In this study, it aimed to examine the views of high school students about Metaverse. The research was designed according to the triangulation design, one of the mixed research method designs. The quantitative question (What are the knowledge, attitude and awareness levels of high school students about Metaverse?) and the qualitative question (What are the views of high school students about Metaverse?) of the research were sought in the research process. The study group consisted of 180 high school students (71 female, 109 male). Convenient sampling method was used to determine the study group. Data were collected with the information form, Metaverse Scale developed by Süleymanoğlu, Özdemir, Bayraktar and Vural (2022) and interview questions prepared by the researchers. Descriptive statistics for the quantitative data collected in the study were calculated using SPSS 22 software. Mean, standard deviation, mode, median, skewness and kurtosis values were calculated for each sub-dimension of the Metaverse Scale (technology, digitalisation, social, lifestyle). The data obtained from the qualitative part of the study were analysed by content analysis. The students' total mean scores on the Metaverse scale show that high school students' knowledge, attitude and awareness levels towards the Metaverse are at a medium level. While students agree that Metaverse is the future of the Internet and an investment tool at a high level, they agree that it is a reliable infrastructure at a medium level (Technology sub-scale). They tend to take part in the Metaverse world, make virtual shopping in this environment and participate in the activities to be organised here (Digitalisation Subdimension). They do not think that the Metaverse will negatively affect their family ties and health at a very high or high level (Social sub-dimension). They think that the Metaverse will change their lifestyle (Lifestyle subdimension). As a result of the content analysis, under the theme of opinions about Metaverse; technology, digitalisation, social, lifestyle, ignorance, threats, description and professional groups sub-themes were reached. The quantitative and qualitative data obtained as a result of the research were combined and discussed, and suggestions were made for the results of the research.
Bu araştırmada, lise öğrencilerinin Metaverse hakkında görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, karma araştırma yöntem desenlerinden birleştirme (çeşitleme) desenine göre kurgulanmıştır. Araştırmanın nicel sorusuna (Lise öğrencilerinin Metaverse hakkındaki bilgi, tutum ve farkındalık düzeyleri nedir?) ve nitel sorusuna (Lise öğrencilerinin Metaverse hakkındaki görüşleri nelerdir?) araştırma sürecinde yanıt aranmıştır. Çalışma grubunu, 180 lise öğrencisi (71 kız, 109 erkek) oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bilgi formu, Süleymanoğlu, Özdemir, Bayraktar ve Vural (2022) tarafından geliştirilen Metaverse Ölçeği ve araştırmacılarca hazırlanan görüşme soruları ile veriler toplanılmıştır. Araştırmada toplanan nicel verilere ilişkin betimsel istatistikler SPSS 22 yazılımı kullanılarak hesaplanılmıştır. Metaverse Ölçeği’nin her bir alt boyutuna (teknoloji, dijitalleşme, sosyal, yaşam biçimi) ilişkin ortalama, standart sapma, mod, ortanca, çarpıklık ve basıklık değerleri hesaplanmıştır. Araştırmanın nitel kısmından elde edilen veriler içerik analiziyle incelemiştir. Metaverse ölçeğine ilişkin öğrencilerin toplam puan ortalamaları, lise öğrencilerin Metaverse’e yönelik bilgi, tutum ve farkındalık düzeylerinin orta düzeyde olduğu göstermektedir. Öğrenciler Metvaserse’ün internetin geleceği ve bir yatırım aracı olduğuna yüksek düzeyde katılırken, güvenilir bir alt yapı olduğuna orta düzeyde katılmaktadırlar (Teknoloji altboyutu). Metaverse dünyasında yer alma, bu ortamda sanal alışveriş yapma ve burada düzenlenecek etkinliklere katılma eğilimindedirler (Dijitalleşme Alt boyutu). Metaverse’nin aile bağlarını ve sağlıklarını olumsuz çok yüksek ya da yüksek düzeyde olumsuz etkileyeceğini düşünmemektedir (Sosyal altboyutu). Metaverse’ün yaşam biçimini değiştireceğini düşünmektedirler (Yaşam biçimi altboyutu). İçerik analizinin sonucunda, Metaverse hakkındaki görüşler teması altında; teknoloji, dijitalleşme, sosyal, yaşam biçimi, bilgisizlik, tehditler, betimleme ve meslek grupları alt temalarına ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel ve nitel veriler birleştirilerek tartışılmış ve araştırma sonuçlarına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2023 |
Submission Date | July 19, 2023 |
Acceptance Date | August 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 9 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU