Sosyal franchising, toplumsal fayda sağlamak amacıyla ticari franchise yapısını kullanan, sözleşmeye bağlı olarak oluşturulan bir sistemdir. Sağlık alanında franchising ise, hizmetlerin sunumundaki eşitsizlikler ve erişim problemlerini gidermek ve kaliteli hizmet sunumundan gelir düzeyi düşük bireylerin de faydalanmasına imkân veren bir uygulamadır. Sağlıkta sosyal franchising daha çok az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde yaşayan bireylerin sağlık hizmetlerinden, özellikle anne-çocuk sağlığı, üreme sağlığı, aile planlaması gibi, faydalanmalarını amaçlamaktadır. Franchising ve sosyal franchising tanımlarından yola çıkarak sağlık sektöründeki sosyal franchising örneklerini teorik çerçevede ele almak amaçlanmıştır. Çalışmada literatür taraması yapılmıştır. Sosyal franchising kavramı ve sağlık hizmetlerindeki uygulamaları ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Sosyal franchising uygulamalarına bakıldığında, sosyal ihtiyaçların geniş kapsamlı ve optimal bir şekilde karşılandığı görülmektedir. Bu yüzden geleneksel franchise’lardan en önemli farkı, sosyal franchising’in nihai hedefidir. Sağlık alanında sosyal franchising, az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde kamunun sağlık konusundaki yükünü hafifleterek, sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi bakımından son derece önemlidir. Sosyal franchising sağlık hizmetlerine erişimde fırsat eşitliği sunmakla birlikte, kaliteli sağlık hizmetinden ekonomik durumu düşük olan kişilerin de faydalanmasına imkân sağlamaktadır. Sağlık alanına yönelik uygulamaların daha çok üreme-anne-çocuk sağlığı, bulaşıcı hastalıklar ile ilgili olduğu görülmektedir. Sosyal franchising marka tanıtımına katkı sağlamakla birlikte, sosyal sorumluluk bilincinde olan hekimlere yardıma muhtaç bireylere yardımcı olma imkânı da sunmaktadır.
Social franchising is a contractually built system that uses the commercial franchise structure to provide social benefits. Franchising in the field of health is an application that allows individuals with low income levels to benefit from the provision of quality services and to eliminate inequalities and access problems in the provision of health services. Social franchising in health aims to enable individuals living in less developed and developing countries to benefit from health services, especially mother-child health, reproductive health, family planning. Based on the definitions of franchising and social franchising, it is aimed to deal with the examples of social franchising in the health sector in a theoretical framework. The literature was searched in the study. The concept of social franchising and its applications in health services have been reviewed in detail. Looking at social franchising practices, it is seen that social needs are met in a comprehensive and optimal way. Therefore, the most important difference from traditional franchises is the ultimate goal of social franchising. In the field of health, social franchising is extremely important in improving healthcare services in underdeveloped and developing countries by alleviating the public health burden. Social franchising provides equal opportunities in access to healthcare services, and enables people with low economic status to benefit from quality healthcare. It is seen that practices in the field of health are mostly related to reproductive-mother-child health and communicable diseases. In addition to contributing to brand promotion, social franchising also offers physicians who are aware of social responsibility to help individuals in need.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 3 |