Narsisizm; bireyin her zaman kazanma odaklı olması,
kaybetmeyi hazmedememesi ve dünyanın kendi etrafında döndüğüne inanması olarak
tanımlanabilir. Dilimizde ‘öz sevi’ olarak bilinen bu kavram bireyin kendisi
için hissetmiş olduğu değerlilik duygusudur. Normal narsisizmde her bireyin
sevme ve sevilmesi ihtiyaçken, patolojik narsisizmde diğer bireylerle olan
ilişkiler çıkar amaçlı olduğundan sağlıksızdır. Narsisizmin tüketici
davranışlarıyla ilişkisi ise göz ardı edilemeyecek kadar önem taşımaktadır.
Narsist eğilime sahip olan birey toplum tarafından kabul edilmenin satın alma
gücüyle ilişkili olduğunu düşünmektedir. Satın alma gücünün yüksek olması
bireyin kimliğinin daha ön planda olması anlamına gelmektedir. Dolayısıyla
benzersiz ve özel ürünler satın alarak toplumdaki imajlarını olumlu yönde
geliştirmek için çaba sarf etmektedirler. Faydacı ürünlerden çok sembolik
ürünlere yönelmeleri bununla açıklanabilir. Bu çalışmada; marka bağlılığı,
taklit eğilimi, ideal uyum ve gerçek uyum ile narsisizm kavramı incelenmiş olup
“benmerkezci, dominant olanlar, aşırı narsistler ve özgüveni eksik olanlar”
değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Submission Date | May 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |