Kapsayıcı Eğitimde Değerlilik Algısını Yükselterek Sosyal Uyum Sağlama
Year 2022,
Volume: 2 Issue: 2, 55 - 62, 31.12.2022
Volkan Özel
Nurşin Akman
,
Salman Erol
,
Elif Demirci
Abstract
Kapsayıcı yoluyla eğitim uygulamaları; özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin, genel eğitim ortamlarındaki eğitim-öğretim sürecine, gerekli destek ve düzenlemelerin yapılarak dâhil edilmesi anlamında kullanılmaktadır. Özel gereksinimli öğrencilerin kendilerini sınıf ortamında değerli hissetmeleri, eğitim öğretim sürecindeki başarılarını etkilemektedir. Sınıfta ortamında değerli hisseden öğrenci daha kolay sosyalleşebilir, derslere daha fazla odaklanabilir ve tecrübelerini daha kolay paylaşabilir. Öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve güçlü yönlerine göre sportif/sanatsal faaliyetlere yönlendirilmeleri ve bu tecrübelerini sınıf arkadaşlarıyla paylaşmalarının onların değerlik algısını yükselteceği ve sosyal uyumun düşünüldüğünden bu çalışmaya ihtiyaç duyulmuştur. Araştırmanın amacı öğrencilerin sportif/sanatsal faaliyetlere katılmalarının onların sosyal uyumlarını ne yönde etkilediğini ortaya koymaktır. Bu çalışmada öntest-sontestli tek denekli yarı deneysel araştırma yöntemi sağlanacağı kullanılmıştır. Araştırmanın denekleri 2022-2023 eğitim öğretim yılında Mersin Mezitli ilçesi Ahmet Hocaoğlu İlkokul’nda eğitimine devam eden özel gereksinimli öğrencilerinden; akran zorbalığında zorba rolünde olan ve/veya sosyal uyum problemleri ile sınıf öğretmenleri tarafından rehberlik servisine yönlendirilen 8 öğrenciden oluşmaktadır.
References
- Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). A survey into mainstream teachers' attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local education authority. Educational psychology, 20(2), 191-211.
Aykara, A. (2011). Kaynaştırma Eğitimi Sürecindeki Bedensel Engelli Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyenetmenler Ve Okul Sosyal Hizmeti. Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(1), 63-84.
Baydık, B., & Bakkaloğlu, H. (2009). Alt sosyoekonomik düzeydeki özel gereksinimli olan ve olmayan ilköğretim öğrencilerinin sosyometrik statülerini yordayan değişkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 401-447.
Coşkun, A. E. (2013). Sosyometrinin Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul University Journal of Sociology, 3(27), 387-414.
Ergin, D. Y., & Ermeğan, B. (2011, April). Çok kültürlülük ve sosyal uyum. In 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (Vol. 27, No. 29, pp. 1754-1761)
Year 2022,
Volume: 2 Issue: 2, 55 - 62, 31.12.2022
Volkan Özel
Nurşin Akman
,
Salman Erol
,
Elif Demirci
References
- Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). A survey into mainstream teachers' attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local education authority. Educational psychology, 20(2), 191-211.
Aykara, A. (2011). Kaynaştırma Eğitimi Sürecindeki Bedensel Engelli Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyenetmenler Ve Okul Sosyal Hizmeti. Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(1), 63-84.
Baydık, B., & Bakkaloğlu, H. (2009). Alt sosyoekonomik düzeydeki özel gereksinimli olan ve olmayan ilköğretim öğrencilerinin sosyometrik statülerini yordayan değişkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 401-447.
Coşkun, A. E. (2013). Sosyometrinin Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul University Journal of Sociology, 3(27), 387-414.
Ergin, D. Y., & Ermeğan, B. (2011, April). Çok kültürlülük ve sosyal uyum. In 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (Vol. 27, No. 29, pp. 1754-1761)