Human life is shaped by choices (Tuzcuoğlu, 1994). Choosing a profession that occupies an important place in a person's life is also such an orientation. For this reason, it needs to be done very carefully (Özay Köse & Gül, 2016). When the lesson plans of the programs of the vocational school of health services of a foundation university in the Black Sea region were examined, it was understood that 102 of the total 405 courses were based on the branch of biology. For this reason, the aim of the research is to examine the effect of biology course, one of the science courses, on the students of vocational high school of health services in choosing university departments. The survey design of the quantitative research approach was used in the research. The study was conducted in the spring semester of 2022-2023. The sample of the study consisted of 2316 associate degree students studying at the vocational school of health services of the foundation university located in the Black Sea Region. The sample was determined by easily accessible sampling method. A survey form consisting of two parts was used as a data collection tool. SPSS program was used to analyze the data. Accordingly, it showed that the students' participation in the study was at a medium level. The scores students received from the scale did not differ significantly according to the type of high school they graduated from. It was understood that the scores students received from the scale differed significantly according to the programs studied at the university. It was understood that the scores students received from the scale about liking the biology course when choosing associate degree programs at vocational schools of health services did not differ significantly according to age, gender, mother and father's education level and profession.
İnsan hayatı tercihlerle şekillenmektedir (Tuzcuoğlu, 1994). İnsanın sahip olduğu ve hayatında önemli bir yer kaplayan mesleğin seçimi de böyle bir yönelimdir. Bu nedenle çok dikkatli yapılması gerekmektedir (Özay Köse & Gül, 2016). Karadeniz’de bulunan bir vakıf üniversitesinin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunun programlarına ait ders planları incelendiğinde toplam 405 dersin 102 tanesinin biyoloji bilim dalı tabanında olduğu anlaşılmıştır. Bu nedenle araştırmanın amacı sağlık hizmetleri meslek yüksek okulu öğrencilerinin üniversite bölümlerini seçmelerinde fen alanı derslerinden biyoloji dersinin etkisi düzeyinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımına ait tarama deseni kullanılmıştır. Çalışma 2022-2023 yılının bahar döneminde yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini Karadeniz Bölgesinde bulunan vakıf üniversitesinin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören 2316 ön lisans öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak 2 kısımdan oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS programı kullanılmıştır. Buna göre öğrencilerin çalışmaya katılımın orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin ölçekten aldıkları puanları, mezun oldukları lise türlerine göre anlamlı şekilde farklılaşmamıştır. Öğrencilerin ölçekten aldıkları puanların, üniversitede okunan programlara göre anlamlı şekilde farklılaştığı anlaşılmıştır. Öğrencilerin sağlık hizmetleri meslek yüksekokullarındaki ön lisans programlarını seçmelerinde biyoloji dersini sevmek ile ilgili ölçekten aldıkları puanların, yaşa, cinsiyete, anne ve babanın eğitim durumu ve mesleğine göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 10, 2024 |
Publication Date | July 10, 2024 |
Submission Date | January 17, 2024 |
Acceptance Date | July 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 6 |