Ebeveynlerdeki Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun Çocuklardaki Saldırganlık ve Duygu Düzenleme Becerileri Üzerideki Yordayıcı Etkisinin İncelenmesi
Year 2024,
Issue: 19, 69 - 82
Özden Akdoğan
Abstract
Bu araştırma ebeveynlerdeki gelişmeleri kaçırma korkusunun çocuklardaki saldırganlık ve duygu düzenleme becerilerini ne derece yordadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar araştırmaya dâhil edilirken uygun örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Veriler toplanırken araştırmaya katılan katılımcıların çocuklarının 5-12 yaş aralığında olmasına dikkat edilmiştir. Bu araştırma kapsamında 264 bireye ulaşılmıştır. Çalışmada genel tarama modellerinden biri olan ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Çalışmada kullanılacak olan verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu,” “Duygu Ayarlama Ölçeği,” “Çocuklar için Saldırganlık Ölçeği Anne-Baba Formu” ve “Üsküdar Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların duygu ayarlama düzeylerinin orta düzeyde, saldırganlık düzeylerinin ise düşük düzeyde olduğu bulunmuştur. Ebeveynlerin gelişmeleri kaçırma korkusu ise ortalamanın altında bulunmuştur. Regresyon analizi sonucunda gelişmeleri kaçırma korkusunun çocuklardaki sözel saldırganlığı yordadığı bulunmuştur (Rsözel saldırganlık=0.210; R2=0.04; F=12.063). Gelişmeleri kaçırma korkusu, sözel saldırganlık toplam varyansının %4’ünü açıklamaktadır. Yapılan diğer regresyon analizinde ise gelişmeleri kaçırma korkusunun kışkırtılmış fiziksel saldırganlığı yordadığı bulunmuştur (Rkışkırtılmış fiziksel saldırganlık=0.188; R2=0.03; F=9.574; p<.05). Gelişmeleri kaçırma korkusu, kışkırtılmış fiziksel saldırganlık toplam varyansının %3’ünü açıklamaktadır. Bununla birlikte gelişmeleri kaçırma korkusunun duygu ayarlamayı yordamadığı görülmüştür.
Ethical Statement
Bu çalışmadaki tüm bilgilerin, akademik ve etik kurallara uygun bir şekilde elde
edildiğini beyan ederim. Aynı zamanda bu kural ve davranışların gerektirdiği gibi, bu
çalışmanın özünde olmayan tüm materyal ve sonuçları tam olarak aktardığımı ve
referans gösterdiğimi belirtirim.
Thanks
Çalışmam için her türlü katkı ve desteği sağlayan 100.Yıl Mustafa Kemal İlkokulu Müdürü saygıdeğer hocam Hasan AYGÜN ve Müdür YARDIMCISI sayın hocam ŞABAN SARAÇ'a, veri toplama sürecinde gönüllü olarak ölçekleri doldurarak çalışmama destek veren değerli ebeveynlere tüm içtenliğimle teşekkür ederim.
Ve son olarak; hayatım boyunca her konuda yanımda olan, desteklerini hiç
esirgemeyen ve beni her konuda yüreklendirdikleri için aileme sonsuz teşekkürlerimi
sunarım.
References
- KAYNAKÇA
Beauchaine, Theodore P. "Future directions in emotion dysregulation and youth psychopathology." Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 44(5), (2015): 875-896.
- Blair, Bethany L., et al. "Identifying developmental cascades among differentiated dimensions of social competence and emotion regulation." Developmental psychology, 51(8), (2015): 1062.
- Bloemen, Noor, and David De Coninck. "Social media and fear of missing out in adolescents: The role of family characteristics."
Social Media+ Society, 6(4), (2020): 2056305120965517.
- Büyüköztürk Şener, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi, 2011.
- Clark, J. Sarah vd., “Parents on social media: Likes and dislikes of sharenting,” C.S. Mott Children's Hospital National Poll on Children's Health, University of Michigan, 23(2). (2015), http://mottpoll.org/reports-surveys/parents-social-medialikes-and-dislikes-sharenting.
- Cole, Pamela M., Sarah E. Hall, and Nastassia J. Hajal. "Emotion dysregulation as a vulnerability to psychopathology." Child and Adolescent Psychopathology, Third Edition (2017): 346-386.
- Demirci Zeynep Apaydın, Emel Arslan, ve Merve Temel. "Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Duygu Düzenleme ve Kişiler Arası Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), (2020): 910-925.
- Eisenberg, Nancy, vd. "Longitudinal relations among parental emotional expressivity, children's regulation, and quality of socioemotional functioning." Developmental psychology, 39(1), (2003): 3.
- Eisenberg, Nancy, vd. "The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior." Child development, 72(4), (2001): 1112-1134.
- Ercan, Elif, vd. "Çocuklar için Saldırganlık Ölçeği Anne-Baba Formu: Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması." Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi 17 (2016).
- Eşitti, Şakir, “Bilgi Çağında Problemli İnternet Kullanımı ve Enformasyon Obezitesi: Problemli İnternet Kullanımı Ölçeğinin Üniversite Öğrencilerine Uygulanması,” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 49(2), (2015): 75-97.
- Gökler, Mehmet Enes et al. “Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeğinin Türkçe Sürümünün Geçerlilik Ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi.,” Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17 (52- 59), (2016), 53-59.
- Güleç, Vusala, “Aile İlişkilerinin Sosyal Medyayla Birlikte Çöküşü.” Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(1), (2018): 105-120.
- Halperin, Jeffrey M., Kathleen E. McKay, and Jeffrey H. Newcorn. "Development, reliability, and validity of the children's aggression scale-parent version." Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 41(3), (2002): 245-252.
- Kapçı G. Emine, vd. "İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi." Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(1), (2009): 13-20.
- Karasar Niyazi. Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık, 2018.
- Metin, Barış, Ramazan Pehlivan, ve Nevzat Tarhan. "Üsküdar gelişmeleri kaçırma korkusu ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması." The Journal of Neurobehavioral Sciences 4(2), (2017): 43-46.
- Pallant Julie, “SPSS survival manual. A step by step guide to data analysis using SPSS,” Crows Nest: Allen & Unwin, 2011.
- Pons, Francisco, vd. "Individual differences in children's emotion understanding: Effects of age and language." Scandinavian journal of psychology, 44(4), (2003): 347-353.
- Przybylski, Andrew K., vd. “Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out.” Computers in human behavior, 29(4), (2013): 1841-1848.
- Roberton, Terri, Michael Daffern, ve Romola S. Bucks. "Emotion regulation and aggression." Aggression and violent behavior 17(1), (2012): 72-82.
- Röll, Judith, Ute Koglin, and Franz Petermann. “Emotion regulation and childhood aggression: Longitudinal associations.” Child Psychiatry & Human Development, 43 (2012): 909-923.
- Shields, Ann, Dante Cicchetti. "Emotion regulation among school-age children: the development and validation of a new criterion Q-sort scale." Developmental psychology 33(6), (1997): 906.
- Şahin Gülhan ve Ramazan Arı. "Okul öncesi çocuklarin duygu düzenleme becerilerinin bağlanma örüntüleri açisindan incelenmesi." Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, (2015): 1-12.
- Tabachnick G. Barbara, Linda S. Fidell and Jodie B. Ullman. Using multivariate statistics. Vol. 6. Boston, 2013.
- Tanhan, Fuat, Halil İbrahim Özok, ve Volkan Tayiz. "Gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO): güncel bir derleme." Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(1), (2022): 74-85.
- Thompson, Ross A. "Emotion regulation: A theme in search of definition."Monographs of the society for research in child development (1994): 25-52.
- Waters, Sara F., Ross A. Thompson. "Children’s perceptions of the effectiveness of strategies for regulating anger and sadness." International Journal of Behavioral Development, 38(2), (2014): 174-181.
- Yurdakul, Yeşim ve Elifcan Cesur. "İlkokul Dönemi Çocuklarının Duygu Düzenleme Becerileri İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), (2024): 304-319.
Examining the Predictive Effect of Parents' Fear of Missing Out on Aggression and Emotion Regulation Skills in Children
Year 2024,
Issue: 19, 69 - 82
Özden Akdoğan
Abstract
This study was conducted to determine the extent to which parents' fear of missing out predicts aggression and emotion regulation skills in children. Convenience sampling method was preferred when including participants in the study. While collecting data, attention was paid to the fact that the children of the participants participating in the study were between the ages of 5-12. 264 individuals were reached within the scope of this study. The study was conductedwith the relational screening model, which is one of the general screening models. The“Personal Information Form” was used as the data collection tool in order to reach thedemographic information of the individuals. In addition, the “Emotion Regulation Scale,”“Aggression Scale for Children Mother-Father Form” and “Üsküdar Fear of Missing OutScale” were used. As a result of the study, it was found that the children's emotion regulationlevels were at a moderate level and their aggression levels were at a low level. The parents'fear of missing out was found to be below average. As a result of the regression analysis, it wasfound that the fear of missing out predicts verbal aggression in children (Rverbalaggression=0.210; R2=0.04; F=12.063). Fear of missing out explains 4% of the total variancein verbal aggression. In another regression analysis, it was found that fear of missing outpredicts provoked physical aggression (Rprovoked physical aggression=0.188; R2=0.03;F=9.574; p<.05). Fear of missing out explains 3% of the total variance in provoked physicalaggression. However, it was seen that fear of missing out does not predict emotion regulation.
References
- KAYNAKÇA
Beauchaine, Theodore P. "Future directions in emotion dysregulation and youth psychopathology." Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 44(5), (2015): 875-896.
- Blair, Bethany L., et al. "Identifying developmental cascades among differentiated dimensions of social competence and emotion regulation." Developmental psychology, 51(8), (2015): 1062.
- Bloemen, Noor, and David De Coninck. "Social media and fear of missing out in adolescents: The role of family characteristics."
Social Media+ Society, 6(4), (2020): 2056305120965517.
- Büyüköztürk Şener, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi, 2011.
- Clark, J. Sarah vd., “Parents on social media: Likes and dislikes of sharenting,” C.S. Mott Children's Hospital National Poll on Children's Health, University of Michigan, 23(2). (2015), http://mottpoll.org/reports-surveys/parents-social-medialikes-and-dislikes-sharenting.
- Cole, Pamela M., Sarah E. Hall, and Nastassia J. Hajal. "Emotion dysregulation as a vulnerability to psychopathology." Child and Adolescent Psychopathology, Third Edition (2017): 346-386.
- Demirci Zeynep Apaydın, Emel Arslan, ve Merve Temel. "Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Duygu Düzenleme ve Kişiler Arası Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), (2020): 910-925.
- Eisenberg, Nancy, vd. "Longitudinal relations among parental emotional expressivity, children's regulation, and quality of socioemotional functioning." Developmental psychology, 39(1), (2003): 3.
- Eisenberg, Nancy, vd. "The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior." Child development, 72(4), (2001): 1112-1134.
- Ercan, Elif, vd. "Çocuklar için Saldırganlık Ölçeği Anne-Baba Formu: Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması." Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi 17 (2016).
- Eşitti, Şakir, “Bilgi Çağında Problemli İnternet Kullanımı ve Enformasyon Obezitesi: Problemli İnternet Kullanımı Ölçeğinin Üniversite Öğrencilerine Uygulanması,” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 49(2), (2015): 75-97.
- Gökler, Mehmet Enes et al. “Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeğinin Türkçe Sürümünün Geçerlilik Ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi.,” Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17 (52- 59), (2016), 53-59.
- Güleç, Vusala, “Aile İlişkilerinin Sosyal Medyayla Birlikte Çöküşü.” Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(1), (2018): 105-120.
- Halperin, Jeffrey M., Kathleen E. McKay, and Jeffrey H. Newcorn. "Development, reliability, and validity of the children's aggression scale-parent version." Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 41(3), (2002): 245-252.
- Kapçı G. Emine, vd. "İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi." Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(1), (2009): 13-20.
- Karasar Niyazi. Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık, 2018.
- Metin, Barış, Ramazan Pehlivan, ve Nevzat Tarhan. "Üsküdar gelişmeleri kaçırma korkusu ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması." The Journal of Neurobehavioral Sciences 4(2), (2017): 43-46.
- Pallant Julie, “SPSS survival manual. A step by step guide to data analysis using SPSS,” Crows Nest: Allen & Unwin, 2011.
- Pons, Francisco, vd. "Individual differences in children's emotion understanding: Effects of age and language." Scandinavian journal of psychology, 44(4), (2003): 347-353.
- Przybylski, Andrew K., vd. “Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out.” Computers in human behavior, 29(4), (2013): 1841-1848.
- Roberton, Terri, Michael Daffern, ve Romola S. Bucks. "Emotion regulation and aggression." Aggression and violent behavior 17(1), (2012): 72-82.
- Röll, Judith, Ute Koglin, and Franz Petermann. “Emotion regulation and childhood aggression: Longitudinal associations.” Child Psychiatry & Human Development, 43 (2012): 909-923.
- Shields, Ann, Dante Cicchetti. "Emotion regulation among school-age children: the development and validation of a new criterion Q-sort scale." Developmental psychology 33(6), (1997): 906.
- Şahin Gülhan ve Ramazan Arı. "Okul öncesi çocuklarin duygu düzenleme becerilerinin bağlanma örüntüleri açisindan incelenmesi." Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, (2015): 1-12.
- Tabachnick G. Barbara, Linda S. Fidell and Jodie B. Ullman. Using multivariate statistics. Vol. 6. Boston, 2013.
- Tanhan, Fuat, Halil İbrahim Özok, ve Volkan Tayiz. "Gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO): güncel bir derleme." Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(1), (2022): 74-85.
- Thompson, Ross A. "Emotion regulation: A theme in search of definition."Monographs of the society for research in child development (1994): 25-52.
- Waters, Sara F., Ross A. Thompson. "Children’s perceptions of the effectiveness of strategies for regulating anger and sadness." International Journal of Behavioral Development, 38(2), (2014): 174-181.
- Yurdakul, Yeşim ve Elifcan Cesur. "İlkokul Dönemi Çocuklarının Duygu Düzenleme Becerileri İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), (2024): 304-319.