Research Article
BibTex RIS Cite

Determining the Effect Level of Liking Biology in the Choice of Health Services Vocational School Programs

Year 2024, Issue: 6, 2 - 15, 10.07.2024

Abstract

Human life is shaped by choices (Tuzcuoğlu, 1994). Choosing a profession that occupies an important place in a person's life is also such an orientation. For this reason, it needs to be done very carefully (Özay Köse & Gül, 2016). When the lesson plans of the programs of the vocational school of health services of a foundation university in the Black Sea region were examined, it was understood that 102 of the total 405 courses were based on the branch of biology. For this reason, the aim of the research is to examine the effect of biology course, one of the science courses, on the students of vocational high school of health services in choosing university departments. The survey design of the quantitative research approach was used in the research. The study was conducted in the spring semester of 2022-2023. The sample of the study consisted of 2316 associate degree students studying at the vocational school of health services of the foundation university located in the Black Sea Region. The sample was determined by easily accessible sampling method. A survey form consisting of two parts was used as a data collection tool. SPSS program was used to analyze the data. Accordingly, it showed that the students' participation in the study was at a medium level. The scores students received from the scale did not differ significantly according to the type of high school they graduated from. It was understood that the scores students received from the scale differed significantly according to the programs studied at the university. It was understood that the scores students received from the scale about liking the biology course when choosing associate degree programs at vocational schools of health services did not differ significantly according to age, gender, mother and father's education level and profession.

References

  • Arısoy, F. (2019). Mesleki ve Teknik Lise Öğrencilerinin Biyoloji Dersi Tutumları İle Akademik Başarılarının İncelenmesi: Bingöl İli Örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya. Atıcı, T. (2013). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Bölümü Tercih Etme Nedenleri ve Akademik Başarıları. Turkish Journal of Education, 2(4), 4-12. Atlı, A., & Canpolat, M. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Kariyer Yelkenlisi Modeli Açısından Değerlendirilmesi. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 6(1), 1-18. Atlı, A., & Gür, S. H. (2019). Lise Öğrencilerinin Meslek Tercihleri ve Bu Tercihlerine Etki Eden Faktörler. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(1), 32-53.

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Programlarının Tercihinde Biyoloji Sevmenin Etki Düzeyinin Belirlenmesi

Year 2024, Issue: 6, 2 - 15, 10.07.2024

Abstract

İnsan hayatı tercihlerle şekillenmektedir (Tuzcuoğlu, 1994). İnsanın sahip olduğu ve hayatında önemli bir yer kaplayan mesleğin seçimi de böyle bir yönelimdir. Bu nedenle çok dikkatli yapılması gerekmektedir (Özay Köse & Gül, 2016). Karadeniz’de bulunan bir vakıf üniversitesinin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunun programlarına ait ders planları incelendiğinde toplam 405 dersin 102 tanesinin biyoloji bilim dalı tabanında olduğu anlaşılmıştır. Bu nedenle araştırmanın amacı sağlık hizmetleri meslek yüksek okulu öğrencilerinin üniversite bölümlerini seçmelerinde fen alanı derslerinden biyoloji dersinin etkisi düzeyinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımına ait tarama deseni kullanılmıştır. Çalışma 2022-2023 yılının bahar döneminde yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini Karadeniz Bölgesinde bulunan vakıf üniversitesinin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören 2316 ön lisans öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak 2 kısımdan oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS programı kullanılmıştır. Buna göre öğrencilerin çalışmaya katılımın orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin ölçekten aldıkları puanları, mezun oldukları lise türlerine göre anlamlı şekilde farklılaşmamıştır. Öğrencilerin ölçekten aldıkları puanların, üniversitede okunan programlara göre anlamlı şekilde farklılaştığı anlaşılmıştır. Öğrencilerin sağlık hizmetleri meslek yüksekokullarındaki ön lisans programlarını seçmelerinde biyoloji dersini sevmek ile ilgili ölçekten aldıkları puanların, yaşa, cinsiyete, anne ve babanın eğitim durumu ve mesleğine göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı anlaşılmıştır.

References

  • Arısoy, F. (2019). Mesleki ve Teknik Lise Öğrencilerinin Biyoloji Dersi Tutumları İle Akademik Başarılarının İncelenmesi: Bingöl İli Örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya. Atıcı, T. (2013). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Bölümü Tercih Etme Nedenleri ve Akademik Başarıları. Turkish Journal of Education, 2(4), 4-12. Atlı, A., & Canpolat, M. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Kariyer Yelkenlisi Modeli Açısından Değerlendirilmesi. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 6(1), 1-18. Atlı, A., & Gür, S. H. (2019). Lise Öğrencilerinin Meslek Tercihleri ve Bu Tercihlerine Etki Eden Faktörler. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(1), 32-53.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Research Article
Authors

İclal Şahin 0000-0002-5340-1081

Meral Beldüz Kolcu 0000-0002-9760-4817

Early Pub Date July 10, 2024
Publication Date July 10, 2024
Submission Date January 17, 2024
Acceptance Date July 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 6

Cite

APA Şahin, İ., & Beldüz Kolcu, M. (2024). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Programlarının Tercihinde Biyoloji Sevmenin Etki Düzeyinin Belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi(6), 2-15.