Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF COVID-19 ON THE EXPORT AND MARKETING STRATEGY IN PRODUCT POSITIONING: THE FURNITURE INDUSTRY DURING THE PANDEMIC PERIOD AND AFTERWARDS

Year 2020, Issue: 4, 852 - 873, 22.12.2020
https://doi.org/10.47994/usbad.802583

Abstract

Currently, the shrinkage of the market resulting from the rapid increase in competition among companies has forced businesses to obtain an advantage over each other. On the wrestling mat of the market, each company attempts to eliminate its opponent and keep climbing to the next league. Some businesses aim to do this by increasing awareness of the new products they create or produce in compliance with their customers' expectations and perceptions. They determine certain strategies on this issue. Companies who are well situated and can stand firmly on their feet on the wresting mat are trying to determine their campaign management through strategies by product positioning. The Covid-19 virus, which arose in early 2020, has impacted all industries and companies involved in business life. Many businesses that are seeking to compete with their competitors have been confronted with the Covid-19 virus, which they never anticipated. The companies whose sole purpose was to make a profit, now aim to redefine all marketing strategies to this end. There are no companies left talking about their dreams or plans. The only agenda discussed is how to survive. In this study, marketing strategy change and survival efforts related to the furniture industry in this period have been revealed with examples.

References

  • Brooksbank, R. (1994). The Anatomy of Marketing Positioning Strategy. Marketing Intelligence & Planning 12(4), 10-14.
  • Butt, I. (2009). The Impact of Product Positioning Strategy, Manufacturing Strategy and Their Co-alignment on Firm's Performance. The Degree of Doctor of Philosophy in Management. (Doktora Tezi). Erişim Adresi: https://curve.carleton.ca/system/files/etd/2f237dc5-6478-4b53-ac29- 3e6aa94b4a7a/etd_pdf/898c932134f7821c01721bcf0750f54a/butt-theimpactofproductpositioningstrategymanufacturing.pdf. Erişim Tarihi: 08.12.2020.
  • Choi, S. C., Desarbo, W. S. & Harker, P. T. (1990). Product Positioning Under Price Competition. Management Science 36(2), 175-199.
  • Green, P. E. & Krieger, A. M. (1991). Product Design Strategies for Target-Market Positioning. J Prod Innov Manag 8, 189-202.
  • Gümrük Ajans. (2020, Eylül 8). Gtip Listesi Sonuçları. www.gumruk.com.tr: https://www.gumruk.com.tr/gtip/listele.aspx?ID=94 adresinden alındı.
  • Johansson, J. K. & Thorelli, H. B. (1985). International Product Positioning. Journal of International Business Studies 16, 57-75.
  • Kotler, P. (2019). A'dan Z'ye Pazarlama. (Çev.). A. K. Bakkal, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Kotler, P. & Armstrong, G. (2006). Principles of Marketing. 11. Baskı. Boston: Pearson Prentice Hall.
  • Mucuk, İ. (2004). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi, 113-115.
  • Pickton, D. W., & Wright, S. (1998). What's SWOT in Strategic Analysis? Strategic Change 7, 101-109.
  • Porter, M. E. (1986). The Strategic Role of International Marketing. The Journal of Consumer Marketing 3, 17-21.
  • Robertson, B. (2005). Ten Rules of Product Positioning. Medical Marketing & Media 40(5), 52-58.
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Beta Yayınları.

ÜRÜN KONUMLANDIRMADA COVID-19’UN İHRACAT ve PAZARLAMA STRATEJİSİNE ETKİSİ: PANDEMİ SÜRECİ VE SONRASI MOBİLYA SEKTÖRÜ

Year 2020, Issue: 4, 852 - 873, 22.12.2020
https://doi.org/10.47994/usbad.802583

Abstract

Günümüzde firmalar arası rekabetin hızlıca artması sonucu oluşan piyasa daralması firmaların birbirlerine karşı üstünlük kurma zorunluluğu getirdi. Her firma dövüş minderi üzerindeki rakibini minder dışına atmaya ve bir üst lige çıkmaya çalışıyor. Bunu bazı firmalar tüketicilerinin beklenti ve algılarına göre oluşturdukları ya da ürettikleri yeni ürünler ile farkındalık yaratarak yapmaya çalışıyorlar. Bu konuda birtakım stratejiler belirliyorlar. Dövüş minderi üzerinde iyi konumlanan ve ayaklarının üzerinde sağlam durabilen firmalar ürün konumlandırması yaparak pazarlama yönetimlerini de stratejiler ile belirlemeye çalışıyorlar. 2020 yılı başında ortaya çıkan Covid-19 virüsü iş hayatında faaliyette bulunan tüm sektörleri ve firmaları etkilemiş bulunuyor. Rakipleri ile başa çıkmaya çalışan çoğu firmanın karşısına hiç beklemedikleri Covid-19 virüsü çıktı. Tek amacı kar etmek olan firmaların şu an tek amacı hayatta kalabilmek ve bu konuda tüm pazarlama stratejilerini yeniden belirlemek. Hayalleri ya da gelecek planları hakkında konuşan hiçbir firma kalmadı. Tek konuşulan konu hayatta kalmak. Bu çalışmada, böyle bir dönemde mobilya sektörü ile ilgili oluşan pazarlama stratejisi değişikliği ve hayatta kalma çabaları örneklerle anlatılmıştır.

References

  • Brooksbank, R. (1994). The Anatomy of Marketing Positioning Strategy. Marketing Intelligence & Planning 12(4), 10-14.
  • Butt, I. (2009). The Impact of Product Positioning Strategy, Manufacturing Strategy and Their Co-alignment on Firm's Performance. The Degree of Doctor of Philosophy in Management. (Doktora Tezi). Erişim Adresi: https://curve.carleton.ca/system/files/etd/2f237dc5-6478-4b53-ac29- 3e6aa94b4a7a/etd_pdf/898c932134f7821c01721bcf0750f54a/butt-theimpactofproductpositioningstrategymanufacturing.pdf. Erişim Tarihi: 08.12.2020.
  • Choi, S. C., Desarbo, W. S. & Harker, P. T. (1990). Product Positioning Under Price Competition. Management Science 36(2), 175-199.
  • Green, P. E. & Krieger, A. M. (1991). Product Design Strategies for Target-Market Positioning. J Prod Innov Manag 8, 189-202.
  • Gümrük Ajans. (2020, Eylül 8). Gtip Listesi Sonuçları. www.gumruk.com.tr: https://www.gumruk.com.tr/gtip/listele.aspx?ID=94 adresinden alındı.
  • Johansson, J. K. & Thorelli, H. B. (1985). International Product Positioning. Journal of International Business Studies 16, 57-75.
  • Kotler, P. (2019). A'dan Z'ye Pazarlama. (Çev.). A. K. Bakkal, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Kotler, P. & Armstrong, G. (2006). Principles of Marketing. 11. Baskı. Boston: Pearson Prentice Hall.
  • Mucuk, İ. (2004). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi, 113-115.
  • Pickton, D. W., & Wright, S. (1998). What's SWOT in Strategic Analysis? Strategic Change 7, 101-109.
  • Porter, M. E. (1986). The Strategic Role of International Marketing. The Journal of Consumer Marketing 3, 17-21.
  • Robertson, B. (2005). Ten Rules of Product Positioning. Medical Marketing & Media 40(5), 52-58.
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Beta Yayınları.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ayhan Bekar 0000-0002-7088-8186

Publication Date December 22, 2020
Acceptance Date December 6, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 4

Cite

APA Bekar, A. (2020). ÜRÜN KONUMLANDIRMADA COVID-19’UN İHRACAT ve PAZARLAMA STRATEJİSİNE ETKİSİ: PANDEMİ SÜRECİ VE SONRASI MOBİLYA SEKTÖRÜ. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(4), 852-873. https://doi.org/10.47994/usbad.802583

16494  16495  16496  16503  16570 16633  16823  16824 17564 19288 2273022803 23495  30847

International Journal of Social Sciences Academy USBAD, Inonu University Faculty of Education Department of Turkish and Social Sciences Education Campus Battalgazi / MALATYA, Phone: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com