Traditional assessment and evaluation methods in preschool education lack objectivity, limit process-oriented assessment, and fail to account for individual differences, reducing their overall effectiveness. This study aims to address these challenges by designing an artificial intelligence-supported model to enhance assessment and evaluation processes. The research examines the integration of assessment tools in Turkey’s Preschool Education Program into an AI-supported model, focusing on the use of natural language processing (NLP), image recognition, and machine learning algorithms for a more detailed and objective evaluation of children's cognitive, social, and emotional development. A qualitative research method was employed, utilizing document and content analysis techniques. A comprehensive literature review was conducted, and the findings were systematically analyzed to develop a new AI-supported assessment model. The proposed model enhances individualized learning experiences, integrates AI into educational processes, and provides real-time feedback to students and teachers. This study presents an innovative alternative to traditional approaches by introducing AI-based assessment in Turkish preschool education. The model is expected to improve objectivity, consistency, and sensitivity to individual differences, offering a more efficient and data-driven evaluation framework for early childhood education.
Artificial intelligence supported measurement and evaluation Preschool education Personalized learning Data driven feedback Educational technologies
Okul öncesi eğitimde geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin objektiflikten yoksun olması, süreç odaklı değerlendirmeyi sınırlandırması ve bireysel farklılıkları hesaba katmaması, genel etkililiğini azaltmaktadır. Bu çalışma, ölçme ve değerlendirme süreçlerini iyileştirmek için yapay zekâ destekli bir model tasarlayarak bu zorlukları ele almayı amaçlamaktadır. Araştırma, çocukların bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimlerinin daha ayrıntılı ve objektif bir şekilde değerlendirilmesi için doğal dil işleme (NLP), görüntü tanıma ve makine öğrenimi algoritmalarının kullanımına odaklanarak, Türkiye'nin Okul Öncesi Eğitim Programındaki değerlendirme araçlarının yapay zeka destekli bir modele entegrasyonunu incelemektedir. Doküman ve içerik analizi tekniklerinden yararlanılarak nitel bir araştırma yöntemi kullanılmıştır. Kapsamlı bir literatür taraması yapılmış ve bulgular, yapay zeka destekli yeni bir değerlendirme modeli geliştirmek için sistematik olarak analiz edilmiştir. Önerilen model, bireyselleştirilmiş öğrenme deneyimlerini geliştirmekte, yapay zekayı eğitim süreçlerine entegre etmekte ve öğrencilere ve öğretmenlere gerçek zamanlı geri bildirim sağlamaktadır. Bu çalışma, Türkiye'de okul öncesi eğitimde yapay zeka tabanlı değerlendirmeyi tanıtarak geleneksel yaklaşımlara yenilikçi bir alternatif sunmaktadır. Modelin nesnelliği, tutarlılığı ve bireysel farklılıklara duyarlılığı artırması, erken çocukluk eğitimi için daha verimli ve veri odaklı bir değerlendirme çerçevesi sunması beklenmektedir.
Yapay zeka destekli ölçme ve değerlendirme Okul öncesi eğitim Kişiselleştirilmiş öğrenme Veri odaklı geri bildirim Eğitim teknolojileri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 26, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 29, 2025 |
Acceptance Date | February 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 12 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU