In this study, with the changes and developments of the age we live in and their effects on education, it has been tried to determine the level of use of the skills that geography teachers need to guide the 21st century learners and the level of use of the skills that should be learned individually in the 21st century. In addition, the relationship between the researched skills was tried to be revealed. In this study, the characteristics of the 21st century learner and teacher skills of geography teachers were examined in different sub-dimensions. The method of the research is a quantitative study, and the relationship between the 21st century learner skills of geography teachers working in state schools in Aksaray, Konya and Nevşehir provinces and the use and skills of 21st century teacher skills was examined by general survey method, it was checked whether the relationship differs according to the factors.In the scope of the research, 21st century
learner skills usage scale and 21st century teacher skills usage scale developed by Orhan and Kurt (2015) were applied to 338 geography teachers. In the analysis study, the general survey model was used in the quantitative research method. These both scales showed us that the geography teachers were self-sufficient by rating themselves above the average in the answers. When the sub-dimensions are examined; While the highest score that geography teachers got from the 21st century learner skills scale was "cognitive skills", the lowest score was "innovation skills". In the scale that determines the use of 21st century teacher skills applied to geography teachers, the use of "affirmative skills" is the top in the score ranking , and the use of "flexible teaching skills" is at the end of the list. Moreover, in the scale that determines the use of 21st century teacher skills applied to geography teachers, in the score ranking, while the use of "affirmative skills" is first, and the use of "flexible teaching skills" is at the end of the list.In addition, an answer was sought on the basis of the sub-variables included in the question, “is there a significant differentiation according to the variables of gender, university graduated, professional seniority, age, type of school taught, educational status and the province where they participated in the research?”, too. According to the analysis studies of the data collected in this study, it was determined that there is a significant and positive relationship between each sub-dimensions of the 21st century learner and teacher skills scales. With the findings obtained, Strategies, methods and techniques that will serve as a source for both learning skills and teacher skills can help and guide the studies to be done in the literature within the scope of styles and strategies.
21st Century Learner Skills 21st Century Teacher Skills Geography Teachers 21st Century Geography Education
Bu çalışma ile yaşadığımız çağın değişimleri ve gelişimleri ile eğitim üzerindeki etkileri doğrultusunda coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenenlerine yol göstermede ihtiyacı olan öğretmenin sahip olması gereken becerilerin kullanım düzeyleri ile 21. yüzyıl bireysel öğrenilmesi gereken becerilerin kullanım düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bunun yanında araştırılan becerilerin arasındaki ilişki ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyılın öğrenen ve öğreten becerilerinin özellikleri farklı alt boyutlarda incelemesi yapılmıştır. Araştırmanın yöntemi nicel bir çalışma olup Aksaray, Konya ve Nevşehir illeri devlet okullarında görev yapan coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin kullanımları, beceriler arasındaki ilişkiyi genel tarama yöntemi ile incelenmiş, ilişkinin değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı kontrol edilmiştir. Araştırma kapsamında Orhan ve Kurt (2015) tarafından geliştirilen 21. yüzyıl öğrenen becerileri kullanım ölçeği ile 21. yüzyıl öğreten becerileri kullanım ölçeği 338 coğrafya öğretmenine uygulanmıştır. Analiz çalışmasında nicel araştırma yönteminde genel tarama modeli kullanılmıştır. Coğrafya öğretmenlerinin her iki ölçeğe verdikleri cevaplarda ortalamanın üstünde puan vererek kendilerinin yeterli olduklarını göstermişlerdir. Alt boyutlar incelendiğinde; coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen becerileri kullanımı ölçeğinden aldıkları en yüksek puanı “bilişsel beceriler” oluştururken en düşük puanı “yenilikçilik becerileri” oluşturmuştur. Coğrafya öğretmenlerine uygulanan 21. yüzyıl öğreten becerilerinin kullanımını belirleyen ölçekte ise puan sıralamasında ilk sırayı “onamacı becerileri” kullanımı alırken son sırayı ise “esnek öğretme becerileri” kullanımı yer almıştır. Bunun yanında cinsiyet, mezun olunan üniversite, mesleki kıdem, yaş, okutulan okul türü, eğitim durumu ve araştırmaya katıldıkları il değişkenlerine göre anlamlı bir seviyede farklılaşma görülmekte midir?” Sorusunun içinde yer alan alt değişkenler bazında da cevap aranmıştır. Bu çalışmada toplanan verilerin analiz çalışmalarına göre 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri ölçeklerinin her bir alt boyutları arasında anlamlı ve müspet bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ile hem öğrenme becerileri hem de öğretmen becerilerine kaynaklık edecek stratejiler, yöntem ve teknikler, stil ve biçemler kapsamında alanyazında yapılacak çalışmalara yardımcı olabilir ve yön gösterebilir.
21. Yüzyıl Öğrenen Becerileri 21. Yüzyıl Öğretmen Becerileri Coğrafya Öğretmenleri 21. Yüzyıl Coğrafya Eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Geography Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Acceptance Date | November 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 13 |