Bu çalışma,
teknolojik kara filmlerden biri olarak kabul edilen ve 2017 yılında Rupert
Sanders tarafından yönetilen Ghost in the Shell filmindeki kadın kahramanın,
kara film türündeki femme fatale figürü üzerinden yeniden inşasına
odaklanmaktadır. 1940’lı yıllarda ortaya çıkan kara filmler, zaman içerisinde
bilim-kurgu türüyle etkileşime girerek tech-noir (teknolojik kara film) ya da
future-noir (gelecek kara film) olarak adlandırılan distopyan dünyanın betimlenmesinde
varlığını sürdürmektedir. Kara filmleri oluşturan figürlerin başında gelen femme
fatale’lar bu melez türde yönetmenlerce yeniden yorumlanmış ve teknofobinin bir
yansıması olarak farklı bir temsil biçimi ile geleceğe dair insanoğlunun kaygı
ve korkularının yansıması olmuştur. Çalışma, sonuç olarak, teknolojik
gelişmeler sonucu insan elinde mekanikleşen kadının,alışılagelmiş
temsillerinden farklı bir tasvir eğilimine işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2018 |
Submission Date | March 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 6 |
The opinions in the articles published in Üsküdar University Journal of Social Sciences belong to the author. The articles published in another journal, book, and so on are not accepted. National or international conference presentations, seminar presentations, or panel presentations can be included in the publication process after being specified in the footnote and converted into the article format.
Academic articles published in the journal can only be reproduced for educational purposes. The articles and the graphics and tables in the articles cannot be duplicated or archived in part or as a whole without permission except for educational purposes. Quotations may be made from the articles under the condition that they are indicated in the academic publications.
It is assumed that the authors undertake that they would not claim royalties for the articles they submit to Üsküdar University Journal of Social Sciences.