This study aims to test the validity and reliability of the Distance Education Attitude Scale (DEAS), which aims to measure the attitudes of academics towards distance education practices, which are transitioned unprepared in almost all countries and at all educational levels during the COVID-19 pandemic period, which was declared as a pandemic by the World Health Organization in March 2020, by adapting it into Turkish. The Cronbach's Alpha value of the 10-item scale, the English version of which was created by Tzivinikou, Charitaki, and Kagkara (2020), was found to be 0,764. The sample of the study consisted of 190 academicians working at Fırat University in the second semester of the 2021-2022 academic year. The original items in the scale were independently translated into Turkish by three linguist faculty members who are experts in their fields. Kaiser-MeyerOlkin (KMO) Barlets values of the scale were calculated with the data obtained from the Turkish scale applied to the participants and confirmatory factor analysis was performed for factor structures. As a result of the analysis, Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value was calculated as 0,854 and Cronbach's Alpha coefficient was calculated as α= 0,852. The findings obtained from the research show that the "Scale of Academics' Attitudes Towards Distance Education in the COVID-19 Period", which was adapted into Turkish and will be used as AKUZET, is valid and highly reliable for academics working in universities. In order to improve distance education practices that are likely to be implemented in the future, more attention should be paid to the development of more measurement and evaluation tools to determine the attitudes of academics with different experiences towards distance education. We believe that the findings to be obtained from the application of the scale validated in the research will provide valuable information for researchers, educators and policy makers in terms of improving distance education practices, which are now at the center of educational methods.
COVID-19 Attitude Towards Distance Education Scale Adaptation Academics Validity and Reliability
Bu çalışma, Mart 2020'de Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edilen COVID-19 salgın hastalık döneminde neredeyse tüm ülkelerde ve tüm eğitim seviyelerinde hazırlıksız geçiş yapılan uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik akademisyen tutumlarını ölçmeyi hedefleyen Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeğinin (DEAS - Distance Education Attitudes During COVID-19) Türkçeye uyarlamasını yaparak geçerlik ve güvenirliğini sınamayı amaçlamaktadır. İngilizce versiyonu Tzivinikou, Charitaki ve Kagkara (2020) tarafından oluşturulan 10 maddelik ölçeğin Cronbach’s Alfa değeri 0,764 bulunmuştur. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 öğretim yılı ikinci döneminde Fırat Üniversitesinde görev yapan 190 akademisyen oluşturmaktadır. Ölçekteki özgün maddeler, alanında uzman dilbilimci üç öğretim üyesi tarafından bağımsız olarak Türkçeye çevrilmiştir. Katılımcılara uygulanan Türkçe ölçekten alınan verilerle ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) Barlets değerleri hesaplanmış ve faktör yapıları için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analizler neticesinde Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değeri 0,854 olarak, Cronbach’s Alfa katsayısı ise α= 0,852 olarak hesaplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, Türkçeye uyarlanan ve AKUZET ismiyle kullanılacak “COVID-19 Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları Ölçeği”nin üniversitelerde görev yapan akademisyenler için geçerli ve yüksek derecede güvenilir olduğunu göstermektedir. Gelecekte de uygulanması muhtemel olan uzaktan eğitim uygulamalarının iyileştirilmesi açısından, farklı deneyimlere sahip akademisyenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesi için daha fazla sayıda ölçme değerlendirme araçlarının geliştirilmesi çalışmalarına önem verilmelidir. Araştırmada doğrulanan ölçeğin uygulanmasından elde edilecek bulguların, günümüzde artık eğitim metotlarının merkezinde yer edinen uzaktan eğitim uygulamalarının iyileştirilmesi açısından araştırmacılar, eğitimciler ve politika yapıcılar için değerli bilgiler sağlayacağına inanıyoruz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 20, 2024 |
Publication Date | August 25, 2024 |
Acceptance Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 15 |