/chapter/1 (Erişim Tarihi: 12.07.2016).
  • Pollard, K. (2010a). Medical tourism statistics: comparing apples with apples. http://treatmenta-broad.blogspot.com/2010/03/medical-tourism-statistics-comaaring.html (Erişim Tarihi: 03.06.2016). PwC (2016). Medical Cost Trend of 2016. http://www.pwc.com (Erişim Tarihi: 09.06.2016)
  • Rad, F. N., Som, A. P. M., Zainuddin, Y. (2010). Service quality and patients’ satisfaction in medical tourism. World Applied Science Journal, 24(30): 24–30.
  • Reisman, D. (2010). Health Tourism. Social Welfare through International Trade. Cheltenham, Glos, UK: Edward Elgar.
  • Rose, R. C., Uli, J., Abdul, M., Ng, K.L. (2004). Hospital service quality: a managerial challenge, International Journal of Health Care Quality Assurance, 17: 146-159.
  • Ross, K. (2001). Health Tourism: An Overview, HSMAI Marketing Review, http://www.hospitalitynet.org/news/4010521.html (Erişim Tarihi: 10.12.2016)
  • Stumbo N. J. ve Pegg S., "Travelers and tourists with disabilities: a matter of priorities and loyalties, " Tourism Review International, Cilt. 8, Sayı. 3, (2005), 195-209.
  • T. C. Sağlık Bakanlığı (2016). Sağlıkta Kalite Standartları-Hastane, Versiyon-5; Revizyon-01, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, 2. Baskı: Ankara.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2011). Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Uygulama Rehberi. http://www.saglik.gov.tr/SaglikTurizmi/dosya/1-75066/h/saglik-turizmi-ve-turistin-sagligi-uygulama-rehberi.pdf (Erişim Tarihi: 01.08.2016).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2015). Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Sağlıkta Akreditasyon Standartları Hastane Seti–v1.1.
  • Tengilimoğlu, D. (2013). Sağlık Turizmi. Siyasal Kitabevi. Ankara Theobald William F. (1998). Global Tourism 2nd Edition. Travel & Tourism Program, Purdue Unıversity, USA: Butterworth Heinemann.
  • Tomes, A. E., Ng, S. C. P. (1995). Service quality in hospital Care: The development of an inpatient questionnaire. International Journal of Health Care Quality Assurance, 8(3): 25–33.
  • TÜİK (2016). Turizm İstatistikleri. http://www.tuik.gov.tr (Erişim Tarihi: 11.02.2017)
  • Turner, Pau, D., Pol, Louis, G. (1995). Beyond Patient Satisfaction, Journal of Health Care Marketing, 15(3): 45-53.
  • TUSEB (2016). http://tuseb.gov.tr/tuska/haber_detay.php?id=40 (Erişim tarihi: 12.07.2016).
  • TUSEB (2016a). http://tuseb.gov.tr/tuska/haber_detay.php?id=36 (Erişim tarihi: 12.07.2016).
  • Tütüncü Ö., Kiremitçi İ., Çalışkan U. (2011). Sağlık Turizmi, Güvenlik ve Kalite. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1): 91-93. ÜSTDER (2016). Uluslararası Hasta Güvenliği. http://ustder.com/sayfa/94/uluslararasi-hasta-guvenliginin-hedefleri (Erişim Tarihi: 25.06.2016).
  • Woodside, A.G., L.L. Frey, R.T. Daly. (1989). Linking Service Quality, Customer Satisfaction, and Behavioral Intention: from General to Applied Frameworks of the Service Encounter, Journal of Health Care Marketing, 9 (4): 5–17.
  • World Health Organization (2014). Service Delivery and Safety, The High 5s Project Interim Report December 2013. Geneva, Switzerland.
  • World Health Organization (2014). 10 facts on patient safety, http://www.who.int/features/factfiles/patient_safety/en/ (Erişim tarihi: 25.06.2016).
There are 45 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Hacer Ataman

M. Fevzi Esen This is me

Ahmet Vatan

Publication Date April 25, 2017
Acceptance Date April 5, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Ataman, H., Esen, M. F., & Vatan, A. (2017). MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3(1), 28-44.
AMA Ataman H, Esen MF, Vatan A. MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ. USAYSAD. April 2017;3(1):28-44.
Chicago Ataman, Hacer, M. Fevzi Esen, and Ahmet Vatan. “MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi 3, no. 1 (April 2017): 28-44.
EndNote Ataman H, Esen MF, Vatan A (April 1, 2017) MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 3 1 28–44.
IEEE H. Ataman, M. F. Esen, and A. Vatan, “MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ”, USAYSAD, vol. 3, no. 1, pp. 28–44, 2017.
ISNAD Ataman, Hacer et al. “MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 3/1 (April 2017), 28-44.
JAMA Ataman H, Esen MF, Vatan A. MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ. USAYSAD. 2017;3:28–44.
MLA Ataman, Hacer et al. “MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, vol. 3, no. 1, 2017, pp. 28-44.
Vancouver Ataman H, Esen MF, Vatan A. MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SUNULAN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ. USAYSAD. 2017;3(1):28-44.